کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

دوگانه‌ی اصلی انتخابات در بویراحمد بزرگ

30 شهريور 1402 ساعت 13:25

با آن که نمی‌توان به راحتی به پیش‌بینی تحولات در عرصه انتخابات پرداخت پرداخت اما از دل داده‌ها و مشاهده‌ی تحولات و اتفاقات میدانی می‌توان به یک تحلیل نزدیک به واقعیت دست پیدا کرد.


با آن که نمی‌توان به راحتی به پیش‌بینی تحولات در عرصه انتخابات پرداخت پرداخت اما از دل داده‌ها و مشاهده‌ی تحولات و اتفاقات میدانی می‌توان به یک تحلیل نزدیک به واقعیت دست پیدا کرد.
با وجود حضور چندین نامزد شناخته شده در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون و فعالیت‌ها و تبلیغات گسترده این چهره‌ها اما به نظر می‌رسد رقابت اصلی و نهایی همچون چهار سال پیش میان مهدی روشنفکر و محمد بهرامی خواهد بود.
در سال ۱۳۹۸ فضای عمومی حوزه انتخابیه و برخی اتفاقات خاص در این حوزه سبب پیروزی مهدی روشنفکر شد اما رای قابل قبول بهرامی که همگان از آن رای به عنوان یک رای سالم و نتیجه انتخاب سیاسی و آگاهانه مردم یاد می‌کردند عملاً آن دو‌گانه را حفظ کرد تا امروز و در آستانه انتخابات دوازدهم نیز این دوگانه قوی‌تر و جدی‌تر از هر دوگانه دیگر در عرصه رقابت‌های انتخاباتی در بویراحمد، دنا و مارگون باشد.
اتفاقات و انتقادات زیاد نسبت به عملکرد مهدی روشنفکر باعث شده است فضا برای وی به مانند چهار سال پیش نباشد هر چند این موضوع به معنی افت شدید و یا از مدار رقابت خارج شدن روشنفکر نیست و بلکه بر عکس وی کماکان و بویژه به مدد اعمال نفوذی که در عزل و نصب مدیران و امکان بکارگیری نیرو‌ها در برخی دستگاه‌ها داشته است کماکان از بدنه حمایتی خوبی در سطح جامعه برخوردار است.
ولی کمتر روزی است شاهد ریز و جدا شدن برخی از هواداران و نیرو‌های نزدیک به مهدی روشنفکر در سطح جامعه نباشیم که برخی البته بدون سروصدا و برخی با اعلام رسمی از جریان منتسب به مهدی روشنفکر جدا می‌شوند و جالب آن که بیشتر جداشدگان از روشنفکر تمایل دارند به اردوگاه محمد بهرامی بپیوندند.
علاوه بر رویشی که بواسطه ریزش در اردوگاه نماینده فعلی به سمت بهرامی شاهد هستیم محمد بهرامی خو نیز در چهار سال گذشته از فعال‌ترین چهره‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و کنشگری شهرستان و استان بوده است و همین موضوع سبب تقویت و حمایت مردم از وی بیش از گذشته شده است.
عدم حضور نیرو‌های معتدل در صحنه انتخابات ظرفیت دیگری است که توجهات بیشتری به بهرامی را سبب شده است و یقیناً هر چقدر فضا انتخاباتی شود این گروه گرایش بیشتری به سمت بهرامی خواهند داشت.
کارنامه سیاسی بهرامی یک کارنامه روشن و درخشان است و مردم نسبت به نیرو‌هایی که موضع سیاسی خود را پنهان و بعبارتی گردان نمی‌کنند دل خوشی ندارند و ترجی می‌دهند از فردی حمایت می‌کنند که مواضع درست و ثابت و روشنی داشته باشد.
نکته مهم‌تر آن که بهرامی در دور قبل حدود ۵۰ هزار رای به دست آورد و این عدد بسیار بزرگی برای یک شهرستان با تکثر نامزدهاست. عددی که قطع و یقین و بواسطه شخصیت و ارتباطات بهرامی بخش زیادی از آن حفظ شده است و حالا با اضافه شدن نیرو‌ها و حامیان جدید بزرگتر و بزرگتر نیز خواهد شد.
بویراحمد بیش از هر مؤلفه‌ای دیگری نیازمند مباحث توسعه و حرکت در این مسیر است. دوره مدیریت بهرامی در شهرداری یاسوج بیانگر یک تجربه درخشان در این مهم است. تجربه‌ای که به همراه‌اندیشه و اراده بهرامی می‌تواند به کمک حوزه انتخابیه بیاید و برای این حوزه انتخابیه نجات بخش باشد.
در بخش‌های زیربنایی و عمرانی اگرچه مدام سخن از کلنگ زنی و یا افتتاح فلان پروژه به میان می‌آید اما در واقعیت حوزه انتخابیه بزرگ بویراحمد بزرگ سرعت این پروژه‌ها به کندی انجام می‌گیرد و تا جایی که به نظر می‌آید این پروژه‌ها در یک تعطیلی به سر می‌برند و شرایط نگران‌کننده‌ی بعضی پروژه‌ها به ویژه در حوزه جاده‌ بخوبی بیانگر این حقیقت تلخ است. در موضوعات گردشگری و همچنین مباحث مربوط به صنعت، کشاورزی و آب با وجود این همه ظرفیت و شرایطی که دولت ایجاد کرده نیز شاهد اتفاقات ناخوشایندی در سطح حوزه انتخابیه هستیم که به جهت فقدان نگاه تخصصی و کارشناسی جز ایجاد خسران و زیان‌های بزرگ برای شهرستان و مردم نتیجه دیگری در بر ندارند و راهی جز اعتماد به نماینده‌ای از جنس پروژه و فهم کار عمرانی و توسعه‌ای برای بویراحمد، دنا و مارگون باقی نمانده است.
انتخابات دوازدهم فرصت محدودی است برای ممانعت از هدر رفتن منابع و سرمایه‌های استان و‌امید به ماندن و حرکت در مسیر توسعه منوط به اعتماد به نیرو‌های توانمند، متخصص و دغدغه‌مند.


کد مطلب: 467256

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/467256/دوگانه-ی-اصلی-انتخابات-بویراحمد-بزرگ

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1