تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۴۵۲۵۰۸
بررسی حادثه؛

۵ نکته درباره ماجرای غم انگیز «مهسا امینی»

۱۹
۱۸
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
۵ نکته درباره ماجرای غم انگیز «مهسا امینی»
کبنا ؛دختر ۲۲ساله کردستانی که همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، توسط گشت ارشاد، جلب و ساعاتی بعد در حالی که هوشیاری نداشته به بیمارستان برده می‌شود و در لحظه نگارش این متن، وضعیت مساعدی ندارد.
به گزارش کبنا نیوز و به نقل از عصر ایران: این که واقعا در مقر پلیس چه گذشته که این دختر بینوا با آن وضعیت وخیم راهی بیمارستان شده، موضوعی است که امیدواریم با بررسی‌های بی‌طرفانه و انتشار فیلم دوربین‌های مدار بسته، مشخص شود.
ما نیز بنا را بر این می‌گذاریم که هیچ رفتار نادرستی در مقر پلیس صورت نگرفته است و موضوع را با همین فرض که مبتنی بر اصل برائت است، مورد مداقه قرار می‌دهیم:
۱- هر چند پلیس اصرار دارد که زنان و دختران توسط گشت ارشاد دستگیر نمی‌شوند و صرفا برای «توجیه»، به مقر پلیس «هدایت» می‌شوند، ولی این جابجایی کلمات، چیزی را عوض نمی‌کند چون اساسا هر کسی به هر اتهامی توسط پلیس جلب می‌شود، نامش هر چه باشد، هدایت و توجیه نیست.
طبیعتا برای خود پرسنل پلیس که هر روز در محل کارشان حاضر می‌شوند، دیدن اماکن پلیسی و بازداشتگاه و پرسنل مسلح و… عادی است. همچنین برای مجرمین حرفه‌ای که بخشی از عمر خود را در کلانتری‌ها و ادارات آگاهی و بازجویی‌ها و بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها می‌گذرانند نیز حضور در این اماکن، بخشی از زندگی سیاه‌شان است.
اما برای مردم عادی که در ادبیات‌شان «تا حالا پام به کلانتری باز نشده» ضرب المثل شده است، بسیار خوفناک است که پلیس به هر علتی آن‌ها را سوار بر خودروی خود کند و زمانی ولو کوتاه در مقر خویش، تحت الحفظ نگاه‌شان دارد.
این وضعیت برای دختران و زنان دلهره آورتر است و اکثرشان واقعا از لحظه‌ای که پلیس به دلیل حجاب جلویشان را می‌گیرد و سوار ون می‌کند و به مقر خویش می‌برد و نگه‌شان می‌دارد و مشخصات و تعهدنامه می‌گیرد و رهایشان می‌کند، در استرسی غیرقابل تصور به سر می‌برند.
بسیاری از آن‌ها حتی فکر می‌کنند که دارای سوء سابقه شده‌اند و دیگر نمی‌توانند برای استخدام و آغاز کار و… گواهی‌عدم سوء پیشینه بگیرند و این نگرانی را تا سال‌ها با خود حمل می‌کنند.
پس حتی در فرض بهترین رفتار پلیس با زنان و دخترانی که توسط گشت ارشاد جلب می‌شوند، استرسی غیرقابل وصف بر اکثر آن‌ها تحمیل می‌شود و نتیجه‌اش می‌تواند موردی باشد مثل ماجرای مهسا امینی که برای سفر به تهران آمده بود ولی الان روی تحت بیمارستان، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.
۲ - پلیس در هر حکومتی، مظهر قدرت سخت است و صد البته که باید چنین باشد.
نابخردانه است که موضوعات نرم فرهنگی و مبتنی بر باورهای دینی و فردی را به بخش سخت حکومت پیوند بزنند.
متاسفانه این اتفاق درباره حجاب رخ داده است و نتیجه‌اش هم شده است اختصاص بخش قابل توجهی از توان رزمی و فکری پلیس به ماجرای حجاب و به همان اندازه کاسته شدن از انرژی پلیس برای مقابله با مجرمین واقعی و نیز خدشه دار شدن اعتبار پلیس، آن هم برای موضوعی که دهه هاست ثابت شده درباره آن کاری از دست پلیس بر نمی‌آید.
در واقع، گذاشتن بار حجاب بر دوش پلیس، هم مردم را می‌آزارد و هم پلیس را از وظایف ذاتی‌اش باز می‌دارد. تو گویی پلیس باید تاوان کم کاری تمام بخش‌های مرتبط با حجاب را پس بدهد؛ مثلا تاوان کم کاری روحانیت و حوزه‌های علمیه در افزایش ایمان قلبی مردم را.
واقعا عجیب است: حجاب امری است مبتنی بر باور دینی و متولی‌اش هم روحانیونی هستند که با وجوهات شرعیه مردم و البته بیت المال برای این منظور در حوزه تحصیل کرده‌اند و نتوانسته‌اند در «هدایت» دینی مردم موفق باشند و حالا پلیس باید برود زنان و دخترانی را که حجاب شرعی ندارند، بگیرد و به قول خودش «هدایت» کند!

۳ - می‌دانید چرا نحوه مواجهه با موضوع حجاب این قدر زشتْ منظر شده است؟
نقاشی را تصور کنید که طرحی از یک انسان می‌کشد و هیچ تناسبی بین اندازه بخش‌های مختلف بدنش نیست. مثلا بینی را ۱۰ برابر و دست راست را ۲۰ برابر و گوش چپ را ۳۰ برابر بزرگتر می‌کشد و چشم را ۱۰ برابر و دست چپ را ۲۰ برابر و دهان را ۳۰ برابر کوچکتر!
در پایان هر چند او یک انسان کشیده که دست و پا و چشم و گوش و بقیه اجزا را دارد ولی بزرگ نمایی و کوچک انگاری او نسبت به بخش‌های مختلف، به تصویری زشت منتهی شده است که حتی اگر جان بگیرد، نمی‌تواند راه برود و زندگی کند.
تمرکز بیش از اندازه بر بخش‌هایی مانند حجاب و برخی مناسک با نمود بیرونی وعدم توجه کافی به مواردی مانند حیف و میل بیت‌المال، دروغ گویی و وعده‌های ناراست مسوولان، سوء مدیریت‌های کمرشکن، بی‌توجهی به معیشت مردم در سیاست‌های داخلی و خارجی و… مصداق ماجرای همان نقاش و نقاشی است.
اگر به آن نقاش بگویی گوش را این قدر بزرگ نکش، احتمالا می‌تواند درباب اهمیت گوش سخن بگوید و اگر به اینان بگویی این همه موضوع حجاب را بزرگ نکنید از اهمیت حجاب در دین و جامعه سخن می‌گویند.
۴ - این که یک باور دینی که در تمام تاریخ و از جمله در کل دوران اسلام، امری شخصی بوده را به اسم دفاع از آن باور به یک «مساله سیاسی و امنیتی» تبدیل کرده اند، بزرگ‌ترین جفا بیش از همه به خود اسلام است.
اگر تا دیروز، شخص بدحجاب یا بی‌حجاب می‌گفت که صرفا بر اساس باورهای خود و سلیقه شخصی‌اش نوع لباس‌اش را انتخاب می‌کند یا اگر درون خود اعتقاد دینی داشت، از نوع پوشش‌اش احساس گناه فردی می‌کرد که باید با خدای خودش حل و فصل کند، رویکردهای غیراصولی به مساله حجاب - از جمله همین گشت ارشاد - باعث شده‌اند گروهی موضوع حجاب را به ابزاری برای مخالفت با نظام سیاسی تبدیل کنند.
شوربختانه باید گفت همین الان عده‌ای دوست دارند دختر کردستانی فوت کند تا با خوشحالی درونی و عزاداری بیرونی، صید سیاسی‌شان را از این ماجرا داشته باشند و لابد گروهی نیز از هم اکنون در اندیشه‌اند که چگونه ماجرا را توجیه و رفع و رجوع کنند!
اگر روباه پیر بریتانیا و عمو سام آمریکا و دنباله‌های صهیونیست آن‌ها ده‌ها سال برنامه ریزی می‌کردند که موضوع حجاب را از یک امر شخصی به نمادی برای تقابل سیاسی تبدیل کنند، واقعا نمی‌توانستند؛ ولی از رهگذر اصرار داخلی‌های برای آزمودن راه صدبار آزموده و رد شده، این اتفاق افتاده هست.
۵ - به حضرت علی علیه السلام خبر دادند که خلخال از پای زنی یهودی باز کرده اند؛ آن حضرت چنان برآشفته و غمگین شدند که فرمودند اگر مردی از غیرت این ماجرا بمیرد، حرجی بر او نیست.
اینک نه خلخال پا که دختری ۲۲ ساله….
نام شما

آدرس ايميل شما

سیما
Iran, Islamic Republic of
گذاشتن بار حجاب بر دوش پلیس هم مردم را می آزارد هم پلیس را این بهترین جمله ای که میشه درباره گشت ارشاد زد.
مهدی فرخ
Iran, Islamic Republic of
حالا با پخش تصاویر شبکه خبر، روی کبنا نیوز سیاه و ذغالی شد 😊 اینقدر لجن پراکنی علیه نظام کردید، نظامی که سرتاپا وجودتون مدیونید بهش، خسته نشدید؟
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
این ماجرا هر جوری تمام شود به پای اسلام نوشته می شود و جای تأسف دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نویسنده ی مطلب بالا بی سوادی خود را نشان
داده،حجاب یک امر شخصی نیست، یک امر
اجتماعی است کسی که در کوچه و خیابان حجاب را رعایت نمی کند و چشمان مردان هوسباز را به دنبال خود می کشد،زمینه ی بحران طلاق و نابسامانی در خانواده ها را
فراهم می سازد.کوچه و خیابان، اتاق
خواب نیست که زنان با هر لباس ناجوری در
آن ظاهر شوند.
مطلب دیگر اینکه وقتی که غربی ها از ورود افراد محجبه به مدارس و سایر ادارات ممانعت
می کنند،چرا ما نباید بی حجاب ها را منع کنیم؟ مبارزه با حجاب در غرب از نظر شما ایراد
ندارد؟
املیا
Iran, Islamic Republic of
شما تو چه عهدی زندگی می‌کنید میلیاردها دلار ماهی یک بار به سرقت میره از حقوق ایران سر خودتو باچی گرم میکنی .(()).سواد یعنی مشکل روز را بدانی و در جهت رفع آن اقدام کنی (())
بله حجاب هم اولویت اجتماعیه ولی از اون مهمتر سفره وشخصیت مردمه که حساب نشده وبا این همه اختلاس زیر سوال رفته
حمیداکبری
Iran, Islamic Republic of
آفرین احسنت به شما واقعا همینطوره چرا تو غرب با حجاب مبارزه میکنند و ما با بدحجابی مبارزه نکنیم
Iran, Islamic Republic of
سکوت کن که برات خیلی بهتره
Fatemeh
Canada
شما فکر کنم چشماتون عوض شده ..
اویسی
United Arab Emirates
گفتا که حجابت را درست کن که پای مردی نلرزد گفتم که پای مردی که به یک گیسوی کمند بلرزد به چه ارزد
اویسی
United Arab Emirates
گفتا که حجابت را درست کن که پای مردی نلرزد گفتم که پای مردی که به یک گیسوی کمند بلرزد به چه ارزد
Iran, Islamic Republic of
افرین به ای نوشته
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا نویسنده بسیار باسواد بوده و مطلب خوبی نوشته، بی سوادی از نوشته شما کاملا پیداست
مهران
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم خود را متخصص می داند اما هنوز متوجه نشده که دشمن با تبدیل کردن موضوعات فرهنگی به موضوع سیاسی و امنیتی دنبال براندازی نظام هستش.
نقد به حوزه اجرای قانون عفاف و حجاب وارد است اما آیا ندیده گرفتن تلاش دشمن برای سوء استفاده از این اتفاق، غفلت نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
چرت و پرت نگو
املیا
Iran, Islamic Republic of
موضوع هر چه باشد وقتی اعتماد از دست بره ملت به هر بهانه ای نارضایتی خودشون رو نشان می‌دهد. اینها جواب همان اختلاسگران است که داده نشد میگن اگه ما بودیم چنین ات میکردیم. دوریال حقوق میگیری جو گیر نشو
روح‌ الله
Iran, Islamic Republic of
کسی که پاش به کلانتری بازنشده باشه معمولا ازپاسگاه وکلانتری ترس داره وباپلیس بحث نمیکنه نه اینکه کاری کنه که پلیس رامجبورکنه که به مقرپلیس ببرنش پس این یه بازی ازپیش تعایین شده بوده
Iran, Islamic Republic of
کاراگاه کی بودی تو؟
املیا
Iran, Islamic Republic of
در هر حالت آنچه ملت دیدند خانمی با مانتو بلند وگشاد وشال بلند بود ودر هر هال بنده به عنوان ذینفع نظام می‌گویم زیر پای ملت عزیز که ولی نعمتند خالی شده ملت نباشند کی ۸سال جنگ میرفت ببخشید ولی مسوولین اگر گیر بیافتند.. تا خودشون راحت باشند / مگه انسان فقط تک بعدی هست ؟مگه مردم پول نمی خوان رفاه آرامش اقتصادی وروانی امید به زندگی ؟نرخ امید به زندگیه چند؟نرخ شاخص توسعه انسانی چیه وچرا ما رتبه ۷۹ تودنیا هستیم ؟
Iran, Islamic Republic of
گفتا که حجابت را درست کن که پای مردی نلرزد گفتم که پای مردی که به یک گیسوی کمند بلرزد به چه ارزد
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
1