تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۴۵۰۲۶
یادداشت ارسالی؛

سلام سد آبریز به کهگیلویه

روح الله طاهرمنش
۷
۶
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
سلام سد آبریز به کهگیلویه
کبنا ؛ سد سازی یکی از بزرگترین و معتبرترین نگهدارنده های آب‌های روان هست که می‌توان با کنترل آب مناطق کمتر توسعه یافته را با کشاورزی نوین آشنا کرد و با تنوع ساختاری کشاورزی و باغداری باعث پیشرفت جوانان و نیروهای کار در هر منطقه‌ای شد که در این راستا گریزی به سد آبریز در حوزه کهگیلویه و جغرافیای منطقه دشمن زیاری و رودخانه‌ها و مناطق گسترده آن خواهیم داشت.
 رودخانه مارون عمری به بلندای تاریخ بشر دارد. در زمانی که همگان به فکر مناطق زیر دست دشمن زیاری هستند مردمان خونگرم این خطه از ایران و شهرستان کهگیلویه با تمام مشکلات و چالش‌های گذشته خود دست و پنجه نرم کردند و در کنار رودخانه مارون گذران زندگی می‌کنند. اما هم اینک که با همت و پیگیری مسئولان استان و بویژه نماینده تلاش گر کهگیلویه استارت پروژه مهم و بزرگ سد مارون را در منطقه آبریز دشمن زیاری در حال کلید خوردن می‌باشد و عملیات اجرایی شدت خواهد گرفت شاهد مخالفت‌هایی با بهانه شرایط اقلیمی منطقه هستیم تا مانع از تمتع و بهره مندی مردم از این نعمت خدادادی شوند.
 ابتدا چند مورد از چشمه سارها و رودخانه‌هایی که به رود مارون می‌ریزند را برای خوانندگان این نوشتار نام برده و حوزه‌های آن را مشخص می‌کنیم.
 رود مارون، رودی که از منطقه لوداب وارد حوزه دشمن زیاری می‌شود و به نام مارون می‌شناسیم که با خود مقدار زیادی آب همراه دارد.
 و رود شور در منطقه سادات نورالدین عباس که از زیر پل بزرگ و برجسته این روزهای جاده پاتاوه دهدشت می‌گذرد و وارد مارون می‌شود. 
کمی پایین‌تر چشمه‌های منطقه آبریز دشمن زیاری که جایگاه اصلی سد مارون (آبریز) هست در تنگه‌ای وارد رودخانه مارون می‌شود
بعد از ده کیلومتر پایین دست روستای تاریخی پاتاوه کری در دره امارت آب مناطق حوزه شیخ هابیل و تنگ نار و تنگ درمن وارد رودخانه مارون می‌شوند.
 و این تازه اول ماجراست
 در پنج کیلومتر پایین‌تر در روستای قلعه گل دشمن زیاری آب‌های سطحی و چشمه‌های تنگ قلعه گل نیز با شتاب فراوان به رودخانه مارون سرازیر می‌شود. 
و حالا مقدار آبی که از تمام این چشمه سارها وارد رودخانه مارون می‌شوند قسمتی کوچک هستند در مقابل رود بزرگ چاروسا (منطقه قلعه ریسی) و چشمه کورل روستای شیخان دشمن زیاری که زیبایی خاص خود را دارد و چشم‌ها را خیره می‌کند و در میان دو روستای تاریخی قلعه دختر و کلات دشمن زیاری وارد رودخانه مارون می‌شود.
 و این نیز می‌گذرد
 کمی پایین‌تر معجزه خدا را به چشم می‌بینیم.
چشمه زیبای موگرمون که از رشته کوههای زاگرس در شهرستان زیبای لنده و منطقه کوه سیاه لنده به سمت منطقه شگفت انگیز لیرکک دشمن زیاری سرازیر می‌شود و خود را در تنگ آب به رود مارون وصل می‌کند تا شاهد روان آب عظیمی که اینک با وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های که با تمام وجود خود را برای بزرگ شدن مارون هزینه کرده‌اند باشیم.
 و این پایان ماجرا نیست
 زیرا نگین زیبایی دشمن زیاری و چشمه‌های زیبا و دلنشین نگین راک (لگین راک) خود را مهیا می‌کنند برای ورود به رودخانه مارون
هر چه به جلو می‌رویم زیباییها و شگفتیهای طبیعت را چنان مشاهده می‌کنیم که شاید یادمان برود که این مارون بوده است که سالهاست مناطق زیر دست خود را از قلب خود سیراب می‌کند.
 کمی پایین‌تر منطقه تراب و آبهای سطحی و چشمه‌های منطقه ایدنک خود را بر مارون بزرگ عیان می‌کنند و حالا شاهد یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران هستیم که برای مردمان خونگرم کهگیلویه مانند جان در بدن هست.
 اما سد آبریز که این روزها صحبت آن است همانگونه که در بالا اشاره کردم این قسمت از خاک دشمن زیاری را در بین دو کوه استوار و محکم چشمه‌ای فوران می‌کند که بعد از کمی مسافت خود را به مارون می‌رساند و در ابتدای حرکت این رود بزرگ و زیبا قرار دارد و در همین جاست که می‌خواهند سدی را جلوی این چشمه قرار دهند تا آب آن را کنترل کنند و به دشتهای دهدشت و چرام سرازیر کنند.
  کسانی که از موقعیت جغرافیایی این چشمه و شرایط آن اطلاع نداشتند حالا با خواندن این مقاله می‌توانند شاهد باشند که آب سد آبریز جایی را برای کسی تنگ نمی‌کند و از مقدار آبی که برای مردمان منطقه می‌خواهد بخشش کند کسی نباید رنجیده خاطر شود زیرا قسمت کوچکی از آب مارون در پشت این سد جمع می‌شود و مردمان پایین دست مارون بدانند که سد تنها ایجاد یک فرصت جدید و بهره‌ای اندک از حقابه مردم شهرستان برای رشد و توسعه خواهد بود.
 در این زمانه باید از منابع آبی که در دسترس هست بیشترین استفاده‌ها را برد و کشاورزی را به صنعتی پویا با مکانیزم های پیشرفته و مدرن تبدیل کنیم تا زندگی و کار را در کنار رفاه و آرامش مردمان داشته باشیم.
 کهگیلویه بزرگ در دوره جدید نمایندگی حجه الاسلام موحد در یک ریل تاریخی توسعه قرار گرفته است که با شتاب هم قصد کمک به پیشرفت و رشد شهرستان را دارد و هم در پی جبران عقب ماندگی‌های تاریخی است و بر همه ماست که دست در دست هم در این مسیر یکصدا و یکدل پیشرفت و توسعه سرزمینمان را فریاد بزنیم.
 
 ----------------------------
روح الله طاهرمنش
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام
دوست عزیز
این ها همش تبلیغات هست تا شروع عملیات اجرایی زمان زیادی وجود دارد
کاسه لیسان
Iran, Islamic Republic of
این سد بزرگ ترین ضرر به حوزه دشمن زیاری و لنده وارد می‌کند.
خدایا دست کاسه لیسان و تملق گویان کوتاه کن
Iran, Islamic Republic of
با سلام
عزیز که این نظر رو دادی این آب اگر طبق اصول و حقانیت تقسیم بشه خوبه به هر کجایی شهرستان برسه خوبه منطقه پیشرفت کنه خوبه برا همه خوبه شغل ایجاد میشه از بهبهون میری سمت اهواز این صحرا همش صفی جات کاشته شده آب مارون میره پایش
این حق آبه بیاد چه دهدشت بره چه مناطق ذکر خوبه باعث آبادانی هست کاش تمام شهرهای شهرستان دهدشت و لنده
سوق دهدشت لنده روستای در مسیر خیلی پیشرفت میکنن

فکر نسل های بعدش باش ن الان عزیز دل برقرار باشی
Iran, Islamic Republic of
نگارنده اومده انشا بنویسه یا از معایب و محاسن سد آبریز بگوید. شایدم اومده برا پاچ خواری
Romania
/ امثال حضرتعالی بود که کهگیلویه بزرگ به این حال و روز افتاده ۲۵ ساله از ریل و قطار و واگن توسعه حرف میزنید دریغ از توسعه،مارون نفعی برای پایین دست نداره
محمد
Romania
اونم چ ریلیییییی ، 2 سالش ک‌گذشت نتونست مث ی گاری حرکت کنه حالا انتظار قطار داره خخخخخخخ، ای خدا
شهروند چرامی
Iran, Islamic Republic of
این مقاله بسیار پربار و کارشناسی شده نوشته شده، کاش نماینده شادگان و نماینده بهبهان آن را می خواندند
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1