کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از وحید محمدی‌تبار؛

آتشی که دامن همه را می‌گیرد

11 دی 1400 ساعت 9:05

جریان حاکم باید تدبیر و تعقل بیشتری نشان دهند و فضای گچساران و باشت را از رویکردی تخریبی، انتخاباتی و تهاجمی خارج کنند و "برنامه گرا" و "توسعه محور"، گام برداند و جریانات منتقد نیز باید فضا را به سمت نقد منصفانه، پرسشگری و ملاطفت سوق دهند و رویکرد خویش را تغییر دهند.


وحید محمدی‌تبار - مدت‌هاست که متاسفانه ادبیات «چاله میدونی» و «کوچه بازاری» محور و «گفتمان فضای مجازی» گچساران و باشت شده است.
حرمت‌ها و منزلت‌ها افراد و شخصیت‌ها، مسئولین سابق و جدید، رجال سیاسی و مذهبی و ... مثل آب خوردن در فضای مجازی، زیر پا له می‌شوند.
در حالی که در هیچ کدام از فضای مجازی شهرستانهای اطراف و همسایه، اینگونه شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی، سیاسی و مذهبی خویش را آماج این نوع ادبیات سخیف و دون پایه قرار نمی‌دهند و معمولاً اگر انتقادی مطرح می‌شود در چارچوب‌های رسانه‌های حرفه‌ای و به سبک و سیاق معقول و مؤدبانه طرح و نشر می‌گردد.
 فضای جامعه دو شهرستان باشت و گچساران، که کاملاً شبهه انتخاباتی شده و همه نگاه‌ها فقط به نگاه‌های انتخاباتی و سیاست زدگی منتهی می‌گردد.
این نگاه‌ها و رویکرده‌ها بیش از هر زمان دیگری تبعات و آسیب‌های عمیقی را بر روند توسعه و تحکیم سرمایه‌های انسانی و معنوی منطقه خواهد گذاشت.
تا حدودی بزرگان، لیدر ها و برخی مسئولین مقصر اند و تا حدودی هم «خود باسواد پنداری» برخی فعالین فضای مجازی در اینیستاگرام و سایر صفحات اجتماعی ....
این اوضاع باید تعدیل گردد و بصورت معقول و نرم - و البته نه تحکمی و تنگ نظرانه - مدیریت گردد.
اینکه هر آدم بی تجربه و بی سوادی پیج خبری و تحلیلی ایجاد کند و هر نوع عبارات و کلمات سخیف و دونشانی را نسبت به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شهرستان بنویسد و منتشر کند اصلاً صحیح نیست.
جریان حاکم باید تدبیر و تعقل بیشتری نشان دهند و فضای گچساران و باشت را از رویکردی تخریبی، انتخاباتی و تهاجمی خارج کنند و "برنامه گرا" و "توسعه محور"، گام برداند ...
و جریانات منتقد نیز باید فضا را به سمت نقد منصفانه، پرسشگری و ملاطفت سوق دهند و رویکرد خویش را تغییر دهند.
مشکلات معیشتی، اقتصادی، بیکاری و آسیب‌های ناشی از این معضلات، مردم منطقه را از سیاست و موضوعات سیاسی خسته کرده است.
جامعه بیش از حد سیاست زده شده و دوز سیاسی حتی در پایین‌ترین سطوح جامعه به شکل نامعقولی رسوخ کرده است.
بیشتر ادارات و دستگاههای اجرایی در تخصصی‌ترین امورات رویکرد و نگاه صرف سیاسی اتخاذ کرده‌اند.و این بسیار اثرات سوئی در ساختارهای اجتماعی جامعه بر جا خواهد گذاشت. فضای هر دو شهرستان باید تغییر کند و گرنه این راه به راه نیست و توسعه و رشد عملاً به کما خواهد رفت.
ضرورت دوچندان دارد که ائمه محترم جمعه، فرمانداران محترم، نماینده محترم، نمایندگان محترم ادوار، مسئولین فرهنگی و اجتماعی و مهمتر از همه فعالین فضای مجازی و مدیران مسئول سایت‌های خبری و پیج های اینیستاگرامی با جدیت و تدبیر بیشتر فضای سیاست زده گچساران و باشت را تعدیل و تلطیف نمایند. تهمت افکنی، قومیت افروزی، تهاجم، تخریب اگر اینچنین ادامه پیدا کند، دامن همه را خواهد گرفت و منجر به از بین رفتن «سرمایه‌های اجتماعی» و در رأس آن اعتماد مردم خواهد شد.
در این فضای تخریب و تهمت و در یک کلام بی بندباری ادبیات رسانه‌ای فضای مجازی، نه کسی رشد می‌کند و نه نیرویی انسانی ارتقا می‌یابد و نه توسعه‌ای اتفاق می افتد و نه پروژه‌ای به سرانجام می‌رسد و ....
راه رشد و توسعه متوازن و همه جانبه فقط آرامش و امنیت بالای روانی جامعه و حفظ و نگاهبانی سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی و حفظ حرمت‌ها و ارتقای کرامت انسانی همه گروهها، جریانات و شخصیت‌هاست.
 من الله توفیق
وحید محمدی تبار
 


کد مطلب: 443010

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/443010/آتشی-دامن-همه-می-گیرد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1