تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۴۳۸۹۳۰
یادداشت ارسالی؛

لزوم رعایت اصل تفکیک قوا / دولت جلوی زیاده‌خواهی نمایندگان مجلس را بگیرد / استانی همانند کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دخالت‌های فراتر از قانون آسیب دیده است

۲۹
۶
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
لزوم رعایت اصل تفکیک قوا / دولت جلوی زیاده‌خواهی نمایندگان مجلس را بگیرد / استانی همانند کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دخالت‌های فراتر از قانون آسیب دیده است
کبنا ؛«یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است. فرض بفرمائید  که مدیرکل فلان تشکیلات در شهر یا در استان ما مثلاً فرض کنید که کی باشد و کی نباشد. استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت یک مواردی، یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد، آن موارد استثنایی را من کار ندارم، اما به طور معمول از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند نمایندگان محترم. وارد شدن در این مسائل اجرایی و با مسئولان در این زمینه گفتگو کردن و عرض کنم که توافق کردن و اینها، این خطراتی دارد، از این باید اجتناب شود.» مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
    

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، به رغم دلزدگی هایی که به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ناشی از عملکرد مسئولان بوده است، مردم ایران اسلامی به صندوق رأی اعتماد کردند و به دعوت ولی امر مسلمین لبیک گفته، به رغم همه موانع اعم از تبلیغات معاندان داخلی و خارجی، دلزدگی های ناشی از سوء مدیریت و بحران کرونا، حماسه‌ای تاریخی را رقم زدند. مردم به فساد «نه» گفتند و با شعار دولت مردمی فساد ستیز، برای رسیدن به ایرانی قوی همراهی تحسین برانگیزی را به منصه ظهور رساندند.
ناگفته پیدا است که وضعیت اسفناک کنونی ناشی از سوء مدیریتی است که شوربختانه رانت سازی و توزیع رانت و متولد نمودن مجراهای فساد در آن نقشی محوری داشته است. یکی از راهکارهای اساسی در حذف مجراهای فساد را باید در احترام به اصل تفکیک قوا دانست. مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به صراحت حکم به احترام به اصل تفکیک قوا و عدم دخالت مجلس در امور اجرایی داده‌اند. دخالت مجلس در امور اجرایی، مسئله جدیدی نیست بلکه میراثی نامیمون از دولت و مجلس پیش از این است. متاسفانه جامعه ایران اسلامی تجربه‌ای دردناک از این معضل دارد و به نظر می‌رسد براساس چنین تجربه‌ای است که حضرت آقا به صراحت ضمن نهی نمایندگان به دخالت در امور اجرائی  و تعیین مشخص مصادیق آن، چنین رویکردی را برای کشور و انقلاب خطرناک دانسته و مشخصاً حکم به اجتناب از آن فرموده‌اند. حال با چنین شرایطی به چند ابهام و سؤال باید پاسخ داد.
آیا دولت سیزدهم به این خطای راهبردی تن خواهد داد؟
آیا نمایندگان مجلس که توصیف انقلابی را با خود به همراه دارند، این چنین آشکارا امر ولی امر مسلمین  را نادیده خواهند گرفت؟
آیا در صورت بازگشت مجلس به عُرف نامیمون و فسادزای گذشته و به اصطلاح بده بستان مجلس و دولت در این موارد، چنین مجلسی می‌تواند موصوف به صفت انقلابی باشد؟
آیا در صورت دخالت نمایندگان در امور اجرایی با مصادیقی که معظم له مشخص فرمودند، مثل فشار برای تعیین و گماردن افرادی خاص در مناصب اجرایی، چنین نمایندگان خاطی به واسطه سرپیچی آشکار از امر ولایت، باز فرصت حضور در انتخابات و گرفتن تأییدیه شورای نگهبان را خواهند داشت؟
و اساسی‌تر از همه، آیا با چنین رویکردی زمینه رسیدن به ایران قوی و گام گذاردن در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد شد؟
و البته «آیا» هایی دیگر که در ذهن دغدغه مندان انقلاب تجلی خواهد یافت، پس نمایندگان محترم، أَیْنَ تَذْهَبُونَ؟
در استان‌های همانند؛ استان کهگیلویه و بویراحمد که مسائل سیاسی، جناحی و قومی گاهاً در انتخاب مدیران پررنگ‌تر از شایسته سالاری مدنظر قرار گرفته، این امید می‌رود که دولت سیزدهم که ندای مبارزه با فساد و شایسته گزینی را سر داده به این موضوع اهمیت ویژه‌ای قرار دهد. در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به دلیل دخالت‌های بیجا و بعضاً نمایندگان مجلس سبب شده تا مسیر توسعه به کندی پیش رود. دخالت‌های نمایندگان در انتخاب مدیران در واقع زیر سئوال بردن تفکیک اصل قوا است که در سال‌های اخیر آشکارا انجام می‌گرفت. امید می‌رود؛ دولت سیزدهم اجازه ندهد که نمایندگان مجلس فراتر از وظایف قانونی‌شان در امورات دخالت کنند و دولت در انتخاب مدیران شایسته سالاری را همانطوری که وعده داده در نظر بگیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سمانه
Romania
واقعا نمایندگان ما فقط برای تقویت قومیت کار میکنن
دولت باید اجازه دخالت به نمایندگان ندهد
کریم احمدی
Romania
تا حالا که محرومیت ها سببش نمایندگان بودن اگر این روال ا امه دار باشه دیگه بیچاره ایم
حبیب از گچساران
Romania
احسنت به این متن
نکاتش کامل و دقیقه درود بر نویسنده
آشوری
Romania
نوشته رد صلاحیت نمایندگان
یعنی دخالت در حوزه اجرا باعث رد صلاحیت در دوره بعد میشه؟؟؟؟؟
کلانی
Romania
من فکر نکنم دولت انقلابی اجازه لابی به نماینده ها بده
مینا رهبری
Romania
من موندم دیگه کی این سه نماینده میخوان قانون گذار باشند و دست نظارتی داشته باشن.
عملا با انتخاب استاندار دیگه دستی برای نظارت ندارن
جهانبخش
Romania
احسنت
ان شاالله که این دوره شایسته سالاری بر لابی نماینده ها پیروز بسه و دولت گزینه نماینده ها رو کنار بزنه
متین دهقان
Romania
واقعا اگه اینطور باشه که نماینده ها انتخاب کنن دیگه فاتحه دولت و مجلسو با هم میخونیم.
سید امیر انتظام میر حسینی
Romania
درودتان باد چه زیبا
آقا اصلا نماینده ها انتخاب کنن تا دوره بعد ردشون کنیم برن ور ایل و تبارشون
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا نگذره از کسانی که دیگران را به خاطر یه رای از نان می اندازند.من هرگز سیاسی نبودم .ولی امسال به خاطر صداقت که رای به فلانی ندادم.از کار وزندگی انداختند وتمام تلاشم پنبه شد.
شاید مسیولی این کامنت بخواند به خدای واحد نمی بخشمتون.خدا خیر از زندگیت نبینی
دنا
Iran, Islamic Republic of
پس میفرمایید نمایندگانی که از طرف یک قبیله خاص قبول شده اند و در زمان تبلیغات چند ساله ، به منزل قوم و فبیله خود سرزده و وعده ارتقا و کمال قبیله خاص خودرا داده و از همون قبیله خودش و توابع مربوطه اکثریت قریب باتفاق آرای خودشو دریافت کرده ، اگه الان نتونه قوم و قبیله سترگ خودرا بر کرسی های مدیریت و مسئولیت ادارات و سیستم های اداری انتصاب کند فردا جواب رای دهندگان قبیله ای خودرا چگونه دهد ؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
درود
Iran, Islamic Republic of
درود
Iran, Islamic Republic of
این گوی این هم میدان
حرف نزنید عمل کنید...
رضا
Iran, Islamic Republic of
خب نماینده مجلس نماینده مردم هست پس دز انتخاب مدیران بایدبانماینده مجلس که نماینده مردم هست نباید مشورت شود پس با نماینده غیراز مردم مشاوره گردد!!!!
بهمئی سرافراز
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان حق دارند و این حق را مردم به آنها دادند حتما نویسنده کاندیدش برای مجلس رای نیاورده است.در ضمن بنده به مسئله بسیار بسیار مهمی در این زمینه اشاره کنم و از رسانه ها خواهش می کنم که روی این موضوع و مطالبه مردمی کار کنند تا جلو آسیب رسانی به خدمت دولت ها گرفته شود و آن این است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری در یک روز بر گزار شود چون متاسفانه مجلس خیلی کارشکنی می کند و اجازه نمی دهد دولت آن شعاری و برنامه ای که اعلام کرده و مردم رای دادند آن را اجرا کند الان در وضعیت فعلی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هماهنگ هستند و انگاری همه نمایندگان وکیل دوله هستند اشکال ندارد خدایا ما کار مردم پیش برود و کارشکنی نکنند هر چه می گویند بگویند!!!! و انتخابات خبرگان رهبری و شورای های شهر و روستا هم هماهنگ شوند و در یک روز برگزار شوند. درود
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
اینم یه دقی از حاج غلام داشت و الان باید میگفت تا آروم بشه. عزیزان تقلا نکنید‌ دکتر تاجگردون به زودی به عرصه ای بزرگ ورود خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
بُر وبنکو همگی رفتید تهران،چادر زدید وخیمه نیز همی
بلکه تیر در تاریکی گزینه انتصاب کنید
حالا نامید شده اید وقدرت ندای وحدت را دیده اید ومایوس شده اید
واکنون نیز طبق معمول ورویه سابق با لینک پراکنی قصد دارید؟
😂😂😂😂
کور خوانده اید
مخاطبین خاص
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان وظیفه خودشان را درست انجام دهند، تعیین مدیر پیشکش!
Iran, Islamic Republic of
چرت وپرت
Iran, Islamic Republic of
وظیفه نمایندگان قانون گذاری است وتفکیک قوه هم این را ثابت کرده متاسفانه نمایندگان پا را فراتر می گذارند وبا سهم خواهی بانی عدم به به حرکت درامدن قطار پیشرفت در استانها شده وبا امدن افراد نا کارامد بانی مشکلات می شوند.
Iran, Islamic Republic of
خودش نمیدونه چی نوشته یاتازه از خواب بیدار شده مگر امام نفرموده مجلس درراس امور است شما داری ازیه جای می سوزی یانماینده ات قبول نشده شما برخلاف کلام امام مستقیما می فرمایید مجلس هیچ کاره است
استان محروم
Iran, Islamic Republic of
یکی از عوامل بد بختی این استان همین قومی قبیله ای هست که رواج داره وقتی کسی که شایستگی مدیریت داشته باشه سواد و علم خوبی هم داشته باشه بکار گرفته نشه یک شخص که فقط از روی باند بازی و قومیگری انتخاب بشه هیچ توقع پیشرفت نباید داشته باشیم
کی علی
Iran, Islamic Republic of
از بدبختی های استان زاگرس نشین همینه کاری به شایسته سالاری ندارند و فقط کسیکه پول براشون هزینه کرده را در اولویت قرار میدن غافل از اینکه فردا اگه قبول شدن دهها که نه بلکه صدها برابر آنرا به اسپانسر مالی باید بدن و چه بیچاره اند هردو هم دهنده هم گیرنده چرا که قاضی خداست و روزی باید این فریبای فانی را ترک کنند پس اولویت اصلی و اساسی باید این باشد که فراجناحی عمل کنند همانطوریکه رئیس جمهور محترم این کار را کرد حلقه مفقوده پسرفت کشور نظارت هست و لا غیر اگر در گزینش ها مداقه بیشتری صورت پذیرد و آدم‌هایی که سابقه پاکدستی دارند و فساد ستیز بوده فساد مالی و اخلاقی نداشته باشند در راس مدیریت قرار بگیرند بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهد شد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
آیا زمانی که کاندید مورد علاقت مجلس بود هم این موضوع میگفتی؟!!!وجدانت را قاضی بزار..‌قضاوت با عموم..
زنبور
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان حق مشورت دهی دارند،گرچه حق اظهار نظر قطعی وانتخاب ندارند اما مردمی که به آنها رای داده اند حق مطالبه گری دارند ویکی از مطالبات آنها بکار گماردن کسانی است که مشکلات آنها را بفهمند ورفع کنند
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان کار خود را رها ودنبال دخالت در قوای دیگرند پس کو تفکیک قوا؟
محمود
Iran, Islamic Republic of
بخداهمین روشنفکرنماینده بویراحمددرتعیین وانتخاب مدیران مدارس تاسیلابکلوارهم دخالت کرده ومیکند
ای وای ای دادای بیدادهرکه ثدای مارامیشنودبه گوش دکتررییسی برساند وجلواین نماینده ودخالتهای بیحایش رابگیرد
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به نمایندگان استان درمجلس
لطفا بگذاریداستاندارکه نماینده واقعی دولت دراستان میباشدبدون دخالت نمایندگان استان انتخاب شوند تا بتوانندفارغ ازهرگرایش قوم وقبیله ای وسواستفاده نمایندگان از ایشان به کارش ادامه دهددراینده ملعبه دست این اقایون واقع نشود جز بازخواست به عملکرد استاندار نه چیز دیگر
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
فایل های مرتبط
1