کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به قلم پیروز درخواه فرهنگی شهرستان لنده:

اندر احوال وضعیت آموزش و پرورش و رتبه بندی معلمان

15 مرداد 1400 ساعت 19:47

تربیت در کشور ما وقتی متحول می‌شود، که اول فرهنگ متحول شود، و بعد خانواده جایگاه درست خودش رو پیدا کند،  و در آخر ساختار آموزش و پرورش عوض بشود. 


همه‌ی راه‌های تحول در آموزش و پرورش به معلم ختم می‌شود.
تا کی درد 
تا کی ضعف 
تا کی بی تفاوتی 
تا کی فریاد   
تربیت در کشور ما وقتی متحول می‌شود، که اول فرهنگ متحول شود، و بعد خانواده جایگاه درست خودش رو پیدا کند،  و در آخر ساختار آموزش و پرورش عوض بشود. 
مطالبه صرف برای تغییر رویکردهای آموزش و پرورش چندان تاثیری ندارد باید در تلاش بود که رویکردهای کلان فرهنگی و علمی در جامعه تغییر پیدا کند،  بعد می‌شود با تحول آموزش و پرورش این روند رو سریع‌تر کرد
ما باید از کسایی که نگاه همه جانبه برای آموزش و پرورش دارند حمایت کنیم. فرهنگیان لازم است با مطالبه گری درست و تغییر رویه‌ها و سیستم‌های غلط این معضل را تا جایی که در قدرت آنهاست حل کند.
ولی صرف افراد برای تحول کفایت نمی‌کند  و داشتن برنامه درست بسیار مهم است، و این که مسیر تحول باید به سمتی باشه که همه جنبه‌های آموزش و پرورش در نظر بگیرد. 
با نگاه اجمالی به تاریخ آموزش و پروش غرب، نکته‌ای رو متوجه می‌شویم، که آموزش و پرورش برون داد رشد تمدنی در ابعاد فرهنگی و  اجتماعی، علمی، اقتصادی و ... هست. 
وضعیت فعلی کشور ما به گونه‌ای هست که در عرصه علم و فرهنگ دچار وابستگی به غرب هست، پس چه طور در این وضعیت می‌شود از تحول آموزش و پرورش ایرانی اسلامی سخن به میان آورد. 
 آموزش و پرورش زمانی متحول می‌شود که معلم  متحول شود. دستگاه تعلیم و تربیت کشور سال‌هاست که فرسوده شده و هنوز بر روال قدیمی خودش درحال حرکت است و تا زمانی که آموزش و پرورش گرفتار سیاسی بازی است راه به جایی نمی‌برد و تلاش معلمین را بیهوده می‌کند.
از آنجایی که جهان امروز به انفجار دانش و اطلاعات روز رسیده و با توجه به اینکه در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و با دنیایی مدرن کامپیوتر، ماهواره، اینترنت و.... روبرو هستیم اما متاسفانه تنها ابزار آموزشی ما در بسیاری از مدارس، گچ و تخته می‌باشد و هنوز سیستم آموزشی ما نتوانسته با دنیایی تکنولوژی وفق پیدا کند یا به عبارتی دیگر نظام آموزشی ایران با دنیای مدرنیته امروز هماهنگ نیست.
 سال‌هاست که مقام معظم رهبری از سند تحول بنیادین صحبت می‌کنند ولی یک وزیر و دولت نداشتیم که به صورت کامل به منویات این رهبر حکیم و دانا جامه عمل بپوشاند. 
بنظر من قدم اول در تغییر آموزش و پرورش گزینش سفت و سخت برای معلمین هم از نظر علمی و هم از نظر کارایی و اخلاقی هست. 
 بی توجهی به نقش معلم در تحول آموزش و پرورش یکی از دلایل عقب ماندن تحول نظام آموزشی است. مادامی که سه چالش اساسی مانند پائین بودن شآن و مقام معلم در جامعه، پایین بودن سطح دانش و مهارت حرفه‌ای و پایین بودن سطح حقوق و مزایای معلمی وجود داشته باشد نمی‌توانیم تحول بنیادی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم زیرا تحول را باید از معلمان شروع کرد و بی توجهی به این امر باعث شده که بحث چند شغله بودن معلمان مطرح گردد به گونه‌ای که یک معلم در یک زمان در یک مدرسه مشغول تدریس است اما ساعتی دیگر باید سریعاً خود را به نقطه‌ای دیگر برساند و به تدریس در کلاسهای خصوصی و آموزشگاهها و یا شغل دومی مشغول کند. همین امر باعث می‌شود که اشتیاق و نشاط کار و فعالیت در آنها کاسته شده و فقط به فکر تدریس و شیوه‌ای است که دانش آموز نمره قبولی بیاورد. در چنین سیستمی نو آوری و خلاقیت و ابتکار از دانش آموز گرفته می‌شود.
ضمناً باید یادآوری شود، متاسفانه نگاه مردم در جامعه به سمتی رفته است که میگویند معلم بیکارترین فرد درجامعه هست و معلم جایگاه اصلی خود را در اجتماع از دست داده است.
ما زمانی آموزش و پرورش را متحول می‌کنیم که فکر معلم آن جامعه آزاد باشد. بنابراین تحول در آموزش و پرورش باید با تکیه بر نوآوری، مشارکت و رقابت، کاربردی کردن آموزش،  تآمین نیازهای جدید ملی ، استفاده از دستاوردهای جهانی و آزاد کردن فکر معلمان از مسائل مالی استوار باشد.

-----------------------------------------------
منتشر کننده / خبرنگار/ صابرعظیمی
 


کد مطلب: 437586

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/437586/اندر-احوال-وضعیت-آموزش-پرورش-رتبه-بندی-معلمان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1