کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

گلایه مردم از وضعیت خطری پل« قلعه دختر»: مسئولان علاج واقعه پیش از وقوع کنید!

حسن شکوهمندی

17 ارديبهشت 1400 ساعت 3:55

خطر سقوطی که نه تنها خودروهای سبک و سنگین را تهدید می‌نماید بلکه حتی عابران پیاده و دامداران و حیوانات اهلی از آن در امان نخواهند بود. سقوط از پلی با ارتفاع زیاد و سرنگون شدن در رودخانه! خطر تلخی که هر لحظه امکان بروز آن برای اهالی مناطق مذکور وجود دارد.


آخرین باری که نرده‌های حفاظتی پل را مشاهده کرده‌ایم، زمان زیادی می‌گذرد» این جمله، صحبت اهالی روستایی است که در نزدیکی پل رودخانه مارون زندگی می‌کنند؛ روستای قلعه دختر دشمن زیاری.
روستایی که از لحاظ جغرافیایی با فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر دهدشت و در حد فاصل آن و بخش‌های چاروسا و دیشموک قرار گرفته است. روستایی تاریخی که خود روزگاری در طول تاریخ دارای پل مهمی بر مسیر رودخانه مارون بوده است.
اما اکنون ماه‌هاست که سازه پل اصلی آن که مسیر تردد بخش‌های قلعه ریسی، دیشموک و منطقه دشمن زیاری ست فاقد حفاظ و نرده است، جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر در ترددهای میان این بخش‌ها با مرکز شهرستان کهگیلویه و به صورت شبانه روز در حال عبور هستند که مسیر آنها از این پل عبور می‌کند.
پلی که ماه‌هاست به رغم همه پیگیری‌های صورت گرفته آثاری از وجود نرده در آن مشاهده نمی‌شود، پلی با ارتفاع زیاد از سطح زمین و در پایین آن رودخانه خروشان و عمیق مارون.
خطر سقوطی که نه تنها خودروهای سبک و سنگین را تهدید می‌نماید بلکه حتی عابران پیاده و دامداران و حیوانات اهلی از آن در امان نخواهند بود. سقوط از پلی با ارتفاع زیاد و سرنگون شدن در رودخانه! خطر تلخی که هر لحظه امکان بروز آن برای اهالی مناطق مذکور وجود دارد.
مطابق با آیین نامه ایمنی راههای کشور، جلد چهارم، ضابطه شماره ۴-۲۶۷، لازم است بر روی پل‌ها حفاظ‌هایی از نوع نرده پل جهت جلوگیری از سقوط وسائل نقلیه از لبه پل به کار گرفته شود. مساله ای که شاید از دید مسئولین شهرستانی و حتی استانی پنهان مانده است.
آمارهای بررسی شده نشان می‌دهد امروزه انحراف وسائل نقلیه از مسیر اصلی و رانده شدن آن به خارج از راه بخش قابل توجهی از کل تصادفات منجر به جرح و فوت را شامل می‌گردد. این تصور که اجازه بدهیم و فرصت سوزی کنیم تا حادثه‌ای تلخ رخ دهد و پس از آن در فکر رعایت نکات ایمنی باشیم در هیچ کدام از سطوح کارشناسی مورد قبول نیست.
شاید بتوان با انتخاب راهکار صحیح مدیریتی و اصولی بسیاری از این قبیل مسائل را قبل از حادثه پیش بینی کرده و در جهت به حداقل رساندن حوادث اقدام نمود، که در این خصوص انتظار می‌رود مسئولین شهرستانی و استانی با پیگیری جدی‌تر از قبل، تهیه و نصب حفاظ و نرده برای پل قلعه دختر  را حل نمایند. چیزی که می‌تواند ایمنی، حفاظت و جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند را رقم زند و به دنبال آن سلامتی و رضایت مردم در بر داشته باشد.
-----------------------
حسن شکوهمندی


کد مطلب: 433869

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/433869/گلایه-مردم-وضعیت-خطری-پل-قلعه-دختر-مسئولان-علاج-واقعه-پیش-وقوع-کنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1