کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از نسرین هاشمی؛

فرمانداری که روابط عمومی ندارد و پاسخگو نیست / آقای فرماندار این چه طرز شنیدن و پاسخ ندادن است

28 فروردين 1400 ساعت 15:40

عدم ارتباط شما با رسانه‌ها و اطلاع رسانی باعث شده مردم فکر کنند و البته اینگونه به نظر بیاید که بی خیال چرام شده‌اید و امور را به حال خود رها کرده‌اید. شما بارها از رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کردید از شما سپاسگزاریم اما آقای فرماندار به عمل کار برآید به سخندانی نیست.


 «نسرین هاشمی» فعال رسانه‌ای طی یادداشتی آورده است: رسانه‌ها مهمترین حلقه ارتباطی میان مسئولان و مردم هستند ضمن اینکه با هوشیاری، نظارت و انتقادات منصفانه اصحاب رسانه است که جلوی تک روی‌ها و اشتباهات گرفته می‌شود.
شهرستان چرام یکی از تاریخی‌ترین مناطق استان در عرصه رسانه خصوصاً در خصوص بیان مهمترین عملکردهای مدیران مدتی است کم فروغ است به گونه‌ای که کمترین خبرهای اعلامی از عملکرد دولت تدبیر و امید در رسانه‌های محلی و ملی به چشم می‌خورد.
بدون تردید موضوع ارتباطات واژه و زبان است، اوایل قرن بیستم زمانی که رسانه‌های ارتباط جمعی گسترش پیدا کرد، ظرفیت توجیهی و انتقالی مفاهیمی مانند جهان سوم به شدت افزایش یافت.
تأثیر روز افزون رسانه‌های جمعی در توسعه و قابلیت تغییر افراد و جامعه در حوزه‌های روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی و سایر حوزه‌ها مشهود بوده و بر جهانیان پوشیده نیست.
جهانی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم را جهان ارتباطات نام داده‌اند و پرواضح است که کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته برای رسیدن به توسعه و استانداردهای مختلف در همه حوزه‌ها از علم ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنند.
در این راستا، آشنایی افکار عمومی با نوآوری‌های جدید و مفاهیم مورد نیاز توسعه در سایه وسایل ارتباط جمعی با پوشش وسیع مخاطبان می‌تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین اطلاع‌رسانی صحیح و متناسب با مخاطبان در جهت ایجاد ارتباط مؤثر و تغییر نگرش و رفتار آنان در هر زمینه‌ای در جهت پیشبرد توسعه جامعه شهری لازم و ضروری است.
اهمیت و تأثیر نقش رسانه بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است و امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی اینترنتی از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است.
نگین سبز جنوب کشور در سایه بی‌تدبیری برخی مسئولان رو به فرسایش است و این مصداق بارز سخنی است که هر حادثه وقتی در چهار دیواری سکوت و بی‌اعتنایی و غفلت قرار بگیرد، خواهد مرد و فراموش خواهد شد.

این روزها که نه، متاسفانه مدت زمان زیادی است که فضای بدی بر شهرستان چرام حاکم شده و آن تقابل رسانه و مسئولان است که این روزها شدت آن افزایش یافته به گونه‌ای که برخی مدیران چرامی رسانه را دشمن شماره یک خود می‌دانند باید در پاسخ به افکار این دسته از مدیران باید گفت رسانه در کنار شما بوده و برکنار از شما نیست.
فرمانداری که روابط عمومی ندارد
وقتی فرمانداری چرام که مادر ادارات حساب می‌شود فاقد نیروی روابط عمومی که به نوعی ستون هر اداره‌ای به شمار می‌رود است چه انتظاری می‌توان از دیگر دستگاه‌ها داشت. اینکه فرمانداری روابط عمومی ندارد یک مسئله اما اینکه فرماندار محترم چرام هم روابط عمومی خوبی ندارد بر بحران رسانه‌ای در چرام می‌افزاید.
جناب فتاحی؛ در حالی سالها از سکان مدیریتی شما در چرام می‌گذرد تاکنون چند نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان داشته‌اید؟ چرا باید عدم عملکرد دولت تدبیر و امید را در کارنامه خود نداشته باشید؟ اگر فکر می‌کنید این نقدها شیطنت رسانه‌ها و مریض بودن خبرنگاران است زحمتی کشیده صفحه گوشی خود را نگاه کنید و تماس‌های بی پاسخ ما را ببینید، حتی به اشخاص نزدیکتان پیام فرستادیم که جواب ما را بدهید، این چه وضع شنیدن و پاسخ ندادن است؟ شرح وظایف شما به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان چرام تغییر کرده است؟
مصداق واقعی دیکتاتوری
شهر چرام دچار مشکل شده، تنش‌های استرس زا که خیمه بر روح و روان مردم زده برای مقابله با این آسیب‌ها و آفت‌ها چه کاری انجام داده‌اید؟ اگر انجام داده‌اید و ما نمی‌دانیم چرا اطلاع رسانی نمی‌کنید؟ اما به محض آنکه خبری در انتقاد از شما روی سایت می‌رود شروع به تقابل و پاسخگویی می‌کنید. بهتر نیست از حاشیه‌ها به دور باشید و دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی را بسیج برای مدیریت و بحران شهرستان کنید؟ اگر خودتان حاضر به پاسخ گویی نیستید چرا اجازه مصاحبه به مسئولان را نمی‌دهید؟
عمل به کار برآید به سخندانی نیست
گریز نمی‌زنیم به اینکه تکریم و معارفه مدیران و سفر مسئولان به این شهرستان در سکوت خبری شکل می‌گیرد. به شما پیشنهاد می‌دهیم مشاورین خود را تغییر دهید، چنین وضعیتی را سامان داده تا هم خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انتشار و هم نقاط ضعف افراد مسئول گوشزد شده و منتشر شوند.
عدم ارتباط شما با رسانه‌ها و اطلاع رسانی باعث شده مردم فکر کنند و البته اینگونه به نظر بیاید که بی خیال چرام شده‌اید و امور را به حال خود رها کرده‌اید. شما بارها از رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کردید از شما سپاسگزاریم اما آقای فرماندار به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
از ضعف شما در اطلاع رسانی و عدم ارتباط با رسانه‌ها که چشم بپوشیم عدم ارتباط با مردم را چه می گویید؟ شاید در پاسخ بگویید در اتاق شما به روی مردم باز است بله اما شما چند دیدار با مردم در مساجد داشته‌اید؟ در زمان کرونا عذر شما قابل قبول است اما قبل از آن چی؟ هیچ می دانید فرماندار وقت جناب نیکروز وقتی داشت از سکان خود خداحافظی می‌کرد با اشک‌های حلقه بسته در چشمان مردم شهرش بدرقه شد. حتی اگر به زعم برخی کارنامه درخشانی نداشت اقبال عمومی و رضایت مردم را داشت.
رسانه‌ها به عنوان اصل چهارم دموکراسی محسوب می‌شوند و این یک شعار نیست، خواه دستگاه‌های اجرائی این اصل را بپذیرند خواه نپذیرند و در حصاری که به دور خود کشیده‌اند باقی بمانند، اصحاب رسانه این شهرستان گرچه در بایکوت خبری به سرمی‌برند ولی در سکوت خبری نخواهند ماند و در راستای رسالت خود در جهت موازین قانون مطبوعات عملکرد مدیران را نقد کرده و در اختیار عموم قرار خواهند داد چرا که مدیریت ظاهری شیک با محتوای پیک نیست.

_________________
نسرین هاشمی فعال رسانه
دکترای علوم ارتباطات

 


کد مطلب: 433153

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/433153/فرمانداری-روابط-عمومی-ندارد-پاسخگو-نیست-آقای-فرماندار-این-طرز-شنیدن-پاسخ-ندادن

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1