تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۳۰۲۰۹
متن ارسالی

باز هم تفنگ

محمد فرزامی
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
باز هم تفنگ
کبنا ؛رسم ناخوشایندتیراندازی درمراسمات عزا و عروسی به ویژه درمراسمات عزا قصه تازه ای نیست،بلکه سال هاست که دراستان های  کهگیلویه وبویراحمد،چهارمحال وبختیاری ومناطق بختیاری نشین خوزستان تداوم داشته وبه نسل کنونی رسیده است.
باکمی پژوهش وتحقیق درمی یابیم که در زمان های قدیم که مطلقا وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت ،وقتی فردی فوت می کردند از تیراندازی برای خبر رساندن به سایرین و بستگان وطوایف همجوار،روستاهای مجاور استفاده می نمودند.
اما امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و به مدداستفاده ازامکانات صوتی وتصویری نیازبه خبررسانی به وسیله صدای تفنگ نیست متاسفانه بارهاشنیده ایم که به علت تیراندازی درفلان مراسم خاکسپاری و یا عروسی فرد و یا افرادی یا زخمی شده اند و یافوت نموده اند.
اما با ریشه یابی تیراندازی و استفاده  ارسلاح  درمراسمات عزا به اینجا برمی خوریم که درگذشته وقتی شخصی برجسته ویاجوانی درایل وطایفه ای فوت می نمودند سایرین و بستگان فردفوت شده درسوگ او،به نشانه عزا،تفنگ های خود را سرازیر می نمودند و یا وارونه می کردند و هیچگونه تیراندازی دران مراسم انجام نمی گرفت.
ولی امروزه برعکس ان را شاهدیم  که متاسفانه این رسم خطرناک و به غلط درحال رواج و افتخارهم شده است.امابرای کمرنگ شدن تدریجی این رسم اشتباه و درعین حال خطرناک لازم است که فرهیختگان فرهنگی به میدان بیاییند و با دادن راهکارجایگزین به این رسم اشتباه پایان بدهند.
و همینطور به سایرتشریفات وچشم وهم چشمی هایی که این سال ها هم باب شده و هم مد پایان بدهند و ازساختن ویلا و سوییت والاجیق  برسرقبورجلوگیری نمایند.
---------------------
محمدفرزامی
نام شما

آدرس ايميل شما

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

در سال‌های اخیر درآمدهای ارزی دولت به‌واسطه محدودیت‌های تحریم و همچنین شیوع کرونا افت ...
بازی مجلس با «معیشت» مردم

بازی مجلس با «معیشت» مردم

«معیشت مردم»؛ این اسم رمز اختلافات این روزهای پاستور و بهارستان بر سر لایحه بودجه 1400 ...
(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

نماینده سبزوار در مجلس با انتشار یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از سربازی که مانع ورود بدون مجوز ...
1