کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت /

ستادی که بعد از انتخابات تعطیل نشد/ «منتظریان» با مردم و از جنس مردم

17 دی 1399 ساعت 22:48

نادر منتظریان یک سرمایه اجتماعی برای شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و استان کهگیلویه و بویراحمد است و قرار نیست این سرمایه هم صرفاً به مجلس شورای اسلامی ختم شود. بلکه همین شکل فعلی خود کمتر از نمایندگی مردم نیست. چرا که نمایندگی یعنی خدمت به مردم و با مردم بودن و هر مدیر و یا فردی در نظام جمهوری اسلامی ایران که این گونه رفتار کند یک فرد انقلابی و مردمی است.


مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت نیمه شعبان راجع به همکاری و همراهی مردم در ایام بیماری کرونا فرمودند: «در یکی از شهرها نامزد انتخابات مجلس که رأی نیاورده است، یک فرد حزب اللهی ستاد خود را تعطیل نکرده است و در راستای مقابله با کرونا و خدمت به مردم دفتر خود را فعال کرده است». راجع به مصداق این فرمایش معظم له برداشت‌های زیادی شد، اما آنچه مهم است؛ اول تاکید معظم له بر تعاون، همکاری و همدلی در بین مسئولین و دست اندرکاران است و دوم تعمیم بخشی این رفتار حسنه در سطح جامعه است، رفتاری که نمونه‌ای از همان تاکید مقام معظم رهبری بر آتش به اختیار بودن نیروهای انقلاب اسلامی است که همواره بر آن تاکید شده است تا از اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت خدمت مردم جلوگیری شود. اگر چنین فرمایش و تمجیدی از سوی مقام معظم رهبری را تعمیم ببخشیم یقیناً نمونه‌های زیادی از چنین افرادی در کل کشور پیدا می‌شوند. نادر منتظریان بدون شک یکی از افرادی بود که بعد از نامزدی در انتخابات و اقبال خوبی که در اولین دوره حضور در انتخابات از سوی مردم به وی شد بعد از انتخابات صحنه را رها نکرد و به این گفته رهبری لبیک گفتند و به احترام مردم با مردم ماند و این همراهی و همکاری با مردم کماکان ادامه دارد. از جمله اینکه ستاد وی همزمان با اوج بیماری کرونا و شرایط سختی که مردم به لحاظ اقتصادی و روانی تحمل می‌کردند به محلی برای کمک و در راستای مقابله با این بیماری فعال بود. اعتماد و حمایت مردمی سرمایه بزرگی است که به سادگی بدست نمی‌آید و بعد از حاصل شدن وظیفه سنگین‌تری متوجه فرد مورد اعتماد است که آن سرمایه را حفظ کند. برای حفظ و تداوم این سرمایه لزوماً قرار نیست فرد انتخاب اول مردم در یک رقابت سیاسی و اجتماعی باشد؛ بلکه در هر دو حالت وظیفه از وی ساقط نمی‌شود و اتفاقاً کسانی که به هر علتی توفیق رسیدن به مجلس و یا احیاناً سایر نهادهای انتخاباتی را ندارند، باید در صحنه بمانند و این اعتماد را ارج گذار باشند. با این وجود گاهی برخی حتی با وجود چندین دوره نمایندگی در مجلس به محض پایان نمایندگی‌شان کل ارتباطشان را با مردم قطع می‌کنند. نادر منتظریان اما یک نمونه خوب از نامزدهایی بود که با وجود عدم موفقیت در رسیدن به کرسی نمایندگی نه تنها صحنه را ترک نکرد که از فردای دوم اسفند فعالیت و حضور در میان مردم را افزایش داد و به مانند یک سرباز و فارغ از اینکه در چه کسوتی حضور دارد در صحنه ماند و خدمت کرد و به انقلابی بودن و جهادی عمل نمودن معنا بخشید. حضوری که کماکان ادامه دارد و در اکثر اتفاقات و تحولات جامعه منتظریان حضور فعال و پیگیرانه‌ای دارد. ممکن است این سؤال پیش آید که منتظریان قبل از اسفند 98 چرا در کنار مردم نبود و چرا این نوع همکاری و همراهی که امروز از منتظریان شاهد هستیم پیش از این اتفاق نمی‌افتاد.

   

در جواب باید گفت اولاً اگر چه خدمت به مردم یک وظیفه همیشگی است ولی با توجه به وجود نهادهای مختلف این وظیفه مستقیماً شکل نگرفته بود و دوم با توجه به نوع کار و فعالیت منتظریان این ارتباط مستقیم کمی سخت می‌بود. هر چند باید این نکته را نیز اضافه کرد که منتظریان در دوره معاونت سیاسی و امنیتی خود در ابتدای دولت نهم یکی از مدیران مردمی و در کنار مردم بوده است. ولی واقعیت آن که بعد از اعتماد مستقیم مردم این وظیفه جدی‌تر و رسمی‌تر بر دوش منتظریان قرار گرفته است که نه تنها برای کسانی که به وی رأی داده‌اند بلکه خود را در مقابل همه مردم این حوزه مسئول می‌داند. نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت و تاکنون در رفتارهای عمومی منتظریان نیز دیده شده است مراقبت از دخالت در امورات رسمی کشور و جلوگیری از ایجاد حاشیه است. در کنار مردم بودن باید یک حرکت از جنس خود مردم و بدور از نمایش و گروکشی‌های سیاسی و شانتاژهای رسانه‌ای باشد که در آن صورت آسیب بیشتر هم خواهد شد. نادر منتظریان یک سرمایه اجتماعی برای شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و استان کهگیلویه و بویراحمد است و قرار نیست این سرمایه هم صرفاً به مجلس شورای اسلامی ختم شود. بلکه همین شکل فعلی خود کمتر از نمایندگی مردم نیست. چرا که نمایندگی یعنی خدمت به مردم و با مردم بودن و هر مدیر و یا فردی در نظام جمهوری اسلامی ایران که این گونه رفتار کند یک فرد انقلابی و مردمی است.


کد مطلب: 429397

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/429397/ستادی-بعد-انتخابات-تعطیل-نشد-منتظریان-مردم-جنس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1