تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۴۲۵۹۰۳
متن ارسالی:

شعار روز جهانی بهداشت محیط امسال چه می گوید؟/جایگاه بهداشت محیط در پیشگیری از همه گیر شدن یک بیماری

حسن شکوهمندی
۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
شعار روز جهانی بهداشت محیط امسال چه می گوید؟/جایگاه بهداشت محیط در پیشگیری از همه گیر شدن یک بیماری
کبنا ؛ هرساله با نزدیک شدن به ۲۶ سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط، شعاری را  جهت این روز در نظر می گیرند تا سیاست‌های کلان آن مبتنی بر این شعار پیش رود. اما سال ۲۰۲۰ که جهان تحت تاثیر بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته است و نتایج حاصله از آن در زندگی بسیاری از انسانها تغییرات شگرفی را به وجود آورده است، نامگذاری روز جهانی بهداشت محیط نیز همانند همه پدیده‌های دیگر بی‌تأثیر از کرونا نبوده است  و این شعار را این چنین ترسیم نموده اند:

ENVIRONMENTAL HEALTH, A KEY PUBLIC HEALTH INTERVENTION IN
DISEASE PANDEMIC PREVENTION

《بهداشت محیط، مداخله کلیدی نظام سلامت در پیشگیری از همه گیرشدن بیماری‌ها.
بهداشت محیط که تقابل میان زندگی انسان و محیط را مورد پردازش قرار می‌دهد و همواره سعی در  تعادل میان آن را دارد، کوشش می‌کند سلامت انسانی و سلامت محیط را از طریق روشهایی با هزینه کمتر و مدیریت بهتر به ارمغان آورد.
*شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط به ما می‌گوید: نظام سلامت هر جامعه‌ای بدون در نظر گرفتن بهداشت محیط نمی‌تواند از همه گیر شدن یک بیماری پیشگیری نماید.
 پیشگیری و مبارزه با بیماریها در مقیاس‌های مختلف نسبت به درمان یک بیماری، دارای محاسن بسیار ارزشمندی است که اهمیت موضوع را می توان با نگاه به کاهش هزینه ها و مدیریت زمان و انرژی و نیروی انسانی درک نمود.
مداخله ای که علم بهداشت محیط می‌تواند در کنترل یک بیماری داشته باشد در عین حال که بسیار ساده می به نظر می رسد، اما دارای اهمیت خاصی است که با نگاهی به شیوع بیماریهای مختلف در گذشته و برآورد فاکتورهای موثر این مداخله را‌می‌توان لمس کرد.
در جوامعی که دولت‌ها به ناچار مجبور هستند هزینه‌های زیادی جهت درمان بیماران صرف کنند، علم بهداشت محیط و پرداختن به آن به اجرای دقیق آن می تواند جهت کم نمودن هزینه‌ها کمک کننده باشد. فاکتورهای مهم محیطی که سلامت انسان را همواره به خطر می‌اندازند، با توجه بیشتر به این بخش از سلامت و بهداشت قابل کنترل و ردیابی هستند، در نتیجه می توان با انتخاب یک مسیر کاملاً علمی و تخصصی از بروز بسیاری از همه گیری ها پیشگیری کرد.
 در بخش های مختلف نظام سلامت از محیط های روستایی تا فضاهای شهری، جوامع مختلف امروزی سعی در کنترل شرایط محیطی هستند تا بتوانند سلامت آب، هوا، خاک، موجودات زنده آنها و در نهایت سلامت انسان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند؛ موضوعی که بیش از پیش نیازمند توجه بوده و این امری ضروری به نظر می رسد که همگام با سازمان‌های بین‌المللی سلامت، بهداشت محیط را تقویت نمود.
این روز جهانی را به همه کسانی که در عرصه بهداشت محیط در حال خدمت هستند تا بتوانند سلامت انسان و محیط زیست را خلق نمایند، تبریک عرض می نمایم.
_________________________
حسن شکوهمندی-پژوهشگر،نویسنده و کارشناس بهداشت محیط
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین سجادی مهر
Iran, Islamic Republic of
عالی بود مهندس شکوهمندی ... درود بر شما
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1