تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۴۲۳۱۷۵
یادداشت؛

مهدی روشنفکر و چرایی عدم شفافیت رای در موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون

رضا جهانبین
۳۳
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مهدی روشنفکر و چرایی عدم شفافیت رای در موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون
کبنا ؛شفافیت واژه‌ای شیک، که سال‌هاست به گمشده‌ای در میان حکومت‌داران به ویژه نهادها و شوراهای تصمیم‌گیر تبدیل شده است. این روزها شفافیت به یکی از مطالبات بزرگ ملت ایران از ارکان مختلف حکومت تبدیل شده است.
مهم‌ترین موضوعی که شفافیت در شوراها و نهادهای قانون‌گذار و تصمیم‌گیر همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و خبرگان رهبری را لازم و ضروری نشان‌می‌دهد، بالا رفتن شدت و غلظت آگاهی و اجبار به تحقیق و مطالعه توسط افراد تصمیم‌گیر برای انتخاب اصولی و توجیه علمی و منطقی آرای خویش و مصوبات گوناگون می‌باشد.
 در مجلس شورای اسلامی شفافیت آراء همانگونه که گفته شد به اهرمی تبدیل خواهد شد تا به حکم جبر، نمایندگان خانه ملت را به تحقیق، تفحص و مطالعه پیرامون تایید یا رد کوچکترین موضوعات در طرح‌ها و لوایح وادار کند و اینگونه نه تنها یکی از گذرگاه‌های فساد مسدود خواهد شد، بلکه موکلان ملت با دفاع مستدل و علمیِ خویش از آرای مثبت و منفی و توجیه مناسب آن‌ها، باعث افزایش اعتماد و اُمید در جامعه خواهند گردید و اینگونه با بالارفتن اعتماد در جامعه، از عریض‌تر شدن شکاف و فاصله میان مردم با نظام جمهوری اسلامی و حتی اسلام جلوگیری خواهد شد‌ و قطعاً شاهد مجلسی کارآمدتر خواهیم بود.
 به فرموده‌ی رهبر فرزانه انقلاب: "هیچ چیزی از قانون بالاتر و عزیزتر نیست. در دنیا معروف است، میگویند قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است. بعید نیست آدم این را قبول داشته باشد؛ چون بی‌قانونی، هرج و مرج است؛ قانون بد لااقل یک ضابطه‌ای است؛ خب، انسان اصلاحش میکند".
 بنابراین، قانون با تمام عیوبش برتری ویژه‌ای بر بی‌قانونی دارد و اصلاح قوانین معیوب، یک حرکت تدریجی و بلند مدت با توجه به مقتضیات گوناگون می‌باشد. نمی‌توان به بهانه فلان ایراد یا خلل در قانون و جلب رضایت مردم، با یک برداشت و تفسیر شخصی آن را زیر پا گذاشت تا کم کم شاهد له شدن تمام قوانین یک کشور و صدها نوع هرج و مرج و آشفتگی در همه‌ی امور باشیم.
 موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون به عنوان یکی از شخصیت‌های شایسته و محبوب کشور و به ویژه  استان کهگیلویه و بویراحمد باعث گردید دو دسته از فعالان سیاسی به دلیل حمایت دکتر مهدی روشنفکر از طرح شفافیت آرا و امضای آن طرح در مجلس،  خواستار شفافیت رای جناب روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون نسبت به اعتبارنامه جناب تاجگردون شدند. یک دسته‌ نیت خیرخواهانه داشته و هدفی جز گسترش شفافیت و صداقت نمایندگان با مردم را دنبال نمی‌کردند و دسته دوم که تمام تمرکز و هدفشان انتقام‌جویی و ضربه زدن به وجه اجتماعی و سیاسی جناب روشنفکر می‌باشد.
 طرح شفافیت آرا به جز در موارد خاصی(همچون موضوعات امنیتی و شاید برخی موضوعات خاص) اگرچه مطالبه ملت می‌باشد اما تا زمانی که شفافیت آرا در مجلس به یک قانون تبدیل نشده باشد، نمی‌توان به بهانه حمایت از شفافیت، برخی آرا را با تحمیل فشار(خصوصاً فشار رسانه‌ای) شفاف‌سازی کرد.
 اما در ادامه ذکر چند نکته:
۱_اگر قرار بود اینگونه و با فشار رسانه‌ای و البته با چاشنی حُب و بغض‌های سیاسی و منطقه‌ای آرا مشخص گردند و مردم در جریان قرار گیرند پس هدف از قانون رای مخفی چه بود؟ چرا حتی رای‌گیری بصورت الکترونیکی صورت نگرفت؟
۲_ به فرض قانونی شدن طرح شفافیت آرا، آیا موکلان می‌توانند در همه‌ی موضوعات شفاف‌سازی کنند یا ممکن است شفافیت در برخی موضوعات خسارت و اسیب جدی به نمایندگان و مردم وارد نماید؟ و اینکه آیا گاهاً شفافیت در اعلام آرا در پاره‌ای از موضوعات نمی‌تواند آسیب دوچندان به پیکره‌ی جامعه وارد نماید؟ اگر چنین نیست قطعاً شرط و شروطی برای برخی موارد و موضوعات در طرح شفافیت در نظر گرفته خواهد شد.
۳_تصور نماییم در موضوع اعتبارنامه جناب تاجگردون، ۱۰۲ نماینده موافق ایشان و افراد ممتنع، ارای خویش را شفاف‌سازی می‌کردند و مشخص می‌شد چه افرادی به اعتبارنامه ایشان رای مخالف و منفی داده‌اند؛ آیا این حرکت توسط قانون‌گذاران خانه ملت صحیح بود؟ و آیا این حرکت نوعی خسارت و صدمه به قانون و دیگر نماینده‌ها که به پشتوانه قدرت قانون و با هدف قانون‌مداری و اعتماد به دیگر وکلا نظر مخفی داده بودند، نبود؟ آیا چنین شفافیتی نقض اخلاق سیاسی و ایجاد بی‌اعتمادی در دیگر وکلا در چنین شرایطی در مجلس نبود؟
۴_ آیا نماینده‌ای که اینگونه جَو زده و هیجانی، در چنین موضوعاتی، این نوع شفافیت آرا را بر احترام به قوانین مصوبه همان مجلس، اعتماد و احترام دیگر وکلای خانه ملت و اخلاق‌مداری ‌سیاسی ترجیح می‌دهد قادر است در بزنگاه‌های تاریخی مجلس بر شور و هیجان‌زدگی خویش غلبه کند و تصمیمات عقلانی و قانونی برای حمایت از ملت اتخاذ نماید؟
اگر واقعاً به عقیده فعالان آگاه،  منصف و شجاع سیاسی بویراحمد، دنا و مارگون، جناب روشنفکر در موضوع اعتبارنامه جناب تاجگردون کوچکترین رفتار خلاف قانون یا ‌اخلاق گریزی انجام داده‌اند، طی یک نامه رسمی از ایشان بخواهیم از موکلان خویش عذرخواهی کنند.
و اگر خطایی صورت نگرفته و جناب روشنفکر با درایت و طبق قانون و شعار اخلاق‌مداری قدم برداشته‌اند، کسانی که به قصد انتقام‌جویی و خسارت به شخصیت سیاسی و اجتماعی ایشان در روزهای گذشته، به وفور واژه پراکنی کرده‌اند یک عذرخواهی به ایشان بدهکارند.
 
........................
 دکتررضا جهانبین
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
من خودم به جناب دکتر روشنفکر رای دادم .ایشان راانسانی مومن وخداترس می دانم. امامعتقدم باید شفافیت آرا درمجلس به قانون تبدیل شود. ورای نمایندگان باید آشکار باشد .انسانهای خداترس چیزی برای کتمان کردن ودوپهلو بازی ندارند.
مثلا درقضیه سقوط هواپیما واستیضاح وزیرسابق راه یاهمین بحث اعتبارنامه آقای تاجگردون
رای بعضی ازنمایندگان استان مشخص نبود.
فراموش نکنیم که نجات ورستگاری انسانها درراستگویی وصداقت میباشد.
۱۱۵
Iran, Islamic Republic of
آخ هزار آخ بابا/ فقط تنها کارش عکس یادگاری است وسلام تمام
Iran, Islamic Republic of
کارت همینه که فقط همین جمله رو کامنت بزاری. تمام فعالیت هات داره رصد میشه.
فتخ خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
عکس یادگاری راعزیزکسی میگیره که عکاس داشته باشه روشنفکر به اندازه تمام این شانزده سال رایزنی داشته وکه دراخرمیتوانید نتیجه انراببیند البته به کوری چشم حسود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جناب روشنفکر مجلس بی بزرگان را فیض نیست
مطمن باش پایانی خوشی در انتظار این مجلس فرمایشی نیست
Iran, Islamic Republic of
بابا بس کنید دیگه
طرفداران روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
در ود به تفکر منطقی شما.
این افراد دنبال حاشیه سازی هستن.
چراکه اگر به فرض بفهمن رای دکتر روشنفکر مثبت بوده ایشان را متهم میکنن و اگر بفهمن رای ایشان منفی بوده ایشان را متهم به غیر انقلابی بودن می‌کنند.

بله این همان کسانی هستن که قبل از انتخابات نیز در حق روشنفکر ناحقی زیاد کردن ولی غافل از این که دست خدا بالای دستشون بود
Iran, Islamic Republic of
کاملا متین، معلوم است خود را در باتلاق فساد گرفتار نمی کند ،ایشان نمی رود چرا حلش می دهید.
شهروند
United States
دیگه تمام شد چه رای داده باشه چه نداده باشه از مدیریت سایت خواهشمندیم که مشکلات شهرها خیابان ها و کمبودهای شهرهای استان رو به تصویر بکشیدهمه خبرها یا حاشیه های شورای شهر یاسوجه یا خبرا مربوط شفافیت ارا مجلس شده
مجید راد
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر خیلی وقت هست که دست مایه تخریب بازنشستگان سیاسی افراطی و نوچه های تازه به دوران رسیده‌شان شده.
یادتان نمی آید مگر قبل از انتخابات چه نیرنگ ها به کار نبردنه که روشنفکر را زمین بزنند
گناه روشنفکر این است که بادست خالی بت ها و کاخ های سست و پوشالی چن سالشان را در هم فروریخته.
این ها دنبال تخریب هستن نه شفاف سازی.
دقیقا احسنتتت
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین طور است
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر پس کو شفافیت شما. گر شما رو این مسیله مانور ندادین پس کو
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر مرد سیاسی روزهای سخته اتفاقا بهترین سیاست که همون سکوت هست را در پیش گرفته.
مردم
Iran, Islamic Republic of
کسی که طرح شفافیت آراراامضاءمیکنه / بگه رای داده یانداده.....میدونم رای ندادی
یادتون رفته که گفتند را ی در مورد اعتبار نامه تاجگردون مخفی هست پس چرا میگند شفافیت آراء
تمام همه شدند دانشمند
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
هر کاری ک باعث پیشرفت کشور و حسن اعتماد مردم نسبت ب موکل خود میشود رو انجام دهید و هیچ وقت منتظر نظرسنجی بقیه نباشین.چون همیشه نظر مخالف هست
اگر در مجلس گفتند رای در مورد اعتبار نامه تاجگردون مخفی هست پس چرا میگند شفافیت اراء
دنبال چی هستید .
مردم
Iran, Islamic Republic of
چندنفرازنمایندگان بصورت آشکاررای خودرانشان دادند....امضای شفافیت آرایعنی چه؟
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
فقط میتوان گفت توجیه جالبی بود و بس
Iran, Islamic Republic of
ایشان رای منفی به تاج دادن
واضح و مبرهن هستش
اصلا ایشان اصولگرا نبوده و نیست
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
البته نمیدونم جنابعالی خودرادرقواره اصولگرایی وازواژه اصولگرایی چه برداشتی دارید بعدش اخرش نفهمیدیم اصولگرایی یعنی چی یعنی انگشتریا ریا یا صلاح مردم راخواستن یا پای بند به اصول وارزشها
الهی
Iran, Islamic Republic of
مگه آقای روشنفکر بچه هست که رای ش رو اعلام کنه.این کارها از یک سیاستمدار بعید هست.هر وقت قانون شفافیت آرا تصویب شد این کار رو انجام می ده.پرونده آقای تاج گردون در مجلس بسته شده.ایا باید آقای روشنفکر و موحد رو هم باطل کنیم؟
Ali
Iran, Islamic Republic of
باسلام
اساسآ بحث شفافیت آرا چیز خوبیست ولازم است مردم و موکلیلین نماینده های محترم باید نسبت به موضع گیری های نمایندشان آگاه باشند
Iran, Islamic Republic of
جناب جهانبين طبق مصوبه داخلي مجلس راي مخفي بوده وجاي جدل نيست ثانيا كاش هشت سال قبل جنابعالي وخانواده محترمتون دست به قلم ميشدين
United Kingdom
درود دقیقا حق رو گفتی
علی
Iran, Islamic Republic of
آخرش ما نفهمیدیم رای به تاج گردونن داد یا نه
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر رای منفی داده این سکوتش نشانه همین است حالا اگه واقعا نماینده هستی برو حوزه گچسارانو اداره کن . چرا امثال شما تاجگردونو زدید
سید
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر باید برای تاجگردون فعالیت میکرد ولی متاسفانه ایشان هیچ حمایتی از تاجگردون به دلیل قوی بودن ایشان نکرد ولی اخلاق حکم میکردکه برای استانش تلاش کنه
مسعود
Iran, Islamic Republic of

مردم استان ما هنوز نمیدونند تاجگردون در تران چه مهره ی کارآمدی برا استان بود.....
کپنا اگه راست میگی ازادی بیان داری این کامنت رو بزار
Iran, Islamic Republic of
مردم منتظرند فقط شعار بود یا عمل هم هست
موسوی
Iran, Islamic Republic of
در تهران می گفتند ای کاش تاجگردون رئیس جمهور می شد ولی شما در شهرستان قدرش را نمی دانستید عزیزان
Iran, Islamic Republic of
شما وکیل روشنفکر هستید/
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
1