کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آسیب نوپدید توسعه کهگیلویه و بویراحمد؛

رانت رسانه‌ای و رواج مافیای فرهنگی

عصمت رستگار

27 خرداد 1399 ساعت 17:36

خطر مافیا و رانت رسانه احساس می‌شود فرض واجب بر دغدغه مندان و دلسوزان عرصه رسانه و خبر شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است که با جهد فراوان احساس مسئولیت در مقوله" غنای خبر و رسانه" را مأموریت اصلی خود در انجام رسالت رسانه‌ی در خدمت توسعه برگزینند و رسانه را با نگاهی حرفه‌ای، نو و خلاق چیزی غیر از ایجاد "هیجان"، "تشویش"، "خطابه" و "قلم فرسایی" باز تعریف نمایند.


متن ارسالی؛ بنظر می‌رسد خبرنگاری و رسانه که روزگاری به عنوان حرفه‌ای مستقل و صدای مردم تلقی می‌شد امروزه با ورود شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های شخصی و خود راهبر، به ابزاری بعنوان کسب منافع سیاسی و اقتصادی بدل شده است؛ با چنین وصفی صدمات جبران ناپذیری در عرصه «رسانه» و «اعتماد عمومی» متصور می‌باشد.
 همچنانکه خبرنگاران به تأیید و حمایت مردم و افکار عمومی نیاز دارند، این قشر در قبال افکار عمومی مسئولیت دارند چرا که مردم بر اساس اطلاعاتی که آنها تهیه می‌کنند از اوضاع سیاسی. اجتماعی و اقتصادی جامعه اطرافشان آگاه می‌شوند و چنانچه خبرنگار یا رسانه‌ای کارش را با این شناخت و مسئولیت پذیری اجتماعی به انجام نرساند افکار عمومی را به بیراهه سوق می‌دهد.
 در میان رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد به جزء خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری فعال و به روز دیده می‌شود که به این مهم توجه دارند اما گاهاً آگاهانه یا ناآگاهانه قربانی منافع سیاسی. اقتصادی فردی و گروهی قرار می‌گیرند و بصورت غیر حرفه‌ای تنش ضمنی به افکار عمومی تزریق می‌کنند.
 القا تشویش در گرایش‌های سیاسی و چرخه مدیریتی از موارد پرتکرار و محسوس این سایت‌هاست بطوریکه در برخی پایگاه‌های قالب "خبری " درج تحلیل مغرضانه و غیر کارشناسانه با تیترهای غیر واضح و ایهام گونه از تعدد برخوردار است.
 این شیوه از دستکاری آگاهی اخیراً مشی نامیمون و آسیب زای تنش در بین شورای اداری شهرستان کهگیلویه را در پیش گرفته است. و با این رویه سریالی هرگونه تصمیمات و اقدامات مدیریتی در شهرستان را نشانه می‌رود.
نمونه این "وانمایی‌ها " را در پرداختن به حاشیه‌های پدیده خودکشی در دیشموک، بحران آتش سوزی‌های اخیر در منطقه خائیز یا پوشش عدم حضور فرماندار کهگیلویه در آیین‌های تکریم و معارفه که با حضور مداوم وی در صحنه عملیات اطفا حریق در شهرستان همزمانی داشته، می‌توان دید.
 گرچه انتظار «واقع نگاری» و عینیت خبری از سایت‌های شخصی دور از دسترس است اما رعایت «اخلاق رسانه‌ای» از بدیهیات حرفه خبرنگاری است و بی تردید تحمیل معاندت و غرض سیاسی به سیستم اداری و خدماتی شهرستان و سنگ اندازی در چرخه توسعه مصداق بارز بی اخلاقی رسانه وام دار فرهنگ است.
شیوع سیاهکاری های رسانه‌ای مبتنی بر حاشیه در بحبوحه آغاز بکار مجلس و نمایندگان جدید را می‌توان به تحرک و نفوذ افراد سود جو و مطالبه گران طرفداران انتخاباتی با این زعم که امکان دخالت نمایندگان در عزل و نصب سیستم مدیریتی وجود دارد؛ نسبت داد. این افراد تعامل قوا را با حق دخالت یکی پنداشته و از این طریق از مجرای رسانه‌های عامه پسند با سیاه نمایی قلم فرسایی کرده و جولان می‌دهند شاید شانس با آنها یار گردد.
 اما پرواضح است قدرت یافتن این زعم و تداوم چنین سبکی در رسانه‌ها مدیریت‌ها را تضعیف و تحلیل برده، برنامه‌های اجرایی توسعه شهرستان را زمین گیر و همان دور تکرار قهقرای کهگیلویه ادامه می‌یابد.
 برمصلحت است که مسئولان، نخبگان فکری و فرهنگی شهرستان این خطر را به خوبی احساس کرده و اجازه ورود گروهها، افراد سهم خواه به سیستم را ندهند و توسعه کهگیلویه را در شایسته سالاری و ثبات سیستم مدیریتی بعنوان اولین و مهمترین زیرساخت جستجو کنند.
 حال که خطر مافیا و رانت رسانه احساس می‌شود فرض واجب بر دغدغه مندان و دلسوزان عرصه رسانه و خبر شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است که با جهد فراوان احساس مسئولیت در مقوله" غنای خبر و رسانه" را مأموریت اصلی خود در انجام رسالت رسانه‌ی در خدمت توسعه برگزینند و رسانه را با نگاهی حرفه‌ای، نو و خلاق چیزی غیر از ایجاد "هیجان"، "تشویش"، "خطابه" و "قلم فرسایی" باز تعریف نمایند.
 ----------------------------------
عصمت رستگار


کد مطلب: 422175

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/422175/رانت-رسانه-ای-رواج-مافیای-فرهنگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1