کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی:

گچساران بدون نماینده؛ سکوت اصلاح طلبان و تلاش اصولگرایان

آریا آرامشی پور

25 خرداد 1399 ساعت 23:29

سکوت اصلاح طلبان در مورد فرایند فعلی "حذف احتمالی تاجگردون"؛ منتخب اصلاح طلب مردم شریف حوزه انتخابیه گچساران و باشت، جای تأمل دارد و سکوت "هم استانی‌های اصلاح طلب"، جای تاملی بیشتر!


یادم هست زمانی در که بحث رد کردن اعتبارنامه مرحوم نبی‌زاده در مجلس ششم بود، هم استانی‌های اصلاح‌طلب زمین و زمان را بهم می‌دوختند که رأی مردم حق الناس بوده و خلاف اصول دمکراتیک هست و خلاف موازین اصلاح طلبی می‌باشد و نهایتاً حتی سید باقر موسوی نماینده بویراحمد و دنا در پشت تریبون مجلس قرار گرفتند و از اعتبار نامه ایشان دفاع کردند و خوشبختانه اعتبارنامه ایشان - علیرغمی که از چهره‌های شاخص اصولگرایی استان بودند-به تأیید نمایندگان مجلس ششم که اکثریت مطلق ایشان اصلاح طلب بودند رسید.
در حالی که انتخابات مجلس ششم در آن حوزه انتخابیه باطل گردید و آقای حاج بهرام تاجگردون منتخب قاطع و حداکثری مردم از راهیابی به مجلس بازماند و اتفاقاً در انتخابات میاندوره ای حاج بهرام و حاج غلامرضا تاجگردون نیز رد صلاحیت شدند و مرحوم نبی زاده در یک انتخابات کم رقیب به مجلس ششم راه یافتند، اما در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه حاج غلامرضا تاجگردون در یک انتخابات کاملاً دمکراتیک و با حضور سه رقیب قدر از جریان اصولگرایی، حائز اکثریت آرا و مورد اعتماد مجدد مردم قرار گرفتند.
فارغ از ارزش گذاری و قضاوت در مورد شخصیت و عملکرد این دو منتخب مردم گچساران، ولی جای سئوال جدی است که چرا همیشه، بحث ابطال انتخابات و یا رد اعتبارنامه در این استان فقط در حوزه گچساران و باشت می‌چرخد؟ و مردم این حوزه انتخابیه که قاعدتاً ترکیب نسبی از اقوام و جریانات سیاسی مختلف بوده و قاعدتاً ۶۰ درصد همین خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و حتی بخشی از فعالان جریان اصولگرایی به آقای تاجگردون رأی داده‌اند.
سوالات زیادی پیرامون مواضع اصولگرایان و اصلاح طلبان بخصوص در استان و مرکز استان در خصوص مواضعشان نسبت به رد اعتبار نامه تاجگردون و بطور کلی "بدون نماینده شدن" مردم گچساران و باشت، افکار عمومی را به خود مشغول کرده است.
البته مواضع شفاف محمود منطقیان چهره سرشناس و نجیب حوزه کهگیلویه، محمد بهرامی چهره اصلاح طلب بویراحمد و همچنین توئیت دکتر محمد علی وکیلی نماینده اصلاح طلب پیشین مجلس جای تقدیر دارد، اما سکوت سایر اصلاح طلبان استان، جای بسی تأمل داشته و البته برخی واکنش‌های نیروهای دست چندم این جریان به شرایط فعلی اعتبارنامه مذکور نوعی تسویه حساب شخصی و یا عقده گشایی بوده است، اما در هر حال سکوت و انفعال بزرگان اصلاح طلب استان و در عوض تلاش بی وقفه اصولگرایان استان برای حذف تاجگردون، سوالات دیگری است که بر پیچیدگی سپهر سیاست در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌افزاید.
اتهامات و انتقاداتی که به منتخب گچساران در مجلس یازدهم نسبت داده می‌شوند، پرونده‌ای نیست که از چشمان تیزبین وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شورای محترم نگهبان مغفول مانده باشد.
و در شرایطی نرمال و معمولی چنین اتهاماتی - نه در فضای مجازی و نه در هیاهوی سیاسی مجلس فعلی و نه در رسانه‌های داخلی و خارجی قابل بررسی دقیق نمی‌باشد، بلکه باید در یک فضای آرام و منطقی توسط مسئولین ذی ربط اعم از قوه قضائیه و یا اطلاعات مورد بررسی و شفاف سازی گردد و اگر خدای ناکرده ایشان تخلفی دارند طبق ضوابط قانونی بررسی و برخورد گردد.
اما اینکه اکنون در یک مجلس "یک دست اصولگرا"، پرونده یک نماینده اصلاح طلب از یک شهر محروم با مردمانی ولایتمدار و انقلابی قبل از انقلاب - که طی دو دوره حساس و تاریخی (یکی ابطال انتخابات مجلس ششم و دیگری فوت نماینده فقید (مرحوم محمد علی نبی زاده) در مجلس هفتم، بدون نماینده بوده است، - جای نگرانی جدی دارد و همانگونه که چند روز پیش دیدیم؛ فضای سیاسی مجلس پیرامون اعتبار نامه مورد اشاره، قبل از آنکه کارشناسی باشد، سیاسی شده است و افکار عمومی و حتی عقلای جریان اصولگرایی را نمی‌شود با این نوع حذف منتخب مردم، قانع ساخت، چون در هر صورت رد شدن اعتبارنامه تاجگردون، نه تنها مبارزه با "به اصطلاح فساد"، تعریف نمی‌شود، بلکه حذف سیاسی منتخب مردم و برخورد سیاسی تلقی می‌گردد.
و تنها مردم محروم گچساران و باشت و بتبع آن استان متضرر خواهند شد.
 
.....................
آریا آرامشی پور
 


کد مطلب: 422083

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/422083/گچساران-بدون-نماینده-سکوت-اصلاح-طلبان-تلاش-اصولگرایان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1