کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی:

پیشنهاداتی به تاجگردون در خصوص کاهش قاچاق کالا و حجم رانت‌ها

سید محمد قاضی نیا - استاد دانشگاه

23 فروردين 1399 ساعت 11:53

برای داشتن یک اقتصاد سالم رو به پیشرفت، حمایت از تولید و جلوگیری از فساد و قاچاق نیاز است که همچون کشورهای تراز اول در شفافیت اقتصادی که برای جلوگیری از فسادها و رانت‌ها از فناوری‌های جدید کمک گرفتند ساختارهای بازرسی در گمرکات و گلوگاه‌ها را به این فناوری‌ها تجهیز نمود و این مهم کمترین خواسته تولیدکنندگان داخلی می‌باشد.


یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحقق جهش تولید کاهش قاچاق کالا است. بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی که در گمرکات از فناوری‌های روز بازرسی برای جلوگیری از قاچاق کالا استفاده شود درخواست‌های خرید دستگاه‌های x-ray و تجهیزات لازم در این خصوص ارائه شد که با واکنش غلامرضا تاجگردون همراه بود که در رسانه خبرگزاری خانه ملت به کمبود بودجه برای اجرای کدینگ در گمرکات و خرید تجهیزات اشاره داشته و ورود بخش خصوصی در این بخش را پیشنهاد داده است.
با توجه به اینکه سالانه ۲۰ میلیارد دلار قاچاق بخصوص از مبادی رسمی گمرکات صورت می‌گیرد و اینکه مناطق دارای گمرک در ایران زیر ۳۰ مورد می‌باشند و بیشتر گمرکات روی مرز در حدود ۱۵ گمرک نیاز اساسی به داشتن تجهیزات فناوری و دستگاه‌های بازرسی x- ray دارند که قیمت تمام شده هر کدام در حدود ۳۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود جمعاً در حدود ۵۲۵ میلیارد تومان هزینه نیاز دارند.
چند نکته در این خصوص مطرح است:
۱. با توجه به اینکه طبق بیانات مقام معظم رهبری سال ۹۹ بعنوان سال جهش تولید در نظر گرفته شده است آیا با طرح پیشنهاد در خصوص تخصیص اعتبار ۵۲۵ میلیارد تومانی یا حتی بیشتر به رهبری در خصوص برداشت از صندوق توسعه و یا سایر منابع برای استقراض توسط دولت این مهم قابل انجام نیست؟(به یاد داشته باشیم که دولت طی این چند سال به شدت نسبت به برداشت‌های مکرر از صندوق توسعه ملی و استقراض از منابع بانکها به بهانه‌های مختلف اقدام نموده است)
۲. آیا با رویکرد استفاده از بخشی از منابع حاصل از سود شرکت‌های خصولتی، جذب مالیات از اقشاری که فرار مالیاتی داشته‌اند، درآمد حاصل از حذف یا کاهش معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی، درصدی از سود گمرکات و سایر منابع همچون یارانه‌های پنهان و یا کاهش بودجه بخش‌هایی که ارقام‌های بالایی گرفتند که در سال آتی فعالیت خاصی ندارند، این تجهیزات بازرسی که بسیار در جلوگیری از قاچاق و فساد و رانت می‌باشد قابل تأمین نخواهند بود؟
۳. با توجه به عدم شفافیت و مسائل مربوط به خصوصی سازی های این چند ساله که حواشی خاص خود را به همراه داشته همچون واگذاری‌های اپکو اراک و غیره که نشان از نبود ساختار مناسب در امر واگذاری‌ها و استفاده از ظرفیت خصوصی سازی در کشور می‌باشد به دلیل اهمیت موضوع در بازرسی آیا ورود بخش خصوصی می‌تواند موجبات اجرای مورد دلخواه و خواسته جامعه در اجرای عدالت و جلوگیری از فساد باشد یا منافع گروه و افراد خاص را تأمین خواهد ساخت؟
در نتیجه برای داشتن یک اقتصادسالم رو به پیشرفت، حمایت از تولید و جلوگیری از فساد و قاچاق نیاز است که همچون کشورهای تراز اول در شفافیت اقتصادی که برای جلوگیری از فسادها و رانت‌ها از فناوری‌های جدید کمک گرفتند ساختارهای بازرسی در گمرکات و گلوگاه‌ها را به این فناوری‌ها تجهیز نمود و این مهم کمترین خواسته تولیدکنندگان داخلی می‌باشد.
در پایان از وقتی که برای مطالعه مطلب اختصاص دادید کمال تشکر را دارم.

-------------------------------------------------
سید محمد قاضی نیا - استاد دانشگاه


کد مطلب: 419724

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/419724/پیشنهاداتی-تاجگردون-خصوص-کاهش-قاچاق-کالا-حجم-رانت-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1