کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نصیحتی برای خودم؛

وسواس

سید غلامعباس موسوی نژاد

26 اسفند 1398 ساعت 14:35

افراد وسواسی را تحریک نکنیم، حریمشان را محترم بشماریم و اعتمادشان را جلب کنیم تا زندگی بهتری را تجربه کنند. آن‌ها انسانهایی خاص هستند و دوست دارند مورد توجه قرار گرفته ودیگران هم به خاص بودنشان، اقرار کنند. شما هم خاص بودنشان را بپذیرید و با آنان مهربان باشید.


متن ارسالی: گاهی افرادی را می‌بینیم که رنجور وعصبی هستند. دایما به شستن دست ولباس، وسایل مورد استفاده و.. مشغولند. شاید افرادی را دیده باشید که ساعت‌ها در حمام می‌مانند.
ساعت‌های بسیاری از شبانه روز را درکنار شیر آب و درحال شستن وخشک نمودن وضدعفونی کردن می‌گذرانند. دایما از انواع ضدعفونی‌ها وپاک کننده‌ها سخن می گویند. تقریباً تحملشان سخت وطاقت فرس است. معمولاً حضورشان در کنار دیگران موجب استرس وزحمت در بین بستگان است. افراد وسواسی، تقریباً نسبت به هر موضوعی دقیق هستند وهرچیزی را باجزئیات به خاطر می‌سپارند و مرکز توجه ذهنی آنها، مسائل بهداشتی بوده ودایما از نظافت سخن می گویند.
وسواس، درفرهنگ عمومی ما، نوعی بیماری محسوب می‌شود. درفرهنگ ما برای مبارزه با وسواس، راه مقابله وتحقیر در پیش گرفته می‌شوند. خصوصاً افرادی که بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند، در تمسخر افراد و سواسی، پیشقدم هستند.
معمولاً مردم، افراد وسواسی را از خود می رانند وکمتر تمایل به همنشینی و همراهی با آنها را دارند. هرچند درفرهنگ عمومی ما بسیاری از عادات خوب رفتاری مورد تمسخر واقع می‌شود وبصورت خرده فرهنگ درآمده است. درجامعه ما، عدم رعایت بهداشت عمومیت بیشتری دارد. تمسخر یکی از رویکردهای تقریباً جا افتاده در فرهنگ رفتاری ما ایرانیهاست. استفاده از الفاظی مانند: کوتوله، غربتی، پشمالو، چاقه، لاغره و... اصطلاحاتی است که برای تمسخر دیگران بکار برده می‌شوند. شکل وقیافه افراد و کوتاهی وبلندی قد و رنگ پوست افراد، مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری را دوستان وبستگان را با این عناوین می‌شناسیم. ظاهراً مردم ما، عادت کرده‌اند که همه مثل خودشان باشند. توگویی، خود معیار وخط کش ومحور جهانند و منظومه شمسی، به دورآنها می‌چرخد و هرکسی شبیه آنان نبود، باید از صحنه روزگار، محو شود. دوستی داشتم که از سال ۶۱ تا کنون معلم بوده ودانش آموزان زیادی را تربیت کرده ولی، درتمام این مدت، هیچ دانش آموزی را بغل نکرده و یا نبوسیده که مبادا، بیمارشده و یا لباسش آلوده شود. مهم‌ترین تفاوت وسواسی‌ها، این است که مرکز توجهشان، مسائل بهداشتی بوده ودایماً از آن سخن می رانند. اگر کسی بتواند مرکزتوجه افراد وسواسی را تغییر بدهد، درواقع وسواسشان را درمان کرده است. اگر با فرد وسواسی سروکار دارید، سعی نکنید سربه سرشان بگذارید تا این عادت را رها کنند، بلکه سعی کنید اعتمادشان را جلب کنید. فرد وسواسی، فقط به کمی توجه واعتماد، نیاز دارد. اگر فردی وسواسی می‌شناسید و به حرفهایش توجه کنید، می‌بینید که درتمام مکالماتش از کسانی سخن می‌گوید که رعایتش کرده‌اند. افراد وسواسی، نوعی نفرت و کینه، نسبت به افرادی که رعایتشان نمی‌کنند و یا سربه سرشان می‌گذارند، در درونشان دارند. دشمن اصلی فرد وسواسی، افراد شلخته و بی نظم و بی توجه است. تقریباً نقطه مشترک مورد تنفر افراد وسواسی، مرطوب بودن است. دست مرطوب، صندلی مرطوب، لباس و هر چیزی که احساس کنند بیشتر به وجودشان نفوذ می‌کند. اگر دستتان مرطوب است، از وسواسی‌ها فاصله بگیرید. حساسیت به صداها یکی دیگر از ویژگی‌های آنهاست. شاید باورش سخت باشد که وسواسی‌ها، درکنار یک هواپیما ایستاده‌اند، اما صدای فین کردن کسی را در دستشویی، آب دهان انداختن دیگری را در باند فرودگاه، متوجه می‌شوند و شروع به تصویرسازی وتخیل می‌کنند وحالشان بد می‌شود. آن‌ها فرضیه‌ای در ذهن دارند وتمام تلاسشان را می‌کنند، آنرا به دیگران ثابت کنند. افراد وسواسی گویی نوعی فیلترذهنی دارند که نسبت به صداهای چندش آور، نسبت به کارهای تهوع آور حساس است. گویی تمام نواهای خوش و الحان زیبای پرندگان خوش آواز، در ذهنشان، نادیده گرفته می‌شود ودر نظر آنان، صدای چندش سرفه کردن، صدای غالب جهان اطراف ماست. وسواسی‌ها، تنهایی را بیشتر از حضور در جمع دوست دارند زیرا در تنهایی کنترل اوضاع دست خودشان بوده وخودشان تنها کسی هستند که قبولش دارند. آن‌ها حتی، با کنجکاوی و تلاش، عیبی در دیگر وسواسی‌ها پیدا می‌کنند تا آنها را دوست نداشته باشند. از حضورمیهمان خصوصاً کودکان و کهنسالان که در نظافت دقت کمتری دارند، در عذابند. چون نمی‌توانند میهمان را به دلخواه خویش مقید سازند تا از قوانین آنها پیروی کند. وسواسی‌ها لازمست یه کودک نامرتب ویا کثیف ببینند تا از پدر ومادر وجد اندر جدِ آن خانواده بیزار شوند. آزاردهنده‌ترین افراد از نظر وسواسی‌ها، آدم‌های تنبل وبی مبالاتی هستند که اغلب سعی دارند تمیز نبودنشان را توجیه کنند.
درفرهنگ ما، رعایت حریم خصوصی افراد تقریباً کم رنگ است. بارها مشاهده شده که لوازم شخصی مانند مسواک و حوله افراد وسواسی، مورد استفاده دیگران قرار می‌گیرد و حتی به این امر افتخار می‌کنند و گاهی نقل مجلس برای شوخی کردن با دیگران است. در بعضی شهرها، افراد بی مبالاتی هستند که تلاش می‌کنند با استفاده از وسایل شخصی افراد وسواسی، آن‌ها را درمان کنند. البته منظور آنها از درمان، شبیه کردن به خوشان است.
وسواسی‌ها تقریباً همیشه از رعایت نکردن دیگران دلخور و رنجیده خاطر هستند و از زمین و زمان شکایت می‌کنند. بعضی از نویسندگان معتقدند، ریشه وسواس احساس گناه بوده و در واقع فرد وسواسی تلاش می‌کند خود را از گناهان پاک نماید که این احساس با شستشو، کمی تسکین می‌یابد. قرار دادن قاشق در پلاستیک، همراه داشتن روزنامه وحوله، همراه داشتن انواع ضدعفونی کننده‌ها، قرار دادن لباس‌ها در پوشش‌های متعدد و قفل کردن، همراه داشتن دستکش، اجازه دسترسی ندادن و... جزو عادت‌های رفتاری افراد وسواسی است.
افراد وسواسی را تحریک نکنیم، حریمشان را محترم بشماریم و اعتمادشان را جلب کنیم تا زندگی بهتری را تجربه کنند. آن‌ها انسانهایی خاص هستند و دوست دارند مورد توجه قرار گرفته ودیگران هم به خاص بودنشان، اقرار کنند. شما هم خاص بودنشان را بپذیرید و با آنان مهربان باشید.
-------------------------------------------------
سید غلامعباس موسوی نژاد
 


کد مطلب: 418817

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/418817/وسواس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1