کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی:

روشنفکر، معلمی و سیاست

رهام ولایتی نژاد

23 بهمن 1398 ساعت 20:01

شاید آن روز برای روشنفکر فرارسیده باشد و کرسی نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های بویراحمد و دنا این بار میزبان یک معلم باشد.


جلال آل احمد یکی از معلمان تاریخ ایران زمین است که خفقان سنگین حکومت پهلوی را در کتاب "مدیر مدرسه " که نقدی واقع بینانه از وضعیت سیاسی و اجتماعی حاکم بود مورد انتقاد قرار می‌داد. آل احمد علاوه بر این نظریه فرهنگی خود را در کتاب "غرب زدگی" به عنوان نقدی بر حاکمیت سلطه‌ی فرهنگ غرب بر نظام سیاسی، علمی و فرهنگی در دوران حکومت پهلوی بود به رشته تحریر درآورد. شخصیت جلال آل احمد و تاثیر ایشان بر ادبیات اجتماعی و سیاسی تاریخ ایران باعث شد که بارها مورد تحسین و تمجید مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار گیرد. شهید محمدعلی رجایی یکی دیگر از معلمان تاریخ معاصر ایران است که از ابتدا جامه سیاست و معلمی و مبارزه در راه انقلاب اسلامی را یکجا بر تن کرد و پس از سال‌ها تدریس و معلمی در دبیرستان به مقام وزارت آموزش و پرورش رسید و بعد نخست وزیر شد و پس از خیانت آشکار بنی صدر و برکناری وی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران رسید.
 اگرچه ذکر اسامی معلمان سیاستمدار و نقش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان در تاریخ ایران معاصر خارج از توان این نوشته است؛ ولی بدون شک مجاهدان و مبارزان راه دو انقلاب بزرگ تاریخ معاصر ایران، یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی سال ۵۷ به رهبری حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، معلمان بودند. هدف از این نوشته بررسی موقعیت اجتماعی و سیاسی آقای روشنفکر به عنوان معلمی سیاستمدار در تاریخ سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است. عملکرد ممتاز روشنفکر به عنوان معلمی سیاستمدار برای کسانی که از ویژگی‌های شخصیتی، علمی، سوابق اجرایی و مدیریتی و سیاسی ایشان شناخت دارند؛ باعث گردیده است که با رهبری ایشان جبهه‌ی سیاسی قدرتمندی تحت عنوان " ندای وحدت " تشکیل شود و برای تعیین سرنوشت وضعیت سیاسی منطقه، شهرستان‌های بویراحمد و دنا، استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور ایران با اقتدار به سوی پیروزی گام برمی دارد. علاوه بر اینکه کسانی که موقعیت شغلی آقای روشنفکر را به عنوان یک معلم برای وکالت مجلس شورای اسلامی مورد پرسش قرار داده‌اند؛ دچار چند خطای فاحش در تبیین مسئله سیاست شده‌اند:
 اول اینکه این گروه سیاست را امری مرموز و پوشیده از مردم پنداشته‌اند که به فاصله بین مردم و سیاستمداران باور دارند و از نظر آن‌ها سیاست پدیده ای برای حاکمیت و اعمال قدرت بر مردم است و نه تدبیری عقلایی، انسانی و الهی برای گره‌گشایی و خدمتگزاری به مردمی که پایه گذار و صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند. شاید لازم است که مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره مخالفت دیدگاه اسلام درباره نظام‌های طبقاتی سلطه گری فردی و گروهی و حزبی را بخوانند و بدانند که دوران ما دوران حکومت جهانی مستضعفین و شکست تمامی مستکبرین است.
دوم اینکه، شاید عدم شناخت کافی از تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر، آن‌ها را به اشتباه انداخته است و از نقش تاریخی و سیاسی معلمان در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ ناآگاه‌اند و نمی‌دانند که معلمان پرچمداران عرصه سیاست و فرهنگ در راه تبیین و تثبیت نهضت‌های مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران بودند. از سوی دیگر پس از شروع جنگ تحمیلی، معلمانی که خود پرچمدار انقلاب سیاسی و مجاهد راه فرهنگ بودند؛ به مرزهای کشور عزیزمان ایران رفتند و لباس رزم پوشیدند و علم جنگ و مبارزه با دشمن بعثی را برافراشتند؛ که شهید سرفراز کرامت الله ایزدپناه و شهید والامقام قباد روشنفکر دو نفر از این عزیزان همیشه ماندگار تاریخ بویراحمد و دنا هستند.
 مسئله سوم، بی اعتنایی برخی از مسئولین برای گره گشایی از مشکلات زندگی معلمان سرزمین ما است. این غفلت و بی توجهی ضربه سنگینی به نظام آموزش عمومی کشور وارد ساخته و همچنین باعث تضعیف سطح زندگی معلمان گردیده است؛ که متأسفانه در داوری اجتماعی قدر و منزلت معلمان تاثیر منفی فراوان داشته است؛ و قضاوت اجتماعی درباره شایستگی معلمان برای هدایت مردم و نسل جوان و تصمیم‌گیری درباره مسائل کلان جامعه را مورد تردید قرار داده است. اما آن چنان که اشاره شد مهدی روشنفکر با سابقه ای از معلمی، عضویت شورای شهر دهدشت در شهرستان کهگیلویه، مدیریت دانشسرای تربیت معلم، معاونت و سرپرستی فرمانداری کهگیلویه و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و چندین سمت دیگر...، برای حضور در صحنه‌های سیاسی و تصمیم گیری برای مسائل کلان شهرستان‌ها، استان و کشور به خوبی توان علمی و تجربی خود را آزموده است.
 روشنفکر سیاست ورزی مبتنی بر اخلاق اسلامی و قانون مداری، انسانیت و صداقت با مردم را محور کار خود قرار داده است. چه بسا کسانی که مسیر کسب قدرت را بدون اراده مردم و از رانت‌های فامیلی و سیاسی به دست آورده‌اند، نسبت به محبوبیت ایشان بین مردمی که " ندای وحدت " روشنفکر را لبیک گفته‌اند رشک وحسادت می‌ورزند و برای انکار این حقیقت که روشنفکر و مردم راه وحدت را در پیش گرفته‌اند؛ و چه حیف و چه افسوس، که زبان را به تخریب و تحقیر مقام معلم گشوده‌اند. شاید قبای سیاست مبتنی بر دروغ و رانت‌های سیاسی زر و زور و تزویر برای معلمی پایبند به اخلاق و ایمان را کوتاه ببینند؛ ولی روشنفکر به خاطر مردمی که برای وحدت و سازندگی این مرز و بوم برخاسته‌اند استوار ایستاده است. روزی بنی‌صدر به شهید رجایی گفت: تو یک دست فروش بودی و نخست وزیر شدی؟ شهید رجایی هم پاسخ داد: انشاءالله رئیس جمهور هم خواهم شد. شاید آن روز برای روشنفکر فرارسیده باشد و کرسی نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های بویراحمد و دنا این بار میزبان یک معلم باشد. انشاالله.


------------------------
رهام ولایتی نژاد


کد مطلب: 417746

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/417746/روشنفکر-معلمی-سیاست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1