تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۴۱۷۳۹۲
بیا تا گل برافشانیم؛
در نکوهش بداخلاقیها پیرامون نقد مهدی روشنفکر
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛در باب اهمیت رسانه، مطبوعات و گردش آزاد اطلاعات مرقومه ها و گفتارهای زیادی نگاشته و پرداخته شده است و نیاز به واکاوی و تحلیل در این نوشته ندارند. یکی از آسیبها و نقدهای جدی بر رسانه نقد همراه با بی اخلاقیهای در آنها هست.
دین اسلام و فرهنگ غنی پارسی همواره براهمیت و مهم پنداشتن اخلاق و ادب تاکید کردهاند و این اهمیت در کتابهای دینی، تاریخی، سیاست نامهها، اشعار و.... خود را نشان دادهاند. سعدی علیه رحمه میفرمایند:
آدمیزاد اگر
بی ادب است، آدم نیست،
فرق مابین بنی آدم وحیوان
ادب است!
نقد ناصحانه و نصح ناقدانه، برای جامعهای که میاندیشد و خرد را ارج مینهد و خواهان تحرک و پویاییست بسیار مهم و حیاتیست و در نبود نقد است که نابخردی رشد میکند و کژاندیشان جولان میدهند و میدان دار میشوند. پس نقد برای جامعه پویا و مردم سالار بسیار مهم است.
انتخابات بویراحمد و دنا به هفتههای پایانی خود نزدیک میشود در این بین همه مردم باید با پندار عقلانی و کردار اخلاقی سعی در انتخات گزینه اصلح بکنند. متاسفانه در این میانه عدهای قلیل هر روز خطا بر خطابهها میریزند و جفا بر جماعت میکنند و با نوشتهها و مرقومه های خود سعی در تخریب گفتمان ندای وحدت و جریان سوم به رهبری مهدی روشنفکر را دارند تا در میانه بار خود ببندند اما زهی خیال باطل ...
ژان لاک لاکان در باب ناخودآگاه انسان برخلاف فروید که میگوید ناخودآگاه پنهان هست تاکید میکند که ناخودآگاه عریان است یعنی با انتخابها، پسندها، گفتارها و کردارهای شخصی یا جمعی میتوان پی برد که چه چیزی در ناخوآگاه آنها میگذرد. کسانی که امروز علیه مهدی روشنفکر نقد میکنند با نوشتههای سخیف سعی در تخریب گفتمان ندای وحدت دارند، نشان میدهند که ناخوآگاه و پندار آنها چقدر در سطحی پایینست و نوشتههای آنها چه اندازه بی ارزشاند.
در نوشتههای خود آوردهاند که اطراف مهدی روشنفکر تعداد سیاسیون انگشت شمارند و این را نقطه ضعف گفتمان ندای وحدت دانستهاند. نمیدانم آنها سیاست و فعال سیاسی را چگونه بررسی کردهاند و با چه تعریفی از سیاست یکی را فعال سیاسی میداند و دیگری را نمیداند. اطراف مهدی روشنفکر پر است از کسانی که خردمند، متفکر و دغدغه مند هستند که هر کدام لشکریست و هر اندیشهای از آنها گنجینهای پربهاست. اگر منظورتان از سیاسیون کسانیست که در تهران، شهرهای بزرگ و شمال شهرها زیست میکنند و دغدغهاش نان است و نام، کردارشان تزویر است ریا، پندارشان فریب است نفرت پراکنی، صد البته که جای در گفتمان ندای وحدت ندارند.
نقل میکنند که مهدی روشنفکر طایفهای فکر میکند و ایلی میاندیشد. در باب پایگاه مهدی روشنفکر کسی که اندک بینش جامعه شناختی به قول سی رایت میلز جامعه شناس آمریکایی داشته باشد میبیند که پایگاه و حامیان ایشان را حاشیه نشینان شهری، بیکاران، فرودستان و روستاییهایی تشکیل میدهند که از سیاستهای غلط، تمامیت خواهی ها و تفکرات ایلی به تنگ آمدهاند و خواهان تغییر در رویکردهای پیشین هستند و علم دار این جنبش گشتهاند.
مهدی روشنفکر گفتمانش را ندای وحدت بویراحمد و دنا مینامد. وحدتی که با سیاستهای قومی و تفکراتی ایلی مخدوش گشته است پس ایشان نماینده قشر یا گروه خاصی نیست و همواره از وحدت سخن میگوید و در کردارش (نمونه کوچک اش گل دادن به رقبا در زادگاه خود) این را هم نشان میدهد. در اندیشهاش همانگونه که میگوید نه تنها تفاوتی بین سیلارستان و بهارستان، چال شاهین و دار شاهی، آبمورد و سررود نیست بلکه خوزستان، بلوچستان و لرستان هم در اندیشهاش محور است و مهم.
----------------------------
رضا محمدی
دین اسلام و فرهنگ غنی پارسی همواره براهمیت و مهم پنداشتن اخلاق و ادب تاکید کردهاند و این اهمیت در کتابهای دینی، تاریخی، سیاست نامهها، اشعار و.... خود را نشان دادهاند. سعدی علیه رحمه میفرمایند:
آدمیزاد اگر
بی ادب است، آدم نیست،
فرق مابین بنی آدم وحیوان
ادب است!
نقد ناصحانه و نصح ناقدانه، برای جامعهای که میاندیشد و خرد را ارج مینهد و خواهان تحرک و پویاییست بسیار مهم و حیاتیست و در نبود نقد است که نابخردی رشد میکند و کژاندیشان جولان میدهند و میدان دار میشوند. پس نقد برای جامعه پویا و مردم سالار بسیار مهم است.
انتخابات بویراحمد و دنا به هفتههای پایانی خود نزدیک میشود در این بین همه مردم باید با پندار عقلانی و کردار اخلاقی سعی در انتخات گزینه اصلح بکنند. متاسفانه در این میانه عدهای قلیل هر روز خطا بر خطابهها میریزند و جفا بر جماعت میکنند و با نوشتهها و مرقومه های خود سعی در تخریب گفتمان ندای وحدت و جریان سوم به رهبری مهدی روشنفکر را دارند تا در میانه بار خود ببندند اما زهی خیال باطل ...
ژان لاک لاکان در باب ناخودآگاه انسان برخلاف فروید که میگوید ناخودآگاه پنهان هست تاکید میکند که ناخودآگاه عریان است یعنی با انتخابها، پسندها، گفتارها و کردارهای شخصی یا جمعی میتوان پی برد که چه چیزی در ناخوآگاه آنها میگذرد. کسانی که امروز علیه مهدی روشنفکر نقد میکنند با نوشتههای سخیف سعی در تخریب گفتمان ندای وحدت دارند، نشان میدهند که ناخوآگاه و پندار آنها چقدر در سطحی پایینست و نوشتههای آنها چه اندازه بی ارزشاند.
در نوشتههای خود آوردهاند که اطراف مهدی روشنفکر تعداد سیاسیون انگشت شمارند و این را نقطه ضعف گفتمان ندای وحدت دانستهاند. نمیدانم آنها سیاست و فعال سیاسی را چگونه بررسی کردهاند و با چه تعریفی از سیاست یکی را فعال سیاسی میداند و دیگری را نمیداند. اطراف مهدی روشنفکر پر است از کسانی که خردمند، متفکر و دغدغه مند هستند که هر کدام لشکریست و هر اندیشهای از آنها گنجینهای پربهاست. اگر منظورتان از سیاسیون کسانیست که در تهران، شهرهای بزرگ و شمال شهرها زیست میکنند و دغدغهاش نان است و نام، کردارشان تزویر است ریا، پندارشان فریب است نفرت پراکنی، صد البته که جای در گفتمان ندای وحدت ندارند.
نقل میکنند که مهدی روشنفکر طایفهای فکر میکند و ایلی میاندیشد. در باب پایگاه مهدی روشنفکر کسی که اندک بینش جامعه شناختی به قول سی رایت میلز جامعه شناس آمریکایی داشته باشد میبیند که پایگاه و حامیان ایشان را حاشیه نشینان شهری، بیکاران، فرودستان و روستاییهایی تشکیل میدهند که از سیاستهای غلط، تمامیت خواهی ها و تفکرات ایلی به تنگ آمدهاند و خواهان تغییر در رویکردهای پیشین هستند و علم دار این جنبش گشتهاند.
مهدی روشنفکر گفتمانش را ندای وحدت بویراحمد و دنا مینامد. وحدتی که با سیاستهای قومی و تفکراتی ایلی مخدوش گشته است پس ایشان نماینده قشر یا گروه خاصی نیست و همواره از وحدت سخن میگوید و در کردارش (نمونه کوچک اش گل دادن به رقبا در زادگاه خود) این را هم نشان میدهد. در اندیشهاش همانگونه که میگوید نه تنها تفاوتی بین سیلارستان و بهارستان، چال شاهین و دار شاهی، آبمورد و سررود نیست بلکه خوزستان، بلوچستان و لرستان هم در اندیشهاش محور است و مهم.
----------------------------
رضا محمدی