تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۴۱۶۲۸۵
یادداشت

پیام ها، ادراک ها و پاسخ ها در شهادت سردار مقاومت

عبداله مرادی
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پیام ها، ادراک ها و پاسخ ها در شهادت سردار مقاومت
کبنا ؛
«سردار سلیمانی» فرمانده دلاور نیروی قدس به همراه «ابومهدی المهندس» جانشین حشدالعشبی، طی عملیاتی تروریستی توسط آمریکا به شهادت رسیدند. این اقدام فراتر از اینکه نشان می‌دهد آمریکا رسما از هنجار «هدف قرار ندادن مقامات خارجی» عبور کرده است، از این جهت قابل بررسی است که آمریکا با این ترور، کدام «پیام» را مخابره کرده و سعی در ساخت چه «ادراکی» دارد؟ و متقابلا ایران چه باید کند؟
آمریکا پس از بازاعمال «تحریم اقتصادی» راهبرد همیشگی «مهار» را تغییر و بر «فشار حداکثری» متمرکز شد، اما گمان نداشت که ایران رو بسوی «مقاومت فعال» بیاورد. (از نظر آنها ایران بجز ماندن در برجام و احتمالاً تمناهای بی فایده از اروپا، بدیل دیگری در اختیار ندارد) لذا با سرسختی ایران و نیز نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، کشورهایی چون فرانسه و ژاپن فرصت را مناسب دیدند که طرح های صلحی در قالب «توقف در برابر توقف» ارائه کنند که در واقع تثبیت شرایط، بدون برداشتن تحریم ها و نوعی بازگشت دوباره به سیاست «مهار» ایران بود.
آمریکای ترامپ با شهادت فرماندهان مقاومت، این پیام را می دهد که حتی بیش از قبل «فشار حداکثری» را دنبال می‌کند و این فشار هم تلاشی برای پای میز مذاکره کشاندن ایران نیست (که اگر بود اولا فشار باید با کمی نرمش ترکیب شود و نیز وارد سطحی فراتر از جنگ اقتصادی نشود)، بلکه رفتاری «تهاجمی» برای «نابودی» واقعیتی ژئوپلیتیک به نام ایران است.
اینکه چرا آمریکا این «پیام» تهاجمی را مخابره می‌کند، ناشی از این «ادراک» است که از منظر آنها؛ با تداوم ناکارآمدی دولتی، بروز آشوب های بنزینی و تکرار موضع مذاکره از سوی دولتمردان ایرانی، «موازنه به زیان ایران تغییر کرده است». تاکید همیشگی دولتمردان بر آمادگی برای «مذاکره» و یا نزاعی که درباره FATF در جریان است (که خودکشی از ترس مرگ است) در گیرنده های کاخ سفید این «ادراک» را پدید می آورد که «ایران در ضعف حداکثری، مستعد دریافت ضربه حداکثری است»
در شهادت سلیمانی و مهندس، ترامپ بر مبنای «کنشگر دیوانه» می‌کوشد تا بگوید «هر اقدام مقاومتی شما پر هزینه خواهد بود» (این پیام را اوباما هم مخابره می‌کرد، اما این نوید واهی را هم میداد که در صورت عدم مقاومت، از سوی رئیس جمهور باادب و هوشمند آمریکا پاداش میگیرید). اما ترامپ قاعده بازی این را اینگونه تعریف میکند «هر اقدام مقاومت پرهزینه است و دست آمریکا برای زدن هر ضربه ای باز است. اما ایران قرار نیست پاداشی دریافت کند، بلکه فقط تحمل ضربه» او درب مذاکره را بسته، چون گمان می‌کند دیگر برای به زانو درآوردن ایران نیازی به آن ندارد.
برای مقابله با قاعده بازی ترامپ، باید به زبانی مطابق با زبان او رفتار کرد. باید ترامپ را مجبور به عقب نشینی کرد، درحالی‌که دلجویی از او با امثال FATF او را وقیح تر خواهد کرد. ایران باید محکم تر از پیش بر مبنای «واقع گرایی تدافعی»، موازنه را به واسطه «پیش بینی ناپذیری» مجددا برقرار کند. هیچ مسیری پیش روی ایران جز «موازنه گرایی» از طریق مقاومت و هزینه زایی برای آمریکا وجود ندارد و این فراتر از انتقام کشی از شهادت سرداران و مجاهدان جبهه مقاومت خواهد بود. لذا مسئولان محترم بایستی پس از محکوم کردن آمریکا در چند روز آینده بر این موارد متحد و از همبستگی ملی پیش آمده بهره گیرند؛
۱. تعلیق کلیه تعهدات برجامی
۲. تعلیق برنامه اقدام ملی ذیل استانداردهای FATF
۳. طرح احتمال خروج از NPT در مجلس شورای اسلامی
۴. پایان تمامی اقدامات بین المللی که متضمن هزینه های یکجانبه برای ایران است، نظیر مبارزه با مواد مخدر
۵. اعلام اهداف رسمی تلافی جویانه موشکی در منطقه مانند سفارت و پایگاههای آمریکا در بغداد، نخست وزیری رژیم صهیونیستی و...
۱۴ دیماه ۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1