کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل و بررسی انتخابات بویراحمد و دنا؛

چند دستگی در اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان بویراحمد و دنا / وکیلی، بهرامی، رمضانی و ایزدپناه کدامیک گزینه نهایی اصلاح‌طلبان می‌شود 

16 دی 1398 ساعت 23:29

رمضانی و ایزدپناه به سید باقر نزدیک تر هستند و این احتمال هم هست با توجه به بحث جوانگرایی که در سطح کشور کلید خورده، آنها رمضانی را در نهایت به سایرین ترجیح بدهند. با این همه روز تأیید صلاحیت‌ها می‌توان ورق را کاملاً برگرداند و از اول مهره‌ها را برای هر کاندیدایی که شانس با او یار بود، چید.


 کمتر از ۵۰ روز دیگر تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی مانده است، انتخاباتی که در بویراحمد و دنا کاملاً پیچیده و پرشور دنبال می‌شود. بصورت کلی توفیق در این رقابت در استان ما تابع پدیده‌هایی خاصّ از جمله نگاه  لیدرهای احزاب مختلف، رد صلاحیت کاندیداها، شرایط خانوادگی و قومی-قبیله‌ای کاندیداها می‌باشد.
در جبهه اصلاحات با وجود پایگاه قابل توجهی که بهرامی دارد، هنوز اجماع کلی از طرف سران این جریان از جمله سید باقر بر روی ایشان انجام نشده است. بعلاوه، ایزد پناه (کاندیدای مورد حمایت موسوی) نتوانسته فعالیت مثمر ثمری تا اینجای کار از خود نشان دهد. به نظر می‌رسد با توجه به رویگردانی اصلاح‌طلبان منطقه از زارعی، این جریان بدنبال گزینه‌ای دیگر با شاخصه‌های اصیل اصلاحطلبی باشد. سابقه قابل قبول بهرامی در شهرداری یاسوج، نمره نسبتاً خوب ایشان در انتخابات دوره دهم مجلس و فعالیت مستمر انتخاباتی اش باعث شده تا اینجای کارزار انتخاباتی، وی بیشترین شانس را بین رقیبان هم جریانی خود ( ایزد پناه و رمضانی) داشته باشد . البته نباید فراموش کرد که با توجه به شرایط نامساعد تهران برای رای آوری اصلاحطلبان و درخواستهای فراوان از وکیلی جهت جابجایی حوزه انتخاباتی خود به بویراحمد و دنا، دور از دسترس نیست که شاهد حضور ایشان در این حوزه باشیم، هرچند چراغ سبزی که وکیلی در سالن حکیم جرجانی به اصلاح طلبان نشان داد، موید تمایل ایشان به این حضور است. ضمناً اصلاح طلبان پایتخت نشین به دنبال این  تصمیم هستند که وکیلی خروجی نهایی اصلاح طلبان باشد.  در صورت حضور  وکیلی در حوزه انتخاباتی زادگاهش  و با توجه به کارنامه و توانمندیهای مثبت وی، قطعاً اصلاح طلبان و طیف وسیعی از نخبگان از ایشان حمایت می‌کنند. چالشهای وکیلی جهت انجام این تصمیم مهم کناره‌گیری بهرامی، حمایت سید باقر و البته اندک فرصت تبلیغات برای اوست( طیف وسیعی از مردم تصمیم گیری کرده‌اند). با حضور وکیلی شاهد رقابت جالب و پر هیجانی در حوزه بویراحمد و دنا  بین اصلاح طلبان و سایر گزینه‌ها خواهیم بود. رابطه وکیلی و بهرامی در مقایسه  با سایر گزینه‌ها  به نسبت بهتر است. بنابراین این احتمال وجود دارد که وکیلی در صورت عدم تغییر حوزه انتخاباتی خود از بهرامی حمایت کند. اگر چه حضور ایزدپناه و شاپور رمضانی که خودش را نو اصلاح طلب معرفی می‌کند، موانع بزرگی هستند که اصلاح طلبان بر روی بهرامی اجماع کنند، که در این صورت نباید فرجامی دلپذیر برای اصلاحطلبان متصور بود. با وجود اختلاف نظر اصلاح طلبان، آیا بر روی بهرامی اجماع می‌شود، یا خیر؟ این جواب به تصمیمات شورای هماهنگی اصلاح طلبان بر می‌گردد. شورایی که این روزها دچار تفرق و انشقاق فراوانی شده، حتی صحبت‌های غلامرضا پناه در سومین همایش حزب کارگزاران تا حدودی این مسئله را تایید می‌کند. پناه گفت: ًً"وحدت و برادری را در سایه شکست ترجیح می‌دهم تا پیروزی همراه با انشقاق". پناه  همانند وکیلی میانه بهتری با بهرامی دارد.  برعکس، رمضانی و ایزدپناه به سید باقر نزدیک تر هستند و این احتمال هم هست با توجه به بحث جوانگرایی که در سطح کشور کلید خورده، آنها رمضانی را در نهایت به سایرین ترجیح بدهند. با این همه روز تأیید صلاحیت‌ها می‌توان ورق را کاملاً برگرداند و از اول مهره‌ها را برای هر کاندیدایی که شانس با او یار بود، چید.
 اما در جبهه اصولگرایان، هدایتخواه یکی از مهمترین تصمیمات حیات سیاسی خویش را جهت دوری از تنشها، کینه توزیها و تفرقه در نیروهای انقلابی با کناره‌گیری از انتخابات در بویراحمد و دنا گرفت.
اکنون وی بیش از پیش بین طرفداران خود و به ویژه حامیان روشنفکر محبوب می‌باشد. وی  بصورت غیر مستقیم بیشترین مساعدت را به جریان ندای وحدت تقدیم نمود. جریان اصولگرایی بعد از حواشی و کش و قوسهای فراوان، کناره گیری تعدادی از اعضای شورای منتخب و خروج بعضی از کاندیداهای آنها از ائتلاف، در نهایت منتظریان را بعنوان خروجی خود معرفی نمودند. حضور راستی‌های سنتی در اطراف منتظریان و همراهی «ستار هدایت خواه» در برخی مکان‌های عمومی این شانس را برای منتظریان به وجود می‌آورد که بتواند، در روزهای آتی بیشتر از او بشنویم. علیرغم شانس کم منتظریان برای پیروزی، این انتخاب بر مبنای یک حرکت منطقی و بر اساس اصول ارزشی، انقلابی و مکتبی بوده که  اهم را فدای مهم نکرده‌اند وباید به این انتخاب احترام گذاشت. همچنین لازم به ذکر است که دلسوزان و صاحبان اصلی این جریان ارزشی از یک انتخاب پرحاشیه که شاید هویت این جریان را با مشکل مواجه می‌کرد ممانعت کردند و از یک بدعت ماکیاولیسم دوری جستند. بالفرض،  این انتخاب در کوتاه مدت موفق نباشد، ولی اینکه توانستند بعد از هدایتخواه و برای اولین بار با وجود سلایق مختلف و افراد مدعی فراوان و دارای تواناییهای نزدیک به هم، کاندیدایی از دل جریان و با معیارهای انقلابی معرفی نمایند یک پیروزی بزرگ برای این جریان سیاسی به شمار می‌رود.
طول دوره نمایندگی معمولاً دو دوره می‌باشد. به همین دلیل و شرایط مجلس دهم که بصورت کلی یکی از منفعل‌ترین ادوار مجلس بوده و به ویژه عملکرد ضعیف مجلس فعلی در قضیه بنزین، باعث شده که اگر این نمایندگان از فیلتر شورای نگهبان هم بتوانند به سلامت عبور کنند، شانسی برای دوره بعد نخواهند داشت. بدین‌دلیل و اینکه اصلاحطلبان بدنبال معرفی گزینه‌ای دیگر هستند و همچنین عدم برآورده شدن خواسته های طرفداران سابق،  زارعی ممکن است ماههای آخر خود را در بهارستان سپری کند.
تا بدین جای فعالیتهای انتخاباتی در بویراحمد و دنا می‌توان بیشترین شانس موفقیت را برای پدیده دوره قبلی انتخابات یعنی مهدی روشنفکر قائل گردید. علاوه بر اینکه آرای قبلی روشنفکر ریزش نکرده است، وی توانسته است آرای خاکستری جامعه را که حاصل ناامیدی از احزاب و رویگردانی از نماینده کنونی بویراحمد و دنا هستند، را جذب کند. وی همچنین حداکثر استفاده را از خلا هدایتخواه و اختلافات بر سر جانشینی او را برده است. اختلافاتی که با وجود معرفی منتظریان به وجود آمده، کار را برای اعضای «شاجا» سخت کرده، دهراب‌پور راهش را از اصولگرایان جدا کرده، بدنه اصولگرایان همانند اصلاحطلبان  دچار تشتت آرا و چند دستگی شده اند و خیلی  از آنها به کمپین انتخاباتی روشنفکر نزدیک شده‌اند و برخی هم در برزخ تصمیم نهایی مانده اند.
رأی روشنفکر در دوره قبل نظر همه را به خود جلب، و از فردای آن انتخابات فعالیت خویش را منسجم‌تر و جدی‌تر با تکیه بر جریان ندای وحدت پیگیری کرد. طرفداران وی که اتحاد خوبی داشتند با اعتماد به نفس بیشتر و با جان و دل در این سالها حرکت نموده و با شرایطی که بعد از رفتن هدایتخواه بوجود آمد، در حال آماده شدن جهت خلق یک حماسه بزرگ می‌باشند.
از آنجاییکه که روشنفکر همیشه فردی انقلابی، پاکدست و معتدل بوده است و همچنین وی برادر شهید و از خانواده معزز شهدا می‌باشد، اغلب مردم به ویژه جوانان، اصولگرایان، اعتدالیون و حتی اصلاح طلبان خسته از وضع موجود، دعوت ایشان را پذیرفته‌اند و موجی فراگیر در منطقه در حال جریان است. بنابراین می‌توان جریان ندای وحدت را تا اینجای این عرصه، میدان دار اصلی رقابت دانست.

-----------------------------------
دکتر کیانی
استاد دانشگاه
----------------------------------
 


کد مطلب: 416239

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/416239/چند-دستگی-اردوگاه-اصولگرایان-اصلاح-طلبان-بویراحمد-دنا-وکیلی-بهرامی-رمضانی-ایزدپناه-کدامیک-گزینه-نهایی-اصلاح-طلبان-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1