کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل و بررسی /

همه مردان اصلاحات در بویراحمد؛ آیا اختلافات حل شدنی است؟

30 آذر 1398 ساعت 3:48

در یک زیست سیاسی مناقشه برانگیز هر کدام از طرفین باید سهمی برای گروه مقابل قائل شوند و در شرایطی که در اختلاف قرار است بازنده فردا باشند شاید بهتر باشد به سمت گفت گوی‌های تفاهمی روی بیاورند.


متن ارسالی: اصلاح طلبان بعد از حذف سید باقر موسوی تاکنون وضعیت مطلوبی را تجربه نکرده‌اند و  به دلایل مختلف در تقسیم بندی و جبهه بندی‌های مختلف کار خود را ادامه داده‌اند اما تا کنون نه تنها برای حل اختلافات خود چاره‌ای نیاندیشیده اند بلکه این روزها در مقابل هم ایستاده و هر کدام دیگری را نفی و خود را ارجح‌تر می‌داند
شاید تا چند وقت پیش این اختلافات را حل شدنی و رفع آنها قابل حصول تلقی می‌شد اما با نیم نگاهی به فضاهای مجازی می‌توان به  عمق اختلافاتی پی برد که تا حد زیادی آشتی ناپذیر جلوه می‌کند.
برجسته‌ترین کاندیدای اصلاح طلبان در این دوره محمدبهرامی، اردوان ایزدپناه و شاپور رمضانی است. البته ناگفته نماند با مطالعه گذری رسانه‌های استانی متوجه خواهیم شد بعید نیست محمدعلی وکیلی نیز طی روزهای آینده به این جمع اضافه شود.
 شواهد میدانی و مجازی حاکی از آن است که وکیلی و بهرامی در یک تفاهم قراردادی باهم به سر می‌برند، عدم تأیید هر دو توسط سید باقر موسوی به طرز اعجاب انگیزی این دو را به هم نزدیک کرده است. بهرامی که پیش از این خود را خروجی شورای اصلاح طلبان و نماینده لیست امید در شهرستان می‌دانست این روزها نسبت به ادوار قبل کمتر مورد توجه است البته شاید ریزش بیش از پیش آرای وی در بین اصلاح طلبان؛ همراهان او را دلسرد و بی رمق کرده است. باید دید که بهرامی با تغییر حوزه وکیلی به بویراحمد باز در صحنه خواهد ماند یا نه!
محمدعلی وکیلی که این روزها به طرز حیرت آوری توسط حامیانش به تیتر اول رسانه‌ها بدل شده به نظر می‌رسد آینده سیاسی خود را در بویراحمد جست و جو می‌کند و منتظر روزهای آتی مانده است، وکیلی به خوبی می‌داند برای رأی آوری در بویراحمد نیازمند حمایت جدی جمیع اصلاح طلبان است امری که به دلیل اختلافات با بدنه سیاسی سیدباقر تاکنون محقق نشده است و بنظر نمی‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد.
وکیلی آنقدر با تجربه است که به صرافت می‌داند با تکیه بر بدنه بهرامی و حتی غریب پور و در  تقابلی رود رو  با سید باقر راه به جای نخواهد برد و علاوه بر این معلوم نیست حامیان نامبرده تا کی و کجا پشتیبان وی خواهند ماند، البته باید در نظر داشت خواه ناخواه وکیلی چهره‌ی  ملی ست و شاید بتوان بیش از این برای وی شانس قائل شد و برای بسیاری از اصلاح طلبان وکیلی چندان گزینه بدی بنظر نمی‌آید.
 اردوان ایزدپناه دیگر کاندیدای اصلاح طلب است. ایزدپناه تبلیغات  خود را به سبک سیاق سنتی به پیش می‌برد و در مراسمات فاتحه خوانی و جلسات محلی  حضور  فعالی دارد.
ایزدپناه از آنجایی که گزینه مورد حمایت سیدباقر است طبیعی ست که شانس خوبی باید برای وی قائل شد اما خود وی نیز به خوبی می‌داند برای پیروزی در انتخابات کنونی  بویراحمد تنها حمایت سیدباقر  کافی نیست و باید نبوغ خاصی در جذب آرا از خود نشان دهد، ایزدپناه همچنان که هواخواهان پروپاقرصی دارد مخالفان سرسختی دارد که وی را برنمی تابند و او را در قامت مجلس نمی‌دانند. البته  روزومه اجرایی _مدیریتی ایزدپناه نشان می‌دهد  چندان گزینه بدی نمی‌تواند باشد و یا حداقل در بسیاری از جنبه‌ها می‌تواند از نماینده کنونی موفق‌تر عمل کند.
 شاپور رمضانی دیگر گزینه اصلاح طلبان ست. وی کم حرف و حدیث ترین کاندیدای اصلاح طلبان است. برخی برای وی شانسی قائل نیستند و براین باورند دیرتر از بقیه به کارزار انتخابات اضافه شده است اما برخی دیگر وی را پدیده انتخابات در این دوره می‌دانند؛ جوانی، روزومه دانشگاهی خیلی زود ایشان را به عموم شناساند، رمضانی در میان حجم شدید اختلافات از هر جهت گزینه میانه رو تری بنظر می رسد. او خود نواصلاح طلب معرفی می‌کند و به نوعی منتقد وضعیت کنونی اصلاح طلبان است. رمضانی علی رغم مستقل بودن با صلاح و مشورت ریش سفیدان اصلاح طلب از جمله سید باقر به صحنه آمده و با بقیه نیز ستیز ندارد و در کل چندان گزینه مورد اختلافی نیست.
 در یک جمع بندی نهایی طیف بندی‌های کنونی چندان به سود اصلاح طلبان نیست و چیزی شبیه یک مرگ خود خواسته ست، بنظر می‌رسد این روزها روحیه مدارا و تساهل در میان اصلاح طلبان به کمترین حد خود رسید است.
در یک زیست سیاسی مناقشه برانگیز هر کدام از طرفین باید سهمی برای گروه مقابل قائل شوند و در شرایطی که در اختلاف قرار است بازنده فردا باشند شاید بهتر باشد به سمت گفت گوی‌های تفاهمی روی بیاورند.


کد مطلب: 415740

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/415740/همه-مردان-اصلاحات-بویراحمد-آیا-اختلافات-حل-شدنی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1