کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی |

سرعت گیرهای غیر استاندارد به شغل جلوبندی رونق داده است

سید سعید مهریان

12 مرداد 1398 ساعت 12:14

خاکریزهای آسفالت شده یاسوج برای زمان جنگ مناسب است و می‌توان در پناه آن آرپی جی به دوش گرفت و در جنگ‌های احتمالی آینده با اسکندرهای زمان جنگید! اگر چه که در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی علیرغم این که سرعت گیرها براساس استانداردها و ضوابط ساخته می‌شوند بازهم به دلیل معایب بی شمار آن مخالفین زیادی دارد ولی این جا هیچ صدایی در مخالفت با این سرعت گیرهای غیر استاندارد وفله ای که باعث استهلاک خودروها و بعضاً تصادفات شده است، تاکنون شنیده نشده است چرا که مردم به این بدبختی‌ها عادت کرده‌اند.


متن ارسالی: یاسوج اگر چه کلان شهر نیست ولی چون مرکز استان است در رده کلان شهرها محسوب می‌شود. علاوه براین یاسوج عنوان پایتخت طبیعت را یدک می‌کشد؛ لذا انتظار است که سیما و منظر این شهر در خور عنوان آن باشد ولی متاسفانه یاسوج نه تنها از لحاظ محیطی وکالبدی ناهمگونی و کاستی‌های زیادی دارد بلکه چهره شهر یاسوج بیشتر به شهرهای جنگ زده شباهت دارد. اگر چه آن چه عیان است حاجتی به بیان ندارد ولی حرفه و وظیفه بنده ایجاب می‌کند که آن چه عیان است را موشکافانه بیان کنم تا شاید بازتاب نارسایی‌ها در آینه رسانه زمینه ساز تغییر و تحول شود.
باتوجه به وضعیت توپوگرافی و شیب شمالی جنوبی شهر یاسوج، احداث و یا نصب سرعت گیرها به عنوان ابزاری برای آرام سازی ترافیک ضروری است ولی برای نصب سرعت گیرهای پلاستیکی و احداث سرعت کاه ها و سرعت گیرهای آسفالتی بایستی اصول مهندسی و ضوابط آن به خوبی در نظر گرفته شود.
یکی از موضوعاتی که باید در نصب سرعت گیر مد نظر قرار گیرد نوع عملکرد معبر است. با توجه به نقش سرعت گیرها در ایجاد توقف و افزایش تأخیر درتردد وسایط نقلیه لذا احداث سرعت گیرهای آسفالتی و نصب سرعت گیرهای پلاستیکی در معابری که نقش شریانی درجه یک را ایفا می‌کند، اقدام کاملاً اشتباهی است، بنابراین سرعت گیرهای آسفالتی در معابر شریانی یاسوج که اکثراً غیر استاندارد احداث شده‌اند باید حذف شوند. ضمناً سرعت گیرهای آسفالتی یاسوج بعضاً به دلیل عدم تأمین روشنایی مناسب و عدم نصب رفلکتورهای الماسی، چشم گربه‌ای همسطح و رنگ‌های شب رنگی قابل رویت نیستند و به همین خاطر امکان ایجاد تصادف و سوانح رانندگی و ایجاد خسارات جانی و مالی وجود دارد.
یکی دیگر از مواردی که در زمینه نصب سرعت گیرها بسیار ضروری است، نصب تجهیزات آرام سازی و علایم اخباری هشدار دهنده است تا راننده بتواند به موقع عکس العمل نشان دهد. برخی از سرعت گیرهای آسفالتی معابر یاسوج ضمن این که از روشنایی مناسب و علام اخباری برخوردار نیستند، آن چنان غیر استاندارد و بیش از اندازه بلند ساخته شده‌اند که ماشین‌ها با سرعت کم هم برروی آن‌ها به پرواز در می‌آیند و در شرایطی که بلیط هواپیما بسیار گران شده است به عنوان یک شهروند قدر شناس بابت سرعت گیرهای آسفالتی که زمینه پروازمان را به وجود آورده است، صمیمانه از شهرداران سابق وفعلی یاسوج تقدیر و تشکر می‌نمایم.
و اما علیرغم این که نصب سرعت گیر و سرعت کاه در معابری که مسیر تردد وسایل نقلیه اورژانسی، امدادرسانی و پلیس می‌باشد ممنوع است ولی این مهم نیز در این معابر نادیده انگاشته شده است.
اگر چه که اصولاً نصب و یا احداث سرعت گیر بایستی در معابر محلی و در مقابل مدارس و مراکزآموزشی و مراکز مشابه اجرا شود ولی در معابر اصلی و فرعی یاسوج و جلوی مراکز خاص و عام و آموزشی و غیر آموزشی و هرجا که فکرش را بکنی سرعت گیر آسفالتی به وسیله شهروندان و یا شهرداری ساخته شده است و گویافعال ترین واحد شهرداری همین واحد ساخت سرعت گیر باشد و شهروندان هم غالباً در ساخت سرعت گیر آسفالتی مشارکت خوبی دارند.
 در همین جا برخورد لازم و واجب می‌دانم که از جانب صنف تعمیرکاران و جلوبندان نیز از شهرداری یاسوج و مشارکت خوب شهروندان عزیز بسیار تشکر نمایم. ضمناً خاکریزهای آسفالت شده یاسوج برای زمان جنگ مناسب است و می‌توان در پناه آن آرپی جی به دوش گرفت و در جنگ‌های احتمالی آینده با اسکندرهای زمان جنگید! اگر چه که در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی علیرغم این که سرعت گیرها براساس استانداردها و ضوابط ساخته می‌شوند بازهم به دلیل معایب بی شمار آن مخالفین زیادی دارد ولی این جا هیچ صدایی در مخالفت با این سرعت گیرهای غیر استاندارد وفله ای که باعث استهلاک خودروها و بعضاً تصادفات شده است، تاکنون شنیده نشده است چرا که مردم به این بدبختی‌ها عادت کرده‌اند.


کد مطلب: 411605

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/411605/سرعت-گیرهای-غیر-استاندارد-شغل-جلوبندی-رونق-داده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1