کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متن ارسالی:

تحلیلی بر انتخابات 98 بویراحمد و دنا

رضا قاسمی مفرد

12 اسفند 1397 ساعت 22:25

شکست دو دوره‌ای از غلام محمد زارعی و ریزش آرائ هدایتخواه نسبت به دوره هفتم نیز مزید بر علت شده و باعث شده که اصولگرایان به موفقیت هدایتخواه امید چندانی نداشته باشند. اما به نظر می‌رسد بدنه‌ی اصولگرایان دیگرتحمل شکستی چند باره را را ندارند و دنبال راهی برای پایان دادن به حسرت 8 ساله خود هستند. بسیاری از آنها تنها برگ برنده اصولگرایان در انتخابات اتی را مهدی روشنفکر می دانندو معتقدند رای اصولگرایی در کنار سبد رای 40 هزار نفری روشنفکر هر رقیبی را ناامید خواهدکرد.


متن ارسالی: با تعیین دقیق تاریخ برگزاری انتخابات مجلس اکنون می‌بینیم کمتر از یک سال تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است، انتخاباتی که قطعاً در بویراحمد و دنا به قدری جذاب و گرم خواهد بود که یخ زمستان 98 را آب خواهد کرد. در این نوشته سعی داریم با نگاهی واقع گرایانه تحلیلی داشته باشیم به فضای سیاسی حاکم بر حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا.
 تزلزل، اختلاف و ترس از شکست در اردوگاه اصولگرایان: مطابق چند دوره اخیر این بار نیز خبرها حکایت از اختلاف بین خواص اصولگرایان شهرستان بویراحمد و دنا دارد، گمانه زنی‌ها در خصوص حضور یا عدم حضور ستار هدایت خواه اصولگرایان را بلاتکلیف و به شدت نگران کرده است. موضع گیری‌های جدید کرم جانی پور و شیرعلی خرامین و جدا شدن بزرگانی همچون محمد رحیم دهراب پور و شکرالله امامی از ستار هدایتخواه و همچنین گرویدن عده زیادی از عوام اصولگرایی به مهدی روشنفکر ترس از شکست را در بین اصولگرایان دوچندان کرده است. از طرفی اظهار نظرهای اخیر هدایتخواه علیه احمدی نژاد نیز باعث رنجش بسیاری از اصولگرایان از ستار هدایتخواه گردیده است، شکست دو دوره‌ای از غلام محمد زارعی و ریزش آرائ هدایتخواه نسبت به دوره هفتم نیز مزید بر علت شده و باعث شده که اصولگرایان به موفقیت هدایتخواه امید چندانی نداشته باشند. اما به نظر می‌رسد بدنه‌ی اصولگرایان دیگرتحمل شکستی چند باره را را ندارند و دنبال راهی برای پایان دادن به حسرت 8 ساله خود هستند. بسیاری از آنها تنها برگ برنده اصولگرایان در انتخابات اتی را مهدی روشنفکر می دانندو معتقدند رای اصولگرایی در کنار سبد رای 40 هزار نفری روشنفکر هر رقیبی را ناامید خواهدکرد.
 غلام محمد زارعی از سال 82 وارد عرصه سیاسی انتخابات شد و پس از دو دوره شکست از ستار هدایتخواه سرانجام توانست در سال 90 با آرای حدود 80 هزارتایی خود رقیب دیرینه یعنی ستار هدایتخواه را کنار بزند و برای اولین بار بر کرسی نمایندگی مجلس بنشیند اما خیلی زود عملکرد چهار ساله زارعی عده زیادی از طرفدارانش را نا امید کرد و عدم توانایی او در حمایت از طرفدارانش باعث شد که سبد رای 80 هزارتایییش به چیزی حدود 40 هزار نزول کند، تا این ریزش آرا مهر تاییدی باشد به عملکرد نه چندان خوب زارعی در چهار سال اول دوران نمایندگیش. در این دوره یعنی سال 98 به احتمال زیاد باز هم شاهد ریزش آرای بیشتری از سبد رای زارعی خواهیم بود چرا که شواهد حاکی از نارضایتی شدید اصلاح طلبان از وی و تمایل به معرفی نیرویی جدید به جای او دارد وهمچنین به نظر می‌رسد هنوز مردم موضع گرفتن نامناسب زارعی در بعضی حوادث از جمله سانحه تلخ هواپیمایی تهران یاسوج را فراموش نکرده‌اند. باید بنشینیم و نظاره گر باشیم که آیا آرای زارعی بازهم به نصف خواهد رسید و از 40 هزار به 20 هزار نزول خواهد کرد یا خیر؟!
 مهدی روشنفکر: سیاستمدار قهاری که توانست علی رغم عدم حمایت جناح خاصی از وی، به دلیل توانمندی سیاسی و وجه اجتماعیش سبد رای حدود 40 هزارتایی را به خود اختصاص دهد و بارقیبان کار کشته خود برابری نماید وشاید بی دلیل نبود که پدیده انتخابات 94 لقب گرفت. روشنفکر در سال ۹۴ پدیده بود ولی در اسفند ۹۸ او به چیزی فراتر از پدیده می‌اندیشد به گونه‌ای که او حالا باریزش شدید زارعی و هدایت خواه، در فضای سیاسی حاکم بر بویراحمد و دنا یکه تازی کند. وجود اختلاف و تزلزل در بین اصولگرایان و نارضایتی شدید اصلاح طلبان از زارعی باعث شده اقبال عمومی به سمت روشنفکر روز به روز افزایش یابد بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند مهدی روشنفکر پایانی است بر قدرت طلبی و منفعت طلبی بیست ساله ستار هدایتخواه و غلام محمد زارعی.
 محمد رحیم دهراب پور: یکی از شاخص ترین چهره‌های جریان اصولگرایی بویراحمد و دنا و رئیس ستاد احمدی نژاد در استان کهگیلویه و بویراحمد که برای انتخابات 98 اعلام آمادگی کرده است. بسیاری از طرفدارانش معتقدند دهراب پور در جریان اصولگرایی بویراحمد و دنا به آنچه که شایسته آن بود نرسیده، از نظر آنها پایگاه مردمی دهراب پور نسبت به بسیاری از خواص اصولگرایی بویراحمد و دنا بیشتر هست و اگر در دوره هفتم اختلاف او با مسعود حسینی نبود او باید به جای هدایتخواه پرچم دار جریان اصولگرایی می‌شد، دهراب پور در انتخابات سال 94 از ستار هدایخواه حمایت کرد اما اکنون دربسیاری از محافل خبرها حکایت از اختلاف این مهره ارزشمند با هدایت خواه دارد به گونه‌ای که او الان قد علم کرده وقصد دارد تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
 اما گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات اتی چه کسی خواهد بود؟
هدایت اکبری؟ محمد بهرامی؟ قوام فروزان؟ یا محمدعلی وکیلی؟
هدایت اکبری: عضو فعلی و رئیس اسبق شورای شهر یاسوج و از جمله اصلاح طلبانی که خیلی زود ساز جدایی از زارعی را کوک کرد. به نظر می‌رسد این بار اکبری افکاری فراتر از شورای شهر در سر دارد. او نفوذ سیاسی خود را زمانی نشان داد که توانست در کنار افراد صاحب نام کشوری همچون محمدباقر نوبخت فاطمه هاشمی و علی جنتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال کشور شود. به نظر می‌رسد با توجه برخی اتفاقات سیاسی و رایزنی‌های پشت صحنه باید هدایت اکبری را از هم اکنون یکی از مهمترین چهره‌های حاضر در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ی بویراحمد و دنا بدانیم.
محمد بهرامی: رییس ستاد عارف و شهردار اسبق یاسوج ک در شهرداری یاسوج کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشت. علی رغم امیدهای بسیار در دوره قبل با پشت کردن عده‌ای از اصلاحطلبان به وی، در آخرین لحظات قافیه را به غلام محمد زارعی باخت تا همان موقع عطای پیروزی در انتخابات را به لقایش ببخشد. اما بهرامی هنوز امیدوار است تا در این دوره با حمایت شورای سیاست گزاری اصلاحطلبان در یاسوج و دوستان خود در تهران قصه تلخ انتخابات 94 را به باد فراموشی بسپارد.
قوام فروزان:  اصلاحطلب کاریزماتیکی که این روزها از وی به عنوان جدی‌ترین گزینه اصلاح طلبان در بویراحمد و دنا یاد می‌شود. فروزان نیز به مانند محمد بهرامی منتظر رای دوستان و همفکران جریان سیاسیش و البته رای و تدبیر بزرگان قوم خود است تا شاید بتواند به عنوان نماینده اصلاحطلبان وارد صحنه انتخابات شود.
 محمدعلی وکیلی: وکیلی که توانست دور گذشته به لطف لیست امید وارد مجلس شود و به هیات رئیسه مجلس نیز راه یابد از دیگر گزینه‌های احتمالی اصلاحطلبان است که زمزمه‌های حضورش در انتخابات 98 بویراحمد ودنا نیز به گوش می‌رسد باید منتظر ماند ودید درنهایت گرینه نه ایی اصلاحطلبان چه کسی خواهد بود!
در نهایت باید منتظر ماند و دید که کدام یک از این افراد می‌توانند در 2 اسفند 98 اعتماد مردم را به خود جلب کرده و به کرسی نمایندگی شهرستان‌های بویراحمد و دنا در بهارستان تکیه زنند.
-------------------------
رضا قاسمی مفرد


کد مطلب: 407646

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/407646/تحلیلی-انتخابات-98-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1