کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به ماسبت دومین سال مدیریت اورنگ ایلامی:

«ایلامی» راهی جزء شفافیت ندارد

سید کمال صالحیان‌فر

29 دی 1397 ساعت 1:12

اما با همه این تفاسیر، اورنگ ایلامی در این سال‌ها سعی کرد از حواشی و سیاست دوری و بیشتر بر روی پروژه‌های حوزه سلامت و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی تمرکز کند، اما گویا حواشی معاونین و برخی مدیرانش او را راحت نگذاشت. او هیچ وقت نه تند رفت و نه گذاشت تندروهای بیرون از دانشگاه بیش از پیش بر کارها تاثیر بگذارند.


متن ارسالی: سال‌های اخیر فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل روابط عمومی پویا در سرخط خبرهای رسانه‌های استان و کشور قرار گرفته و اگر به آخرین عناوین خبری وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها سرکی کشیده باشید. معمولاً اخبار مربوط به حوزه سلامت و بهداشت را می‌بینید. اما قبل از اینکه بیشتر در این زمینه توضیح دهیم، کمی به عقب‌تر بر می‌گردیم.22 دی‌ماه 95، دقیق 2 سال و 6 روز پیش با حضور سید موسی خادمی استاندار وقت استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر اورنگ ایلامی جایگزین دکتر رضا چمن به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان شد. «چمن» با «درد» قیصر امین‌پور این دانشگاه را برای همیشه بدرود گفت؛ حرف، حرف درد را / در دلم نوشته است / دست سرنوشت/  خون درد را/ با گلم سرشته است / دست درد می زند ورق/  شعر تازه‌ی مرا/  درد گفته است/ درد هم شنفته است/  پس در این میانه من/ از چه حرف می‌زنم؟
درد، حرف نیست / درد، نام دیگر من است/ من چگونه خویش را صدا کنم؟
رفتن ناگهانی رضا چمن از علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. از جمله جواد فروغی از فعالان اجتماعی استان در یادداشتی با عنوان «نخبه کشی به سبک استان کهگیلویه و بویراحمد» [کلیک کنید] به این مسئله پرداخت.
اورنگ ایلامی حکم ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد را گرفت و در ابتدای کارش دست به تغییرات زد.
امام بخش قائدی را از معاونت توسعه مدیریت و منابع به معاونت غذا و دارو فرستاد و رحیم استوار را جایگزین قائدی کرد، استوار در ادامه اورنگ ایلامی را وارد حاشیه‌های کرد که می‌توانست با کمی درایت هرگز آن روزها پیش نیاید. در نهایت اتفاقات آزمون علوم پزشکی بلای جان استوار شد و ایلامی از روی اجبار امین بابویی را جایگزین «استوار» کرد. بابویی در همان ابتدا ناسازگاری را با برخی بنا گذاشت. او بدون هماهنگی با ایلامی دعوا را با مدیران جوان و با سابقه دانشگاه کلید زد.
اشتباه بابویی این بود که این درگیری‌های درون دانشگاهی را با اخبار و ابلاغ‌های دور از واقعیت رسانه‌ای کرد.در این میان، برخی برای منافع خودشان با بابویی همراه شدند، آن‌ها هم سعی کردند با هجمه رسانه‌ای و انتشار این مطالب فشار بر ایلامی و تیم وی را بیشتر کنند تا شاید از این رهگذر جیبشان را کمی بزرگتر بدوزند.
 اما تجربه‌ی مدیر روابط عمومی شکست غیر قابل باوری به اردوگاه مخالفان وارد کرد. بابویی بی تجربگی کرد و آنقدر وارد حاشیه شد تا ایلامی او را هم کنار زد و «دکتر غلام‌نژاد» که از او به عنوان مرد اخلاق و قانون مند یاد می‌کنند، را به عنوان جایگزینش انتخاب نمود. تلاش‌های امین بابویی برای جلوگیری از لغو حکمش بی نتیجه ماند و ایلامی تصمیمش را گرفته بود.
غلام نژاد، فضا را آرام و از تقابل و تنش اجتناب کرد و بالاخره آرامش به این معاونت پر سر و صدا برگشت. ایلامی ترکیب تیمش را چید، غلام عباس سبز را به معاونت درمان آورد و یزدان پناه که از او به عنوان گزینه‌های ریاست دانشگاه علوم پزشکی نام می‌بردند را کنار گذاشت. اگر چه «سبز» نتوانست انتظارات اورنگ ایلامی، اصلاح طلبان و بخش عمده‌ای از دوستان نزدیکش را که با حمایت آنان به اینجا رسید، در عمل برآورده کند. در جاهایی هم دوستانش حواشی ساختند و در قضیه اعتصاب پزشکان «سبز» را مقصر می‌دانند، آنان به بهانه کارآنه و مطالبات صنفی دست از ارائه خدمات به مردم برداشتند، مسئله‌ای که هیچ وقت در باره آن صحبت نشد و در لفافه ماند. «سبز» حلقه‌ای از دوستانش را در معاونت درمان ایجاد و علاوه بر اهداف سازمانی به مسائل سیاسی نیز توجه می‌کند.
  اما با همه این تفاسیر، اورنگ ایلامی در این سال‌ها سعی کرد از حواشی و سیاست دوری و بیشتر بر روی پروژه‌های حوزه سلامت و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی تمرکز کند، اما گویا حواشی معاونین و برخی مدیرانش او را راحت نگذاشت. او هیچ وقت نه تند رفت و نه گذاشت تندروهای بیرون از دانشگاه بیش از پیش بر کارها تاثیر بگذارند.
ایلامی آرام آمد و در اوج رکود و بحران بی بودجه‌ای و علی رغم همه محدودیت‌ها و کمبودها نشان داد توانایی مدیریت دارد.
افتتاح 4 پروژه مهم حوزه سلامت، بیمارستان شهید جلیل یاسوج، بیمارستان 32 تختخوابی باشت، بزرگ‌ترین اورژانس جنوب کشور در دهدشت و مرکز ناباروری گچساران در این سال‌های کم پولی، گواه آن هست که مدیریت در حوزه سخت و پرچالش سلامت کار هر کسی نیست و مرد کهن می‌خواهد.
هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان در شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد از تلاش اورنگ ایلامی و همکارانش برای افتتاح این پروژه‌ها قدردانی کرد و عدل هاشمی پور نماینده کهگیلویه رسماً برای تشکر از ایلامی نامه‌ی سرگشاده برای رسانه فرستاد.
بهره برداری بیش از 40 پروژه بهداشتی و درمانی سال 97، تجهیز بیمارستان‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی، هجوم پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف و بالا بردن کیفیت خدمات، توسعه رشته‌های دانشگاهی، توجه به مقوله فرهنگ، همایش نماز، محفل انس با قرآن و...از صدها خدمات و تلاش اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌باشد.
تجهیز خانه بهداشت‌ها و حضور پزشکان عمومی و متخصص در روستاها، توسعه اورژانس 115 جاده‌ای و هوایی را می‌توان به حساب ایلامی گذشت، توجه به این اقدامات نشان می‌دهد که ایلامی آدم کار هست نه سیاست و حواشی.
حرکت جالب و البته قابل توجه ایلامی در دعوت از دکتر نیکبخت، دکتر نبوی زاده و دکتر چمن به عنوان روسای سابق دانشگاه که سال‌ها برای افتتاح و تکمیل این پروژه‌ها زحمت کشیدند نشان داد که او حتی حالا که وقت سخنرانی در افتتاحیه‌هاست نیز اخلاق را رعایت می‌کند و یادآور می‌شود که این سه نفر نیز نهایت تلاش خود را کرده بودند. مدیران از این دست در استان کهگیلویه و بویراحمد کم بوده و کم آمده است.
 شاید تنها مسئله‌ای که مدام بر طبل آن می‌کوبند، به‌کارگیری نیروها در بیمارستان‌های استان و انتصاب بعضی مدیران که چندان ایلامی هم مقصر نیست و فشارهای سیاسی و بعضاً نمایندگان حوزه سلامت و درمان را درگیر حواشی کرده است. به‌کارگیری نیروی گاوگا در بیمارستان شهید جلیل یاسوج و بیمارستان‌های گچساران و دهدشت فشارها را بر دانشگاه علوم پزشکی استان بیشتر کرده و سلامت را به ورطه کثیف سیاست بازی هل داده‌اند.
ضعف ایلامی روسای بیمارستان‌هایی هستند که بیش از آن که گوش بگیر رئیس دانشگاه باشند، حرف عده‌ای خاص از سیاسیون را روی چشم می‌گذارند و به بهانه نمایندگان و سیاسیون نزدیکان خود را در قالب شرکتی، قراردادی، روزمزد و یا هر عنوان دیگری جذب سیستم کرده تا بعداً برای استخدامشان راهی پیدا کنند. در این میان، بعضی هم که می‌خواهند ایلامی را زمین بزنند به بیمارستان‌ها گیر می‌دهند و استخدام‌ها را پُتکی کرده‌اند برای ضربه به او.
 ایلامی حتماً باید مدیریت بیمارستان‌ها را ویژه جراحی کند و روسای بیمارستان‌ها از جمله رئیس بیمارستان شهید جلیل را تغییر دهد. تا دیگر مورد حمله منتقدان و مخالفان قرار نگیرد.
بیمارستان‌های استان محل تردد بستگان و فامیل‌ها و نورچشمی‌های بعضاً نمایندگان و روسای بیمارستان‌ها شده‌اند، همین مسئله تا حدودی وجه علمی و فرهنگی ایلامی را نزد مردم تخریب می‌کند و او حتماً باید خودش را از شر این مدیرانی که گوششان در دست سیاسیون و گاهی نمایندگان است، رها کند.
در این شرایط حساس دولت که همه آن را به باد انتقاد می‌گیرند این تنها ایلامی بود که با افتتاح پروژه‌های مهم حوزه سلامت، نشان داد که دولت چه موضوعاتی برایش مهم است. ایلامی، زبان جذب بودجه را در این سال‌ها خوب یاد گرفته است و توانست بودجه‌های زیادی را در این حوزه به استان بیاورد، او می‌داند اولویت اول این استان فراهم کردن زیرساخت‌های بهداشت و درمان است تا مردمش در استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان سرگردان نباشد. سال‌ها سابقه مدیریتی ایلامی به کمکش آمد.
ایلامی راهی برای دور کردن حواشی از دانشگاه جزء شفافیت در کارها و به‌کارگیری نیروها ندارد. و او باید اختیارات را از روسای بیمارستان بگیرد و آن را به یک مدیریت مستقل بسپارد. اگر چه شنیده شده که ایلامی با ارسال نامه ی مکتوب به دستگاه های مربوط خواهان یک آزمون برای جذب نیروها شده است.
-----------------------------
سید کمال صالحیان‌فر


کد مطلب: 406544

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/406544/ایلامی-راهی-جزء-شفافیت-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1