کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی |

طرح «پولشویی» توسط ظریف عین شفافیت است

سید زهرا حسینی‌فر

27 آبان 1397 ساعت 21:22

بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم، اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً». حال اینکه صحبت کردن از پول‌شویی که به شکل گسترده‌ای در کشور وجود دارد و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده، نه‌تنها «خطا» نیست، بلکه عین ایجاد شفافیت و روشنگری است و به فعالیت بیشتر نهادهای قضایی در این زمینه می‌انجامد.


در حالی‌ که محمد جواد ظریف، در صحبت‌های اخیر خود به یکی از معضلات اقتصادی در کشور اشاره کرد، با هجوم برخی از شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی روبرو شد، به نقل از خبرگزاری مهر اخیراً رهبر انقلاب بیان کردند: «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند». از چنین بیانی می‌توان نتیجه گرفت پنهان‌کاری‌ها در طرح مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی که تا به امروز کماکان استراتژی برخی جریانات سیاسی بوده، امری غیرقابل‌اغماض است. پنهان‌کاری و عدم شفافیت آفتی است که همواره در کلام مسئولان و نخبگان سیاسی دیده می‌شود، و همین محافظه‌کاری سبب شده آنجا که حرفی یا کلامی از آسیب‌های موجود زده می‌شود یا انتقادی صورت می‌گیرد عده‌ای آن را آب به آسیاب دشمن ریختن تلقی می‌کنند. مثال روشن آن اظهارنظرهای عده‌ای در واکنش به این سخنان ظریف بود که در دفاع از لوایح مرتبط با FATF عنوان کرد: «فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. بالاخره پول‌شویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پول‌شویی منفعت می‌برند».
اما در مورد این مسئله که پول‌شویی متوجه کدام شخص یا سازمان است، ظریف اظهارنظری نداشته است، پس برچسب‌هایی که به ظریف نسبت داده می‌شود مثل «سنجیده نبودن»، «ناصواب بودن» یا «خطا کردن» دلیلی به غیر از نگرش افراطی این افراد ندارد و واکنش چنین افرادی، در وهله اول به «حق مردم در اطلاع از مسائل و مشکلات» و در وهله دوم به منافع اقتصادی مردم آسیب‌زننده است. از طرفی اظهارنظر برخی‌ها که از ظریف خواسته‌اند اسامی مفسدهای اقتصادی که مرتکب پول‌شویی هستند را اعلام کند عین انکار چنین جرمی است و عین این است که بخواهند به افکار عمومی بگویند چنین جرمی وجود ندارد، فلذا چنین مواردی در عصر حاضر که اخبار پول‌شویی و فرار مالیاتی و مفاسد اقتصادی ریز و درشت از هر سمت و سویی به گوش می‌رسد امری پذیرفتنی برای عامه مردم نیست. علاوه بر این، ظریف در دوره فعالیت خود به‌عنوان وزیر، خود را به افکار عمومی ثابت کرده است فردی منطقی، اعتدالی و مستقل است، و به‌زعم پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی «سخنان وزیر امور خارجه کشورمان قطعاً از روی بی‌اطلاعی و یا تهمت و هوس نیست و می‌توان به صحبت‌های وی تکیه کرد».
اگر بخواهیم اظهارنظر بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا در مورد هر موضوعی را خطری برای تزلزل نظام بدانیم و دلیلی برای اجرای خودسانسوری‌ها و عدم طرح مسائل مهم، درواقع خود را در یک به مبست قرار داده‌ایم و این خودسانسوری‌ها و واکنش‌های افراطی، راه را بر روشنگری و ایجاد شفافیت‌های سیاسی مسدود می‌کنند و این آسیب‌زننده به منافع مردم است.
چطور برخی افکار می‌خواهند به محافظه‌کاری خود ادامه دهند وقتی رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود بر اهمیت شفافیت در برابر مردم اشاره کردند و بیان داشتند «شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ می‌گوید حقّ شما بر من -یعنی حقّی که شما پیش من دارید- [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمی‌شود حرف‌ها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. بله در این مسائل حرب -حرب، اعمّ از همین حرب به‌اصطلاح نظامی و مانند اینها است- در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابله با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم، اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً». حال اینکه صحبت کردن از پول‌شویی که به شکل گسترده‌ای در کشور وجود دارد و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده، نه‌تنها «خطا» نیست، بلکه عین ایجاد شفافیت و روشنگری است و به فعالیت بیشتر نهادهای قضایی در این زمینه می‌انجامد.
-----------------------------
سید زهرا حسینی‌فر
-----------------------------


کد مطلب: 404634

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/404634/طرح-پولشویی-توسط-ظریف-عین-شفافیت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1