کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاه حداقلی مسئولان به فرهنگ در کهگیلویه و بویراحمد

3 اسفند 1393 ساعت 0:06


 
احمد محمدی
مراد ما از فرهنگ همان ذهنیت هاست. هر جا که تعبیر فرهنگ را به کار بردیم منظور همان معنای عام فرهنگ است. یعنی آن ذهنیت‌های حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را به سمتی هدایت می‌کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ فرهنگ مثل هواست اگر چنانچه یک جایی هوای مسموم تزریق شود نتیجه‌ای که در اندام خواهیم دید، تابع این مسمومیت است.
ضررورت توجه به فرهنگ و اصلاح امور فرهنگی یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است.modiran
- کارى که دشمن از لحاظ فرهنگى مى‌کند، یک تهاجم فرهنگى بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگى» یک «غارت فرهنگى» و یک «قتل عام فرهنگى» است))
نگاه ما به فرهنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد حداقلی است!
در این تهاجم فرهنگی دو چیز است که در ذهن جوان اثر می‌گذارد: اول تبلیغات گوناگون دشمن؛ تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق مقدس اسلامی و حقایقی که در انقلاب به عنوان مسلّمات و پایه‌ها وستون‌های اصلی شناخته شده است بی‌تفاوت می‌کند.
دوم: عدم تبیین و دفاع صحیح از این حقاق و اصول است. که اهمیت و اثر دومی اگر کم نباشد از اصل تهاجم مهمتر نیز هست. در این مورد مهم دستگاه‌های فرهنگی استان وضعیت مناسبی ندارند. دستگاه هایی که به عنوان پیکره نظام فرهنگی وظیفه دفاع از این حقایق را دارند.
رهبر معظم انقلاب در اهمیت و جایگاه فرهنگ اینگونه فرمودند: فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی، هویت و روح یک ملت است. فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.
غفلت از فرهنگ غفلت از آرمان‌ها و ارزش‌ها است!
به نظر می‌رسد که نگاه مسولین در استان کهگیلویه و بویراحمد به مقوله فرهنگ و دفاع از آن حداقلی و هیچ عزم جدی در این مسیر برای رسیدن به اقتدار فرهنگی هم سو با نقشه فرهنگی کشور دیده نمی‌شود. این مهم از دو نگاه قابل پیگیری است اول اینکه ضرورت توجه به فرهنگ و تهاجم فرهنگی برای مسولین هنوز در حاله ای از ابهام است که با توجه به بیانات متعدد رهبر عزیزمان در چند سال اخیر اجحافی است بر استان سربلندمان و دوم اینکه مسولین فرهنگی ضمن علم به غارت فرهنگی دشمن توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی را ندارند. که در این جای سخن می طلبد که مسولین ارشد استانی نسبت به تغییر در دستگاه های فرهنگی در جهت فعال سازی وتقویت آنها گام های موثر را بردارند.
مقام معظم رهبری به دولت به جد فرمودند: با مسائل فرهنگى شوخى نمی‌شود کرد، بى‌ملاحظگى نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ى فرهنگى به‌ وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ى نقدى داد؛ این‌جورى نیست، به این آسانى دیگر قابل ترمیم نخواهد بود.
فعالیت‌های فرهنگی ما مهندسی فعالیت فرهنگی را ندارد!
بدون نقشه دچار سر درگمی خواهیم شد همان طور که در طول سی سال به حرکت های هفت و هشتی و بی هدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در وآن در زدیم.
مهندسی فرهنگی در عرصه‌های مختلف ضرورتی است انکار ناپذیر که بارها رهبر انقلاب متولیان این عرصه را به تفکر و عمل به آن توصیه نمودند؛ ایشان فرمودند: کار فرهنگی باید هوشمندانه باشد، برف انبار نمی‌شود، انبوه کار فرهنگی مهم نیست، بلکه انتظام کار فرهنگی، چیده شدن، گزیده شدن و هر کاری در جای خود قرار داشتن مهم است. باید روشن باشد که کار فرهنگی را با چه هدفی انجام میدهیم.
توجه هر چه بیشتر مسولین ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد به دستگاه های فرهنگی و فعال نمودن آنها را می‌توان به عنوان لبیک به نگرانی‌های مقام معظم رهبری پیرامون وضعیت فرهنگی کشور دانست.
 

 
*کارشناس فرهنگ و رسانه


کد مطلب: 91197

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/91197/نگاه-حداقلی-مسئولان-فرهنگ-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1