تعداد نظر۲
جالب است ۰
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد از بازسازی کامل و نوسازی گسترده ناوگان ماشین‌آلات راهسازی استان، توسعه مرکز پایش تصویری با تجهیزات پیشرفته و مدیریت بی‌نظیر اعتصابات کامیون‌داران خبر داد. وی همچنین به پروژه مهم بازگشایی گردنه سخت‌گذر عدور و تلاش‌های مستمر برای ارتقای ایمنی و کیفیت جاده‌های استان اشاره کرد که در شرایط محدودیت‌های اعتباری، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است.
دولت وفاق ملی: اجرای 120 پروژه راه روستایی با اعتباری بالغ بر 2000 میلیارد تومان در یک سال اخیر
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد از بازسازی کامل و نوسازی گسترده ناوگان ماشین‌آلات راهسازی استان، توسعه مرکز پایش تصویری با تجهیزات پیشرفته و مدیریت بی‌نظیر اعتصابات کامیون‌داران خبر داد. وی همچنین به پروژه مهم بازگشایی گردنه سخت‌گذر عدور و تلاش‌های مستمر برای ارتقای ایمنی و کیفیت جاده‌های استان اشاره کرد که در شرایط محدودیت‌های اعتباری، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است.
به گزارش کبنا نیوز، حمیدرضا پیمان‌جو، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، در نشست خبری با خبرنگاران، گزارشی از عملکرد راهداری در سال ۱۴۰۳ و برنامه‌های پیش‌رو در سال ۱۴۰۴ ارائه داد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل و هوشمندسازی جاده‌ها، گفت: «در سال جاری، پروژه‌های قابل توجهی در زمینه هوشمندسازی راه‌ها و نصب سامانه‌های کنترل و پایش تصویری در سطح استان اجرا شده و همچنان در حال توسعه است.»
مدیرکل راهداری استان، ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز را از اولویت‌های مهم این نهاد دانست و افزود: با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و وجود گردنه‌های متعدد با شیب‌های تند در استان کهگیلویه و بویراحمد، توجه ویژه‌ای به ایمن‌سازی محورها شده است. رسانه‌ها، مردم و مسئولان همواره پیگیر این موضوع هستند.
پیمان‌جو سپس به آمار راه‌های استان اشاره کرد و گفت: استان ما دارای حدود 6 هزار و 400 کیلومتر راه است. با توجه به فرارسیدن فصل زمستان، ۲۲ اکیپ راهداری زمستانی با ۲۷۲ نیروی انسانی عملیاتی و پشتیبانی و ۲۲۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در راهدارخانه‌ها و شهرستان‌ها مستقر خواهند شد.
وی ادامه داد: «عملیات راهداری زمستانی از ۱۵ آبان ۱۴۰۴ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.»
مدیرکل راهداری اولویت‌بندی محورهای اصلی استان را نیز اعلام کرد: «محورهای شیراز–یاسوج–بابامیان، یاسوج–اصفهان، یاسوج–اقلید، یاسوج–سپیدان و یاسوج–سمیرم از اولویت‌های اصلی در عملیات راهداری زمستانی هستند.»
پیمان‌جو ضمن تأکید بر وجود ۲۰ گردنه برفی در راه‌های شریانی استان، اظهار داشت: طول این گردنه‌ها بین ۵ تا ۱۰ کیلومتر است و برخی گردنه‌ها تا ۱۵ کیلومتر طول دارند.
وی در پایان افزود: با توجه به شرایط متغیر جوی و احتمال بروز بارش برف و باران، تعداد اکیپ‌های راهداری مستقر در راهدارخانه‌ها و محورها ممکن است به صورت سیار و بر اساس نیاز افزایش یابد.

رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد با پیشرفت ۱۰۰ درصدی تکالیف سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳
به گزارش کبنا نیوز، حمیدرضا پیمان‌جو، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، در تشریح اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز استان، گفت: «در استان ۱۳ نقطه حادثه‌خیز مصوب سال ۱۴۰۱ از سوی کمیسیون ایمنی راه‌های کشور وجود دارد که رفع آنها در دستور کار قرار گرفته است.»
وی افزود: از این ۱۳ نقطه، پنج نقطه مربوط به تکالیف سال ۱۴۰۲ بوده که ۱۰۰ درصد عملیات رفع آنها به پایان رسیده است. همچنین پنج نقطه تکلیف سال ۱۴۰۳ نیز به طور کامل اصلاح شده‌اند.
پیمان‌جو درباره سه نقطه باقی‌مانده از سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: برای این نقاط قراردادهای لازم منعقد شده و عملیات اجرایی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، تکلیف این سه نقطه نیز به طور کامل انجام شود.
مدیرکل راهداری استان به نقاط حادثه‌خیز ابلاغی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر نقاط مصوب، نقاط حادثه‌خیز ابلاغی وجود دارد که بر اساس بازدیدهای مشترک با پلیس راه و بررسی تعداد حوادث و تصادفات شناسایی می‌شوند. این نقاط با همکاری پلیس و سازمان راهداری در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اصلاحی برای آنها انجام می‌شود.
وی در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: در این سال، علاوه بر رفع نقاط مصوب، ۲۴ نقطه حادثه‌خیز ابلاغی شناسایی شدند که از این تعداد، ۱۸ نقطه رفع شده و مابقی در حال انجام است.
پیمان‌جو همچنین به عملکرد شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: در این مدت، ۲۸ نقطه حادثه‌خیز دیگر شناسایی شده که ۱۵ نقطه آن رفع شده و ۱۳ نقطه باقی‌مانده نیز در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، از برنامه‌ریزی برای شناسایی و رفع تعداد بیشتری از نقاط حادثه‌خیز در سال آینده خبر داد و گفت: با همراهی و مشارکت پلیس، تعداد نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده افزایش یافته و این موضوع در دستور کار جدی ما قرار دارد.
وی افزود: علاوه بر نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا نقاط بیشتری را شناسایی و اقدامات اصلاحی لازم را اجرا کنیم.
مدیرکل راهداری استان به وضعیت خاص جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط توپوگرافی ویژه، وجود گردنه‌های متعدد، شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناک، ساخت و نگهداری جاده‌ها در این استان بسیار پرهزینه‌تر از استان‌های مسطح مانند یزد است؛ به طوری که هزینه‌های ساخت و نگهداری جاده در کهگیلویه و بویراحمد گاه ۶ تا ۷ برابر بیشتر است.
وی برای ملموس‌تر کردن این موضوع، آمار کلیدی زیر را ارائه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعت نسبتاً کم، دارای حدود هفت هزار و 13 پل کوچک و بزرگ است که نشان‌دهنده فراوانی آبراهه‌ها، رودخانه‌ها و دره‌های عمیق در این منطقه است. همچنین حدود ۳۱ تونل در استان وجود دارد که معادل ۷ تا ۸ درصد کل تونل‌های کشور است؛ این آمار نیز بر سخت‌گذر بودن جاده‌های استان تأکید دارد.
پیمان‌جو توزیع تونل‌ها را در محورهای اصلی استان تشریح کرد: محور یاسوج–اصفهان دارای ۱۲ تونل، محور پاتاوه –دهدشت دارای ۱۵ تونل و محور یاسوج–بابامیدان دارای ۴ تونل در حوزه استحفاظی استان است که پس از آن وارد محدوده استان فارس می‌شود.
وی درباره وضعیت آزادراه‌ها گفت: در حال حاضر آزادراهی در استان وجود ندارد. متولیان و نهادهای مرتبط در استان عبارتند از اداره‌کل راه و شهرسازی که مسئول ساخت جاده‌های اصلی و بزرگراهی است، شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور با نمایندگی استان که بخشی از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را می‌سازد و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که عمدتاً مسئول تعمیر، نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های موجود و ساخت و بهسازی راه‌های فرعی و روستایی است.
وی در توضیح وظایف هر نهاد افزود: به عنوان مثال در بزرگراه‌ها ساخت اصلی بر عهده راه و شهرسازی است، اما نصب روشنایی، نیوجرسی، روکش آسفالت، خط‌کشی و ایمن‌سازی‌های مشابه در حوزه اداره‌کل راهداری قرار دارد.
مدیرکل راهداری استان به اقدامات انجام شده در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: در حوزه ایمن‌سازی بزرگراه‌ها، اقدامات مثبتی صورت گرفته که شامل نصب جداکننده‌های نیوجرسی، روشنایی طولی در محورها، گردنه‌های برف‌گیر، تقاطع‌ها و تونل‌ها است و این روند در سال جاری نیز با قوت ادامه خواهد یافت.
وی به عنوان نمونه بیان کرد: محور یاسوج–اصفهان چند تونل با مشکلات روشنایی مواجه بودند که در یک سال گذشته قراردادی منعقد و روشنایی آنها با چراغ‌های LED کم‌مصرف و مجهز به فناوری روز به‌روزرسانی شده است. این اقدام هم در راستای وظایف ذاتی اداره‌کل راهداری و هم برای ارتقای ایمنی محورها انجام شده است.
 
اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی محور یاسوج–بابامیان و یاسوج–اصفهان در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، از اجرای اقدامات مهم ایمن‌سازی در محورهای یاسوج–بابامیان و یاسوج–اصفهان خبر داد.
وی با اشاره به محور یاسوج–بابامیان گفت: در گردنه گل‌زردی، واقع در مسیر تونل گل‌زردی به سمت کوشک، پروژه اجرای باند دوم، نصب جداکننده و روشنایی طولی تونل و محور پس از تونل به پایان رسیده است. این گردنه که همواره برف‌گیر و مه‌گیر بوده و در فصل زمستان مشکلات فراوانی برای رانندگان ایجاد می‌کرد، پس از انجام این اقدامات، مشکلات به حداقل ممکن رسیده است.
مدیرکل راهداری استان همچنین از نصب روشنایی طولی در گردنه کاکان، واقع در مسیر یاسوج به سمت کاکان (محل پیست اسکی) به طول ۳۰ کیلومتر، خبر داد.
پیمان‌جو درباره محور یاسوج–اصفهان افزود: در نقاط مختلف این محور، به ویژه در تقاطع‌ها و پل‌ها، از جمله پل تلگاه، اصلاح قوس پس از پل و نصب روشنایی طولی انجام شده است. همچنین در تقاطع‌هایی که نیاز به برج نوری وجود داشت، این تجهیزات نصب گردید.
وی تأکید کرد که همه این اقدامات با هدف ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات در محورهای استان انجام شده است.

اجرای ۱۱ قرارداد روکش آسفالت با اعتبار بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، از انعقاد ۱۱ قرارداد جدید برای اجرای روکش آسفالت در محورهای اصلی استان خبر داد.
وی با اشاره به اینکه این حجم از روکش آسفالت بی‌سابقه در استان است، گفت: این قراردادها با اعتبار و مجوز مناقصه از اعتبارات ملی سازمان راهداری اخذ شده و پیمانکاران انتخاب شده‌اند. ارزش این قراردادها بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و اجرای روکش آسفالت به طول حدود ۲۲۵ تا ۲۳۰ کیلومتر از محورهای اصلی استان، ظرف دو تا سه ماه آینده و تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان محورهای مشمول این قراردادها را تشریح کرد و گفت: عملیات اجرایی محور دهدشت–کمربندی باشت و دهدشت–تونل کوه‌پات (۲۰ کیلومتر از سه‌راهی سوق تا یک کیلومتر قبل از تونل) با قراردادی به ارزش ۸۵ میلیارد تومان در حال انجام است. این محور سال‌ها مورد پیگیری مردم بوده است.
وی افزود: محور سی‌سخت–دونده برای روکش حفاظتی و محورهای اصلی و شریانی استان شامل یاسوج–اقلید ۱ و یاسوج–اقلید ۲ به طول مجموعاً حدود ۲۹ کیلومتر، بخش عمده آن سال گذشته انجام شده و مابقی امسال با اخذ مجوز و قرارداد در دستور کار قرار گرفته است.
پیمان‌جو همچنین به اهمیت محور یاسوج–شیراز به دلیل حجم بالای تردد اشاره کرد و گفت: «روکش این محور در حال انجام است.»
وی در ادامه بیان کرد: روکش محور یاسوج–بابامیان–سرفاریاب–دهدشت شامل قریب به ۲۰ کیلومتر سال گذشته انجام شده و ۱۷ تا ۲۰ کیلومتر دیگر امسال به زودی آغاز خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان همچنین از آغاز عملیات روکش در محورهای یاسوج–اصفهان و یاسوج–سمیرم–خیرآباد ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد.
پیمان‌جو گفت: این اقدامات رویداد بزرگی در استان محسوب می‌شود و پیرو روکش‌های انجام شده در سال گذشته، امسال نیز با این حجم اعتبار و پیگیری، ارتقای چشمگیر سطح ایمنی جاده‌های اصلی استان محقق خواهد شد.
اعتصاب کامیون‌داران چگونه در کهگیلویه و بویراحمد مهار شد؟ / دوربین‌های میلیاردی در جاده‌های استان و تخریب‌های مکرر
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد: کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای با اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی و نوسازی ناوگان
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، به عملکرد این اداره کل در شش ماه نخست سال جاری در زمینه روکش آسفالت و لکه‌گیری جاده‌ها اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال، ۲۳ کیلومتر  آسفالت حفاظتی و 51 کیلومتر آسفالت تقویتی و در مجموع ۷۴ کیلومتر روکش آسفالت در استان انجام شده است. همچنین ۱۲۶ کیلومتر لکه‌گیری در راه‌های اصلی به اجرا درآمده است.
وی با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت‌های اداره کل افزود: با توجه به حجم بالای فعالیت‌ها، تنها به برخی موارد اشاره می‌کنم تا اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد و مردم عزیز از وضعیت جاده‌ها و تخلفات رانندگی مطلع شوند.
مدیرکل راهداری استان در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: در سال جاری، در راستای جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه برای نوسازی ناوگان مسافری و اتوبوس‌ها، مبلغ ۳۱.۵ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته که تاکنون ۲۹.۵ میلیارد تومان آن جذب شده است.
پیمان‌جو درباره نوسازی ناوگان سواری نیز اظهار داشت: ۵۴ دستگاه خودرو سواری بین‌شهری با تسهیلات کم‌بهره پنج میلیارد ریالی به متقاضیان تخصیص داده شده است. این اقدام کمک قابل توجهی به بهبود کیفیت ناوگان حمل‌ونقل در استان بوده است. سال گذشته نیز ۳۰ دستگاه نوسازی شده بود و امید است امسال این روند بهتر ادامه یابد.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان جذب تسهیلات تبصره ۱۸ تصریح کرد: «مبلغ ۲۹ میلیارد و 500 میلیون تومان برای سال ۱۴۰۳ معرفی شده است که رقم قابل توجهی است.»
مدیرکل راهداری استان در بخش دیگری به وضعیت تصادفات جاده‌ای پرداخت و گفت: با اقدامات گسترده‌ای که در سال گذشته انجام شد، از جمله روکش جاده‌های اصلی و فرعی، نصب جداکننده‌های طولی، روشنایی طولی، و برج‌های نوری در تقاطع‌ها، سرازیری‌ها و پل‌ها، همراه با کنترل گشت‌های راداری و همکاری تنگاتنگ با پلیس، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات در استان بوده‌ایم.
وی افزود: در طرح نوروزی سال ۱۴۰۴ که از اسفند ۱۴۰۳ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ ادامه داشت، استان کهگیلویه و بویراحمد با کاهش ۵۸.۲ درصدی تصادفات و فوتی‌های تلفات جاده‌ای، رتبه نخست کشور را در این زمینه کسب کرد.
پیمان‌جو تأکید کرد: این موفقیت نتیجه تلاش‌های انجام شده در سال ۱۴۰۳ و استمرار اقدامات ایمن‌سازی در سال جاری است که به افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات منجر شده است.

کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم افزایش ۹ درصدی تردد
 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به آمار تردد و تصادفات در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۴، گفت: با وجود افزایش ۹ درصدی تردد در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان تلفات جاده‌ای به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
وی افزود: تردد در استان شامل انواع وسایل نقلیه از جمله اتوبوس، کامیون و سواری است که در هر بخش روندهای متفاوتی وجود دارد، اما به صورت کلی افزایش ۹ درصدی تردد را ثبت کرده‌ایم.
مدیرکل راهداری استان به آمار رسمی تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۴، تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای ۹۸ نفر بوده که نسبت به ۱۲۴ نفر در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار بر اساس گزارش پزشکی قانونی و تفکیک پاسگاه‌های انتظامی ارائه شده است که باعث خوشحالی و امیدواری است.
پیمان‌جو در ادامه تأکید کرد: کاهش تلفات حاصل توسعه و بهبود زیرساخت‌های راه‌های استان است؛ هرچند که استان ما به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و محدودیت منابع مالی، همچنان نیازمند توسعه بیشتر است. منابع مالی استان و اعتبارات ملی دو منبع اصلی تأمین بودجه پروژه‌ها هستند که با اولویت‌بندی محورهای اصلی، شریانی، فرعی و روستایی، این اقدامات صورت گرفته است.
وی افزود: در بخش تردد بین‌استانی نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. در یک و نیم سال اخیر اقدامات چشمگیری در نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات راهسازی انجام شده که تا چندین سال آینده نیازی به خرید یا نوسازی مجدد نیست.
مدیرکل راهداری استان با اشاره به نوسازی ماشین‌آلات گفت: ۱۱ دستگاه مایلر که پیشتر در انبارها و محوطه‌های ما بلااستفاده باقی مانده بودند، بازسازی کامل شده‌اند. تمامی هزینه‌های این بازسازی‌ها از طریق سازمان راهداری و اعتبارات ملی تأمین شده است.
پیمان‌جو تأکید کرد که این اقدامات باعث بهبود کیفیت ناوگان و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان شده و در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها نقش بسزایی داشته است.

افزایش سامانه‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توسعه سامانه‌های نظارتی و ثبت تخلف در استان، گفت: با بهره‌برداری از دوربین‌های نظارتی می‌توان به صورت آنلاین وضعیت جاده‌ها را در زمان بارش برف و باران مشاهده کرد و از بسته شدن محورها یا وقوع راه‌بندان‌ها مطلع شد.
وی افزود: دوربین‌های نظارتی و سامانه‌های ثبت تخلف از سال ۱۳۹۰ در کشور راه‌اندازی شده‌اند و مبنای کار ما در استان نیز همین سال بوده است. تا پیش از سال ۱۴۰۳، در استان ۱۴ دوربین نظارت تصویری و ۲۱ سامانه ثبت تخلف فعال بوده است.
مدیرکل راهداری استان ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، 10 سامانه ثبت تخلف جدید علاوه بر سامانه‌های موجود مجوز گرفتند و نصب و راه‌اندازی شدند. این دوربین‌ها در محورهای پرخطر و پرتردد استان نصب شده‌اند که شامل چهار دوربین در کمربندی یاسوج، دو دوربین در محور دهدشت–بهبهان و دو دوربین در محور گچساران–بهبهان می‌باشد. این سامانه‌ها همراه با تجهیزات جانبی و دکل‌های انتقال داده با هزینه بسیار بالا نصب شده‌اند و به زودی به بهره‌برداری کامل می‌رسند.
وی همچنین به بهبود عملکرد سامانه‌های ثبت تخلف اشاره کرد و گفت: سامانه‌های قبلی به صورت تکی عمل می‌کردند؛ به این معنا که رانندگان در مسیر رفت و برگشت تنها یک دوربین داشتند که معمولاً با کاهش سرعت در نزدیکی دوربین، از جریمه شدن جلوگیری می‌کردند. اما در سامانه‌های جدید، دوربین‌ها به صورت دوبل نصب شده‌اند؛ یعنی سرعت متوسط بین دو دوربین محاسبه می‌شود و اگر راننده بعد از کاهش سرعت در دوربین اول، سرعت خود را افزایش دهد و قبل از رسیدن به دوربین دوم سرعت مجاز را رعایت نکند، به صورت ۱۰۰ درصد جریمه خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان تأکید کرد: این اقدامات منجر به افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تخلفات رانندگی خواهد شد و شهروندان می‌توانند با اطمینان بیشتری در جاده‌های استان تردد کنند.
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، از توسعه چشمگیر سامانه‌های ثبت تخلف در استان طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۳، علاوه بر ۱۴ سامانه قدیمی که از سال‌های گذشته فعال بودند، ۱۱ سامانه جدید مجوز گرفتند و هشت دکل جدید نیز نصب شد. تمامی دوربین‌های سامانه‌های قدیمی که ظرف ۱۰ سال گذشته نصب شده و کیفیت پایینی داشتند، با دوربین‌های جدید و با کیفیت بسیار بهتر جایگزین شدند.
وی افزود: این سامانه‌ها هزینه‌های بالایی دارند و نصب آنها نیازمند صرف منابع قابل توجه است، اما این اقدام گامی بسیار مهم در ارتقای ایمنی جاده‌های استان به شمار می‌آید.
پیمان‌جو ادامه داد: در مهرماه سال جاری، مجوز نصب ۴۴ سامانه جدید ثبت تخلف نیز صادر شده است. بدین ترتیب در یک سال گذشته، مجموعاً ۵۴ سامانه جدید مجوز گرفتند که شامل ۱۰ سامانه سال گذشته و ۴۴ سامانه مهرماه سال جاری است. هزینه نصب این ۴۴ سامانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که تماماً از طریق سازمان راهداری و اعتبارات ملی تأمین خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان تصریح کرد: این سامانه‌ها در تمامی محورهای استان توزیع خواهند شد و بیشتر آنها به صورت دوبل نصب می‌شوند؛ بدین معنا که سرعت متوسط بین دو دوربین محاسبه و کنترل می‌شود. برخی از محورهای مهمی که این سامانه‌ها در آنها نصب خواهند شد عبارتند از: یاسوج–اقلید، یاسوج–شیراز، یاسوج–سپیدار، گچساران–دهدشت، لیکک–بهبهان و گچساران–کمربندی یاران.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از این سامانه‌های جدید بتوانیم کنترل هوشمندانه‌تری بر محورهای استان داشته باشیم که به ارتقای ایمنی، کنترل بهتر تردد و کاهش چشمگیر تصادفات منجر خواهد شد.
پیمان‌جو در ادامه اشاره کرد: با توجه به توسعه قابل توجه سامانه‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف در استان و همکاری با استان‌های همجوار، این اقدامات نقش مهمی در بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها ایفا خواهد کرد.
 حمیدرضا پیمان‌جو، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، از بازسازی و نوسازی گسترده ماشین‌آلات راهسازی استان خبر داد و گفت: ماشین‌آلاتی که بازسازی شده‌اند، به صورت کامل پیاده‌سازی و بازسازی شده‌اند؛ یعنی کل قطعات ماشین جدا شده و از نو ساخته شده است. بخشی از این ماشین‌ها هم‌اکنون در مدار فعالیت قرار دارند و مابقی نیز تا یکی دو هفته آینده آماده بهره‌برداری خواهند شد.
وی افزود: این ماشین‌آلات شامل انواع مایلر و بنز هستند که کالای بسیار باکیفیتی محسوب می‌شوند و هزینه‌های بازسازی آن‌ها از طریق سازمان راهداری و منابع ملی تأمین شده است. این تجهیزات تا سال‌ها برای استان خدمات‌رسانی خواهند کرد.
پیمان‌جو همچنین به خرید ماشین‌آلات جدید اشاره کرد و گفت: «امسال پنج دستگاه ماشین جدید خریداری شده است؛ دو دستگاه کشنده و سه دستگاه کامیون. هزینه بازسازی هر دستگاه از این ماشین‌آلات کمتر از هزینه خرید یک دستگاه جدید است، اما کارایی بسیار بالایی دارند.»
مدیرکل راهداری استان درباره بازسازی سایر ماشین‌آلات گفت: چهار دستگاه لودر و سه دستگاه گریدر که مدتی در انبارها و راهدارخانه‌ها بلااستفاده مانده بودند، بازسازی کامل شده‌اند و انتظار می‌رود یکی از این دستگاه‌ها فردا به استان بازگردد و در پنج روز آینده سایر دستگاه‌ها نیز وارد مدار کار شوند و در اختیار شهرستان‌ها قرار گیرند.
وی تأکید کرد: «این ماشین‌آلات بازسازی شده و خریداری شده، تا سال‌ها برای استان کار خواهند کرد و نیازهای بخش راهسازی را به طور کامل پوشش خواهند داد.»
پیمان‌جو در ادامه اعلام کرد: «در روزهای آینده، اطلاع‌رسانی رسمی درباره خرید ماشین‌آلات جدید انجام خواهد شد و با حضور استاندار محترم مراسم رونمایی از این تجهیزات برگزار خواهد شد. این اقدام بی‌سابقه، گامی بزرگ در توسعه بخش ماشین‌آلات راهسازی استان محسوب می‌شود.»
مدیرکل راهداری استان در بخش دیگری به آمار تردد در محورهای استان اشاره کرد و گفت: «در هفت ماه نخست سال جاری، به طور متوسط روزانه ۵۴۰۰ وسیله نقلیه در جاده‌های استان تردد داشته‌اند. همچنین متوسط تردد بین‌استانی روزانه ۶۰ هزار خودرو بوده است.»
وی افزود: «از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۰ میلیون و ۸۳۷ هزار خودرو وارد و خارج استان شده‌اند که این آمار اهمیت بالای کنترل هوشمند راه‌ها را نشان می‌دهد. با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، ضرورت رعایت مقررات رانندگی و استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت تردد بیش از پیش احساس می‌شود.»
پیمان‌جو در پایان تأکید کرد: «جهان به سمت کنترل هوشمند راه‌ها پیش می‌رود و این موضوع نیازمند همکاری جدی پلیس و مردم برای حفظ ایمنی جاده‌ها است.»
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد: رعایت محدودیت سرعت و بهره‌برداری از دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف برای افزایش ایمنی جاده‌ها
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، با تأکید بر اهمیت رعایت محدودیت سرعت در محورهای استان گفت: «در اکثر جاده‌های استان محدودیت سرعت اعمال شده است. این محدودیت‌ها به دلیل وجود شیب‌ها و قوس‌های افقی و قائم در جاده‌ها است؛ به طوری که رانندگان نمی‌توانند با هر سرعتی در این مسیرها حرکت کنند. محدودیت‌های سرعت معمولاً بین ۴۰، ۵۰ و ۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است.»
وی افزود: «رعایت این محدودیت‌ها برای رانندگان و شهروندان الزامی است تا سفرهای ایمن‌تری داشته باشند.»
مدیرکل راهداری استان درباره سیستم‌های نظارت و ثبت تخلف اظهار داشت: «دوربین‌های ما به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ دسته اول دوربین‌ها و سامانه‌های ثبت تخلف هستند. برای مثال دوربین نصب شده در دیشموک یا ورودی پاتاوه از این نوع هستند که سرعت رانندگان را کنترل و در صورت تخلف، جریمه را ثبت می‌کنند.»
پیمان‌جو ادامه داد: «دسته دوم دوربین‌های نظارت تصویری هستند که برای ثبت تخلف به کار نمی‌روند، بلکه وضعیت جاده‌ها، محورها و گردنه‌ها را به‌صورت زنده و آنلاین کنترل می‌کنند. این دوربین‌ها از طریق مانیتورهای اختصاصی در اتاق کنترل مشاهده می‌شوند.»
وی افزود: «به عنوان نمونه، دوربین‌های نظارتی در مناطق سرگچینه، زردک و ملوشوره نصب شده‌اند که امکان مشاهده آنلاین و با کیفیت بالای عبور و مرور خودروها را فراهم می‌کنند. در صورت مشاهده تخلف، پلاک خودرو قابل شناسایی و کنترل است.»
مدیرکل راهداری استان در پایان تأکید کرد: «استفاده از این سامانه‌ها نقش مهمی در افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تخلفات رانندگی دارد و از همه رانندگان انتظار داریم که قوانین را رعایت کنند تا سفرهای ایمن‌تری داشته باشیم.»
ایجاد مرکز پایش تصویری مجهز برای ارتقای ایمنی جاده‌ها
 پیمان‌جو، از توسعه و تجهیز مرکز مدیریت راه‌های استان خبر داد و گفت: «مرکز مدیریت راه‌های استان که در حال حاضر با تعداد محدود دوربین‌ها و امکانات پایش تصویری فعالیت می‌کند، در مسیر توسعه قرار گرفته است.»
وی افزود: این مرکز با توجه به تعداد محدود سامانه‌ها و مانیتورهای فعلی، امکانات محدودی دارد؛ اما با صدور مجوزهای جدید و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد، مجوزی جداگانه برای احداث یک ساختمان مستقل و مجهز برای مرکز مدیریت راه‌های استان دریافت شده است.
پیمان‌جو ادامه داد: این مرکز پایش تصویری به صورت بسیار پیشرفته تجهیز خواهد شد و قادر است تمامی دوربین‌ها و سامانه‌های نصب شده در سطح استان را به صورت متمرکز پایش کند. در حال حاضر نزدیک به ۳۵ سامانه تصویری و ثبت تخلف در استان فعال است و ۵۶ تا ۶۷ سامانه جدید نیز در حال نصب یا در دست راه‌اندازی است که تمام این تجهیزات در این مرکز قابل نظارت خواهند بود.
مدیرکل راهداری استان تأکید کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله هلال‌احمر، اورژانس، نیروی انتظامی، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی می‌توانند از امکانات این مرکز بهره‌برداری کنند. تاکنون در موارد متعددی از دوربین‌های نظارتی مرکز استفاده شده است تا اطلاعات مربوط به تخلفات یا حوادث جاده‌ای به سرعت شناسایی و پیگیری شود.
وی افزود: ساختمان جدید مرکز مدیریت راه‌ها که هفته دولت کلنگ‌زنی شده و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است، شامل ستون‌ها و دیوارهای بتنی است و امیدواریم با تکمیل سامانه‌های جدید نظارتی و ثبت تخلف، این ساختمان در شأن استان به بهره‌برداری برسد.
پیمان‌جو با اطمینان اعلام کرد: این ساختمان یکی از بهترین و مجهزترین مراکز مدیریت راه‌ها در کشور خواهد بود و تجهیزات آن در سطح استان‌های بزرگ است که می‌تواند سال‌ها خدمات‌رسانی کند.
در بخش دیگری از سخنان خود، مدیرکل راهداری به آمار تردد در محورهای استان اشاره کرد و گفت: «بیشترین تردد در محورهای استان به ترتیب در جاده یاسوج–اصفهان، بابامیان–گچساران، یاسوج–بابامیدان و بابامیدان–یاسوج ثبت شده است.
وی افزود: در حوزه وظایف راهداری، اقدامات مهمی از جمله روکش آسفالت، نصب جداکننده‌های ایمنی، روشنایی معابر و خط‌کشی جاده‌ها انجام شده است تا شرایط تردد در محورهای استان بهبود یابد.
پیمان‌جو تصریح کرد: در یک سال اخیر در دولت وفاق ملی،  تعداد ۱۲۰ پروژه راه روستایی با مبلغی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است و تعداد ۱۵ پروژه با مبلغی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح و ۱۴ پروژه با مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان به مناقصه و تعیین پیمانکار گذاشته شده است.
وی افزود: ۹۰ کیلومتر زیرسازی، ۵۷ دستگاه ابنیه با دهانه زیر ۸ متر ، ۵ دستگاه ابنیه با دهانه بالای ۸ متر (دستگاه)، ۳۲.۵ کیلومتر نگهداری راه‌های فرعی و روستایی بخش از اقدامات یک ساله اخیر این حوزه است.

 
پیمان‌جو: اعتصاب کامیون‌داران در کهگیلویه و بویراحمد به سرعت مدیریت و رفع شد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، درباره مدیریت اعتصاب کامیون‌داران در استان اظهار داشت: مدیریت این اعتصاب در استان ما بی‌نظیر بود و کهگیلویه و بویراحمد جزو اولین استان‌هایی بود که این بحران را سریعاً مهار کرد. با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه و شرایط گرمایی، ماشین‌آلات سازمانی و اداری راهداری به‌طور کامل پای کار آمدند.
وی افزود: در بخش حمل گندم از شهرستان‌های گرمسیر به مرکز استان و سیلو، تمامی امکانات سازمانی و ماشین‌آلات راهداری به‌کار گرفته شد. همچنین ۳۰ دستگاه کامیون از استان اصفهان برای کمک به حمل محصولات کشاورزی به استان ما اعزام شدند که موجب شکسته شدن سریع اعتصاب شد. بخش خصوصی و رانندگان نیز با غیرت و مسئولیت‌پذیری خود در این امر همکاری کردند.
پیمان‌جو در خصوص اعتصاب ۱۲ روزه کامیون‌داران گفت: در این مدت، تمام امکانات دولتی و ماشین‌آلات سازمانی در بخش حمل کالاهای اساسی به‌کار گرفته شد. علاوه بر آن، بخش خصوصی مرتبط با اداره‌کل راهداری و سازمان راهداری، از جمله شرکت‌ها، صنوف و کارخانه‌ها مانند کارخانه سیمان مارگون، سازماندهی شده و پای کار بودند. به لطف این تلاش‌ها، هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی استان و کشور به وجود نیامد.
مدیرکل راهداری استان درباره پروژه بازگشایی گردنه عدور توضیح داد: «این گردنه که ارتباط بین استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را برقرار می‌کند، گردنه‌ای کوهستانی، سخت‌گذر و سنگی است. بخشی از این گردنه در حوزه استحفاظی استان چهارمحال و بختیاری و حدود چهار کیلومتر دیگر در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. مردم سی‌سخت و دیگر مردم مناطق استان از طریق این گردنه با استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان ارتباط دارند.
وی افزود: «با توجه به اهمیت این مسیر و درخواست ۴۰ ساله مردم منطقه برای بهبود ارتباط، پیگیری‌های لازم انجام شده و مجوزهای لازم از سازمان راهداری و منابع ملی اخذ شده است. پیمانکار پروژه در حال فعالیت است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده عملیات خاکبرداری به پایان برسد و مراحل بعدی پروژه آغاز شود.»
پیمان‌جو با اشاره به سختی کار و محدودیت تردد در طول اجرای پروژه گفت: «با توجه به فعالیت‌های عمرانی، عبور و مرور خودروها در این گردنه موقتاً محدود خواهد بود، اما مردم منطقه با همکاری و درک شرایط، همراهی خوبی داشته‌اند. البته با آغاز فصل بارش‌ها، شرایط سخت‌تر خواهد شد که این موضوع برای هر پروژه عمرانی طبیعی است.»
وی در پایان به وضعیت کلی توسعه راه‌ها در استان اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت منابع استانی و ملی و هزینه‌های بسیار بالا برای جاده‌سازی در استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد، اقدامات گسترده و تأثیرگذاری انجام شده است. البته هنوز پروژه‌های زیادی باقی مانده که باید اولویت‌بندی و اجرایی شوند.
پیمان‌جو تأکید کرد: تمام تلاش ما و همکاران در استان و شهرستان‌ها این است که به دور از هرگونه تبعیض و با توجه به نیازهای واقعی مردم، خدمات‌رسانی مطلوبی ارائه دهیم و این روند در اداره‌کل راهداری استان ادامه خواهد داشت.
اعتصاب کامیون‌داران چگونه در کهگیلویه و بویراحمد مهار شد؟ / دوربین‌های میلیاردی در جاده‌های استان و تخریب‌های مکرر
پیمان‌جو: تعویض دوربین‌های قدیمی و نصب دوربین‌های جدید با هزینه‌های سنگین؛ تاکید بر اهمیت حفاظت از تجهیزات نظارتی
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، در ادامه سخنان خود درباره وضعیت دوربین‌های نظارتی استان گفت: تمام دوربین‌های قدیمی در استان تعویض شده‌اند و دوربین‌های جدید با کیفیت بالا نصب شده و در حال نصب هستند. لازم است توجه داشته باشم که هزینه نصب هر دوربین در سال گذشته تقریباً 3 و نیم میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: متأسفانه برخی افراد سودجو و متخلف با استفاده از اسلحه اقدام به تخریب دوربین‌ها می‌کنند که هزینه‌های بسیار زیادی را به استان تحمیل می‌کند. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و از گزارش‌های غیرضروری درباره استفاده از دوربین‌ها برای شناسایی متخلفان خودداری شود.
پیمان‌جو تأکید کرد: دوربین‌ها به ویژه در محورهای پرتردد مانند گچساران–بهبهان و یاسوج–اصفهان چندین بار تخریب شده‌اند. این دوربین‌ها سرعت متوسط را اندازه‌گیری می‌کنند و تخلفات رانندگی را ثبت می‌کنند که نقش مهمی در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای دارد.
مدیرکل راهداری استان در ادامه به پروژه‌های روکش آسفالت اشاره کرد و گفت: «امسال ۱۱ قرارداد روکش به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است که هشت پروژه از این تعداد در هفته دولت کلنگ‌زنی شده و دو پروژه نیز به طور کامل اجرا شده‌اند. با این حال، اعتبارات استانی در سال جاری شاید کمتر از این میزان باشد.»
وی افزود: «در دو سال اخیر تمرکز ویژه‌ای بر ایمن‌سازی راه‌ها، روکش آسفالت در مسیرهای آسیب‌پذیر، نصب جداکننده‌های ایمنی، روشنایی معابر و تونل‌ها و همچنین بهبود راه‌های روستایی داشته‌ایم. خوشبختانه برای راه‌های روستایی اعتبارات ملی از سازمان راهداری دریافت شده و این پروژه‌ها با حمایت منابع ملی و استانی در حال اجرا هستند.»
پیمان‌جو خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم این روند توسعه و بهبود راه‌ها، خصوصاً راه‌های روستایی، ادامه پیدا کند تا خدمات بهتری به مردم استان ارائه شود.
https://kebnanews.ir/vdcf1tdttw6dxja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

عجب...
مسخره شده جامعه
مسخره شده مدیریت
یکی نیست بپرسد که این همه مال و اموال آپارتمان خانه ماشین و باغ از کجا آمده است؟