در جمع خبرنگاران مطرح شد
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد: امسال کلاس درسی بدون معلم و دانشآموزی بدون کتاب وجود ندارد / در دوره پیشین، استانداری کمتر در جلسات شورای آموزش و پرورش شرکت میکردند، اما در این دوره، آقای رحمانی واقعاً پای کار هستند / من از عملکرد برخی از مدارس غیردولتی انتقاداتی دارم / کهگیلویه و بویراحمد از نظر زیرساختهای ورزشی در کشور مقام اول را دارد / توضیح رضایی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی
30 شهريور 1404 ساعت 14:36
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پروژه مهر (بازگشایی مدارس) گفت: پروژه بازگشایی مدارس یک پروسه است که پیش از شروع سال تحصیلی طی یک فرآیند پیچیده و گسترده انجام شد تا انشاءالله در نخستین روز بازگشایی مدارس، کلاس درسی بدون معلم نداشته باشیم و دانشآموزی بدون کتاب وجود نداشته باشد. هدف ما فراهم آوردن شرایطی است که دانشآموزان با اشتیاق و فراق در کلاس حضور یابند و به ادامه تحصیل بپردازند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پروژه مهر (بازگشایی مدارس) گفت: پروژه بازگشایی مدارس یک پروسه است که پیش از شروع سال تحصیلی طی یک فرآیند پیچیده و گسترده انجام شد تا انشاءالله در نخستین روز بازگشایی مدارس، کلاس درسی بدون معلم نداشته باشیم و دانشآموزی بدون کتاب وجود نداشته باشد. هدف ما فراهم آوردن شرایطی است که دانشآموزان با اشتیاق و فراق در کلاس حضور یابند و به ادامه تحصیل بپردازند.
به گزارش کبنانیوز، ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، در جمع خبرنگاران قبل از ظهر امروز (یکشنبه 20 شهریورماه 1404)،با ابراز خرسندی از حضور خبرنگاران در آستانه بازگشایی مدارس، اظهار داشت: از یکایک عزیزان که دعوت اداره کل آموزش و پرورش را پذیرفتهاند، صمیمانه قدردانی میکنم و سال تحصیلی نوین را به تمامی دانشآموزان و فرهنگیان فرهیخته استان تبریک میگویم. امیدوارم خداوند متعال، سالی سرشار از موفقیت و سلامتی برای همه ما مقدر فرماید.
مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه به یاد همکاران فقید خبرنگاری که پیشتر در جمع ما حضور داشتند، اشاره کرد و با تأخیری طولانی، عنوان «خبرنگار» را به حضار تبریک گفت و برای آنان موفقیت در این حرفه دشوار و پرمسئولیت را آرزو کرد.
رضایی با اشاره به برنامهریزی قبلی این نشست، افزود: این نشست به منظور فراهم آوردن فرصتی برای دیدار با عزیزان و قدردانی از همکاریهای ارزشمند آنها با آموزش و پرورش، در آستانه بازگشایی مدارس برگزار شده است.
وی از رسانهها به خاطر انتشار خبرهای انتقادی و گزارشهای تحلیلی درباره آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: این امر نشاندهنده دغدغهمندی قشر فرهیخته رسانه نسبت به مسائل آموزشی است و نویدبخش روزهای درخشان آینده میباشد.
مدیرکل آموزش و پرورش همچنین تأکید کرد: «وظیفه اصلی ما تربیت است. این فرآیند تدریجی، هویت فرد را کامل کرده و او را به زندگی پاک و والایی رهنمون میسازد.»
وی خاطرنشان کرد که آموزش و پرورش باید دانشآموزان را در شش ساحت اصلی شامل ساحت سیاسی-اجتماعی، اقتصادی-حرفهای، دینی-اخلاقی، زیباییشناختی و زیستی-بدنی تربیت کند و این مسئولیت فراتر از توان آموزش و پرورش به تنهایی است.
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در استان گفت: در استان ما، قریب به 15 هزار فرهنگی خدمترسان داریم و نزدیک به 160 هزار دانشآموز در سال تحصیلی جدید ثبتنام کردهاند که انشاءالله سال تحصیلی را آغاز خواهند کرد.
وی افزود: ما با جامعهای بسیار وسیع، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، در ارتباط هستیم و به همین سبب، انتظارات از آموزش و پرورش بسیار بالاست. ما این امر را به خوبی درک میکنیم و تلاش ما بر این است که با کوشش مضاعف، مطابق با اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به انجام رسالت خویش مبادرت ورزیم.
مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به همزمانی بهار تعلیم و تربیت با روزهای روشن دفاع مقدس و پشت سر گذاشتن یک جنگ دوازدهروزه، تأکید کرد: «قطعاً نقش ما در بحث تربیت و آموزش باید پررنگتر از همیشه باشد، با عنایت به شرایط موجود.»
رضایی همچنین از فرآیند «پروژه مهر» سخن گفت و تصریح کرد: قبل از آغاز سال تحصیلی، این پروژه را تعریف میکنیم تا مدارس را برای بازگشایی در حیطههای گوناگون، از جمله فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، صدور ابلاغها و سایر مسائل مرتبط با کیفیتبخشی به آموزش، توانمندسازی مدیران و انتخاب و انتصاب مدیران، آماده سازیم. این پروسهها پیش از شروع سال تحصیلی طی یک فرآیند پیچیده و گسترده انجام میشود تا انشاءالله در نخستین روز بازگشایی مدارس، کلاس درسی بدون معلم نداشته باشیم و دانشآموزی بدون کتاب وجود نداشته باشد. هدف ما فراهم آوردن شرایطی است که دانشآموزان با اشتیاق و فراق در کلاس حضور یابند و به ادامه تحصیل بپردازند.
وی در ادامه گفت: پروژه مهر را از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز کردهایم و کمیتهها و کارگروههای آن را تشکیل داده و فراهم نمودهایم. امسال در بحث پروژه مهر و بازگشایی مدارس، اقدامات بسیار مطلوب و ارزشمندی از سوی آموزش و پرورش صورت گرفت که شکر خداوند را به جای میآوریم. نمیخواهم بگویم صددرصد ایدهآل است، اما کارهای بسیار خوبی توسط همکارانم انجام شده که شایسته تقدیر و تشکر ویژه است. این تلاشها باید تداوم یابد و مضاعف گردد تا انشاءالله به مطلوب مورد نظر دست یابیم.
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص توزیع و سازماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید، گفت: سال گذشته، در حالی که من نزدیک به دو ماه از سال تحصیلی را به عنوان مسئول آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد حضور داشتم، تا دهم مهرماه هنوز درگیر سازماندهی نیرو بودیم. به نحوی که برخی رشتهها هنوز سازماندهی نشده بودند. این یک مشکل جدی در شهرستان بویراحمد بود.
وی ادامه داد: «اما امسال، شکر خداوند، تا 15 شهریورماه، کلیه مراحل سازماندهی نیروی انسانی در سراسر استان به انجام رسیده است. اکنون برای تمامی معلمان ابلاغ صادر شده، کلاسهای درس آنها مشخص گردیده و یک سازماندهی مطلوب صورت گرفته است. البته، برخی اشکالات و جابهجاییها وجود دارد و ممکن است کلاسهای جدیدی نیز تشکیل شود، اما انشاءالله تلاش کردهایم تا پیش از آغاز سال تحصیلی، این مشکلات مرتفع گردند و مهر با نشاط و مطلوبی را در سال تحصیلی جدید تجربه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش همچنین به بحث مطالبات اشاره کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش استان در حال برگزاری است و ریاست محترم استاندار، جناب آقای دکتر رحمانی، شخصاً بر آن نظارت دارند. در دورههای پیشین، گاه استانداران عزیز کمتر در جلسات شورای آموزش و پرورش شرکت میکردند، اما در این دوره، جناب آقای دکتر رحمانی واقعاً پای کار هستند و حمایت ویژهای از آموزش و پرورش مینمایند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.
رضایی در ادامه افزود: این دو رویکرد – یعنی سازماندهی نیروی انسانی و حمایت استاندار – ذیل خود برنامههای گوناگونی دارد. در بحث نظام توسعه فضاهای آموزشی، 390 فضای آموزشی در سال جاری مدنظر است، از جمله 60 مدرسه کانکسی و 160 مدرسه سنگی که عملیات اجرایی آنها در حال انجام است. از لحاظ سرانه آموزشی، استان ما شاید یکی از استانهایی باشد که آمار نشان میدهد سرانه آموزشیاش هشت و خردهای مترمربع است که بالاتر از میانگین کشوری (پنج مترمربع) است. اما مشکلی که در استان وجود دارد این است که 70 درصد فضاهای آموزشی در روستاها واقع شده و 30 درصد در شهرها، در حالی که برعکس، 70 درصد دانشآموزان در شهرها و 30 درصد در روستاها هستند. این نابرابری، سرانه آموزشی را در شهرها پایین آورده است. در شهرستان بویراحمد و منطقه پیشرو، از لحاظ فضای آموزشی واقعاً با مشکل مواجهایم؛ بهویژه در داخل همین شهر. اگر به مدارس مراجعه کنید، تراکم بیش از 35 دانشآموز در هر کلاس درس را مشاهده خواهید کرد.
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، به وضعیت تحصیلی دانشآموزان در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: «امسال، ۲۲ درصد از دانشآموزان استان، معادل ۲۲ هزار نفر، در مدارس غیر دولتی شهرستان بویراحمد مشغول به تحصیل هستند. این در حالی است که فضای آموزشی مناسب در شهرستان بویراحمد به شدت کم است.
وی افزود: خوشبختانه، در حال حاضر، 10 تا 12 پروژه در حال ساخت در حاشیههای شهر و نقاط مختلف وجود دارد که به تدریج به فضاهای آموزشی ما اضافه خواهد شد. به عنوان نمونه، در مرکز شهر، برای حوزه راهنمایی، در قدیمیترین مدرسه سالمآباد و همچنین در مدارس هاجر و شهید باهنر، روستای گوشه هر کدام مدرسه 12 کلاس در حال ساخت است؛ یعنی در مرکز و حاشیه شهر در حال توسعه فضای آموزشی هستیم. از مدیرکل نوسازی مدارس که پای کار هستند، تشکر میکنم.
مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه تا کنون بیست هزار دانشآموز در مدارس غیردولتی ثبتنام کردهاند، تصریح کرد: این عدد کمی نیست و به همین دلیل، باید به کیفیت این مدارس توجه بیشتری داشته باشیم. من از عملکرد برخی از این مدارس انتقاداتی دارم و تأکید میکنم که مؤسسان باید مجوز تأسیس و نوسازی را از نهادهای مربوطه دریافت کنند.
رضایی همچنین به وضعیت شهریه مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر، استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استانهای پایین در زمینه دریافت شهریه مدارس غیردولتی شناخته شده است. به همین منظور، دو رویکرد جدید معرفی شده است. نخستین اقدام، جذب چهار هزار معلم آزاد و بازنشسته به مدارس غیردولتی است که در فرآیند گزینش قرار خواهند گرفت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سال تحصیلی آینده، حقوق مربیان مدارس غیردولتی باید بر اساس قانون کار تعیین شود. این به این معناست که معلمان با سی ساعت کار در هفته، باید حقوقی متناسب با معلمان دولتی دریافت کنند که این اقدام به ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس غیردولتی کمک خواهد کرد.
رضایی به بررسی وضعیت شهریه مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: برای اولین و آخرین بار، دستورالعمل تحت عنوان “الگوی تعیین شهریه مدارس” از سوی وزارتخانه ارائه شده است که به منظور مشخص کردن کف و مبنای شهریه در سطح کشور تدوین شده است.
وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی و عدم افزایش شهریه در سالهای گذشته، افزایش شهریهها در حال حاضر محسوستر شده است. این دستورالعمل از سوی استان ارسال شده و حتی جناب آقای دادستان نیز به این موضوع ورود پیدا کردند. ما در حال برنامهریزی برای برگزاری جلسهای با مؤسسان مدارس غیردولتی در هفته آینده هستیم تا به بررسی وضعیت شهریهها و تلاش برای کاهش آنها بپردازیم.
مدیرکل آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر، ۶۲ مدرسه غیردولتی در استان ظرفیتهای خود را تکمیل کردهاند و تقاضا برای شیفت دوم نیز وجود دارد. به همین دلیل، ما بر کیفیت آموزشی این مدارس تأکید داریم و تیمهای نظارتی را برای بررسی وضعیت مدارس به شهرستانها اعزام کردهایم.
رضایی همچنین به وضعیت نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: 50 مدرسه در حال نوسازی هستند و ما به دنبال تغییرات قابل توجهی در کیفیت آموزشی این مدارس هستیم. بنیاد علوی نیز سی و سه پروژه را تقبل کرده است که سی و یک پروژه آن در حال اجراست و انتظار داریم که به زودی به بهرهبرداری برسند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در جلسه شورای آموزش و پرورش، آخرین گزارش از وضعیت مدارس ارائه شود و با پیگیری مستمر، بتوانیم کیفیت آموزشی را در مدارس غیردولتی و دولتی بهبود ببخشیم.
رضایی تصریح کرد: در حال حاضر، 10 تا 12 فضای آموزشی بزرگمقیاس در شهرستان بویراحمد در حال ساخت است و امیدواریم که با بهرهبرداری از این فضاها، مشکل فضای آموزشی برای چندین سال مرتفع شود.
وی در ادامه به اهمیت کیفیت در فرآیند یاددهی و یادگیری اشاره کرد و گفت: از سال جدید، تمرکز ما بر روی تمامی مدارس، به ویژه مدارس دولتی خواهد بود. ما باید بحث کیفیسازی آموزش را پیادهسازی کنیم و دورههای توانمندسازی برای مدیران و معلمان برگزار شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش افزود: امسال، برای اولین بار، معلمان و دانشآموزان با فناوریهای نوین، از جمله هوش مصنوعی آشنا خواهند شد. این فناوریها به بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری کمک خواهد کرد.
رضایی همچنین به توزیع تجهیزات آموزشی اشاره کرد و گفت: به تازگی تجهیزات آموزشی به ارزش قریب به 30 میلیارد تومان در سطح مدارس توزیع شده است. برای اولین بار، هر مدرسه دولتی، حتی اگر یک دانشآموز هم داشته باشد، تجهیزات لازم را دریافت خواهد کرد. این رویکرد در تلاش است تا بهبود وضعیت آموزشی را تضمین کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با چالشها و مسائل مختلفی در حوزه آموزش و پرورش مواجه است. خیلی از استانها به سمت درآمدزایی رفتهاند ما باید به سمت پروژههایی برویم که بتوانند درآمدزایی داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش تصریح کرد: سال گذشته، کل درآمد استان از سالنهای ورزشی و باشگاههای فرهنگیان حدود 12 میلیارد تومان بود که نشاندهنده نیاز به برنامهریزی و اقدامات جدی برای افزایش درآمد و بهبود کیفیت آموزش در استان است.
رضایی به تشریح طرح مولدسازی املاک آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ما طرح مولدسازی را به عنوان یک کمیته فعال کردهایم تا املاک غیرضروری آموزش و پرورش را بهینهسازی کنیم و از این طریق درآمدزایی کنیم.
وی افزود: هماکنون در مرکز شهری یاسوج، هشت مغازه تجاری در حال ساخت است و تلاش میکنیم با شناسایی دیگر املاک تجاری آموزش و پرورش، درآمدهای جدیدی کسب کنیم تا این اعتبار برای کیفیتبخشی به آموزش استفاده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش به وضعیت تجهیزات و زیرساختهای ورزشی استان اشاره کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر زیرساختهای ورزشی در کشور در مقام اول قرار دارد. به همت معاونت تربیت بدنی و با احداث 280 چمن مصنوعی در مدارس، وضعیت ورزشی دانشآموزان بهبود یافته است.
رضایی همچنین به احداث چمن مصنوعی در زمینهای ورزشی اشاره کرد و گفت: «برای هر مدرسهای که تقاضای زمین چمن داشته باشد و زیرساخت لازم را داشته باشد، میتوانیم چمن مصنوعی نصب کنیم.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته، پروژههای مختلفی در حوزه ورزش انجام شده و ما به دنبال توسعه زیرساختهای ورزشی در استان هستیم. لازم به ذکر است که هر کسی که در این زمینه فعالیت کرده، باید مورد تحسین قرار گیرد و ما به دنبال توسعه آموزش و پرورش در تمامی زمینهها هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش دتأکید کرد: «وظیفه ما در امسال سنگینتر است و امیدواریم با تلاش مضاعف، بتوانیم به بهبود وضعیت آموزشی و ورزشی دانشآموزان کمک کنیم.»
کد مطلب: 504287