حمله اسرائیل به ایران؛
تاثیر جنگ تهران و تلآویو بر صنعت توریسم؛ گردشگری خاورمیانه در شوک جنگ
4 تير 1404 ساعت 10:58
با تعلیق خدمات شرکتهای بزرگ هواپیمایی و کشورهای منطقه که حریم هوایی خود با شروع جنگ اسرائیل با ایران بستهاند، بخش گردشگری خاورمیانه که پیشتر در حال تجربه رشد قابل توجهی در تقاضا بود، ضربه بزرگی را متحمل شد.
با تعلیق خدمات شرکتهای بزرگ هواپیمایی و کشورهای منطقه که حریم هوایی خود با شروع جنگ اسرائیل با ایران بستهاند، بخش گردشگری خاورمیانه که پیشتر در حال تجربه رشد قابل توجهی در تقاضا بود، ضربه بزرگی را متحمل شد.
به گزارش کبنانیوز، جنگ اسرائیل و ایران باعث ارسال شوکهای پیاپی به بخشهای گردشگری و هوایی خاورمیانه شده است؛ امری که اختلالات گستردهای را بهدنبال داشت. تشدید تنشها میان تلآویو و تهران لغو گسترده پروازها، بستهشدن حریمهای هوایی و بحران شدید سفر در سراسر منطقه را در پی داشت. با معلقشدن خدمات شرکتهای بزرگ هواپیمایی و کشورهای منطقه که حریم هوایی خود را بستهاند، بخش گردشگری خاورمیانه که پیشتر در حال تجربه رشد قابل توجهی در تقاضا بود، ضربه بزرگی را متحمل شده است.
این بحرانِ سفر در موقعیتی حساس به وقوع پیوسته است، یعنی زمانی که بخش گردشگری خاورمیانه با رشد چشمگیر و استقبال قابل توجه گردشگران روبهرو بود و بسیاری از مقاصد گردشگری منطقه انتظار یک تابستانی شلوغ را داشتند. تأثیرات دومینویی این بحران ژئوپلیتیکی نهتنها برنامههای سفر را مختل کرده است، بلکه طبیعت شکننده گردشگری خاورمیانه را برجسته میکند. در همین حال، چالشهای سیاسی و اقتصادی به نااطمینانی موجود افزوده است.
کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر، بحرین و اردن نیز تعلیق پروازها را به اجرا درآوردهاند و حریمهای هوایی خود را بستهاند. شرکتهایی مانند هواپیمایی امارات و قطر ایرویز و دیگر شرکتهای منطقهای یا پروازهای خود را کنسل کردهاند و یا اینکه مسیر آنها را تغییر دادهاند؛ امری که یک بحران عملیاتی به وجود آورده است.
مسافرانی که در تلاش هستند از خاورمیانه به اروپا، آمریکا و یا آسیا بروند با تأخیرهای بیشتر، مسیرهای طولانیتر و بلاتکلیفی درباره برنامههای پروازی روبهرو شدهاند. این چالشها باعث شده تا مسافران به گزینههای حملونقل جایگزین روی آورند که بیش از پیش باعث فشار بر سیستمهای حملونقل شده است.
تأثیر فوری لغو پروازها به این شکل بود که هزاران گردشگر بهویژه در اسرائیل، ایران و دیگر نقاط تحت تأثیر این تنش سرگردان شدند. تا 19 ژوئن (29 خرداد) تقریبا 31 هزار گردشگر بینالمللی تنها در اسرائیل سرگردان شدند و قادر نبودند به خانه خود بازگردند؛ زیرا حریم هوایی اسرائیل بسته شده است و پروازها به حالت تعلیق در آمدهاند. این توریستها که بسیاری از آنها برای تعطیلات یا سفرهای تجاری برنامهریزی کرده بودند، با گزینههای غیرشفاف برای بازگشت به خانه مواجه هستند.
در ایران نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. با بسته شدن حریم هوایی ایران، گردشگرانی که برنامه داشتند از میراث تاریخی و فرهنگی ایران بازدید کنند، اکنون قادر نیستند به کشورهای خود بازگردند.
در دبی، صنعت گردشگری امارات متحده عربی در مسیر رکوردشکنی در سال 2025 بود و انتظار میرفت میلیونها توریست از رویدادهایی نظیر دبی اکسپو، مسابقات ورزشی و جشنوارههای فرهنگی بازدید کنند. با این حال، تشدید تنش در منطقه موجب کاهش ناگهانی تعداد گردشگران شده است و بسیاری از توریستهای بینالمللی ترجیح میدهند، پرواز خود به قطر را کنسل کنند و یا آن را به تعویق بیندازند.
ضربه سنگین به گردشگری عربستان
عربستان سعودی که بهشکل سنگین در بخش گردشگری سرمایهگذاری کرده است تا بتواند به اهداف چشمانداز 2030 خود دست یابد، تحت تأثیر لغو پروازها قرار گرفته است. بحران ادامهدار خاورمیانه مانعی برای عربستان در جهت تقویت بخش گردشگری خود است، چراکه بسیاری از گردشگران بینالمللی اکنون نسبت به سفر به منطقه دچار تردید شدهاند.
قطر در سال 2024 از مرز پنج میلیون گردشگر عبور کرد که نشاندهنده رشد 25 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی است. این پیشرفت اکنون تحت فشار قرار گرفته است، زیرا توریستهای نسبت به سفر به این کشور با تردید روبهرو شدهاند.
ایران نیز در هفت ماه نخست 2024 اعلام کرد که میزان توریستها با افزایش 26 درصدی نسبت به سطح ثبتشده در سال 2019 همراه شده است. صنعت گردشگری ایران هم مانند کشورهای منطقه اکنون تحت تأثیر قرار گرفته است.
در حالیکه شرایط در حال حاضر مناسب نیست، نشانههایی وجود دارد که بخش گردشگری خاورمیانه در نهایت میتواند خود را بازیابی کند. دولتها و مقامات گردشگری در کشورهای تحت تأثیر اکنون در حال کار روی استراتژیهایی هستند که تأثیر این بحران را کاهش دهد و اعتماد را در میان گردشگران احیا کند. اما آینده گردشگری خاورمیانه به این موضوع بستگی دارد که این منطقه چگونه از میان بحرانها عبور خواهد کرد و به چه شکل میتواند اعتماد توریستهای بینالمللی را دوباره به دست آورد.
کد مطلب: 501177