کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

گرد و خاکِ اول راه تاجگردون / واقعیاتی درباره سد آبریز که برای اولین بار گفته می‌شود

27 فروردين 1403 ساعت 21:27

وظیفه نمایندگان تسهیل در اجرای پروژه ها و تسهیل در بودجه آوری و مسائل اینچنینی است، مثلا برخی از قوانینی وجود دارند یا به وجود آمده اند که با اضافه شدن یک بند و تبصره به ضرر مردم استان های محروم تمام می شوند، خیلی از نمایندگانِ همه چیز بلد، از این قوانین ضررآفرین با خبر هستند، اما هیچ کاری برای تغییر ان نمی کنند و به خود زحمت نمی دهند.


وظیفه نمایندگان تسهیل در اجرای پروژه ها و تسهیل در بودجه آوری و مسائل اینچنینی است، مثلا برخی از قوانینی وجود دارند یا به وجود آمده اند که با اضافه شدن یک بند و تبصره به ضرر مردم استان های محروم تمام می شوند، خیلی از نمایندگانِ همه چیز بلد، از این قوانین ضررآفرین با خبر هستند، اما هیچ کاری برای تغییر ان نمی کنند و به خود زحمت نمی دهند.
خوب است که نمایندگان در راستای ایجاد تسهیلات تلاش کنند، مثلا یکی از معضلات شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد این است که برخی از پروژه های مهم، کارفرمای خارج از استان دارند، در حالی که این پروژه ها در استان دلسوزان بیشتری دارند. یکی از این پروژه ها سد آبریز است. که مردادماه 1402 امام جمعه دهدشت از تریبون نماز جمعه خطاب به وزیر نیرو گفت که مسئولیت این سد را به دست استان بسپارند. اما چه شد؟ اگر نمایندگان بجای گرد و خاک کردن، در مسیر مستقیم حرکت کنند، به توسعه می رسیم، در غیر اینصورت، راه فقط طولانی تر می شود.
بیشتر بخوانید:
درخواست امام جمعه دهدشت از وزیر نیرو چه بود؟
غلامرضا تاجگردون: سد آبریز حذف شد
اخیراً غلامرضا تاجگردون منتخب مردم شریف گچساران و باشت طی نامه‌ای که در سایت شخصی خود منتشر کرده، خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که در بودجه سال جاری، فاجعه سنگینی در طرح‌های مهم استان صورت گرفته و می‌بایست با قید فوریت این مهم بررسی و جبران گردد.
تاجگردون درخصوص سد آبریز نوشت: طرح شماره ١٣٠٧٠٠٣٠۶۴ عنوان طرح در سنوات گذشته عبارت بود:
احداث سد صیدون و آبریز. در لایحه بودجه سال ١۴٠٣ بطور کلی (سد آبریز) حذف شد و تمام تلاش‌های انجام شده از بین رفت و بار دیگر احداث این سد مهم منتفی می‌شود.
واکنش بزرگواری: مجریان فقط بلدند انتخابات را برای فرد خاصی مهندسی کنند
پس از این واکنش هایی در فضای مجازی شکل گرفت، از جمله اینکه بزرگواری در فضای مجازی نوشت: سد آبریز از بودجه سال 1403 حذف شد.
از ماست که بر ماست. وقتی رأی فروشی به پول های کثیف باب می شود و بخشی از مردم مخصوصا جوانان در مرکز کهگیلویه با صندوق های رأی قهر می کنند و مجریانی که وظیفه آنها پیگیری اجرای طرح های کلان شهرستان هاست فقط بلدند انتخابات را برای فرد خاصی مهندسی کنند، کهگیلویه سرنوشتی بهتر از این نخواهد داشت و هیچ تغییر وضعیتی هم انجام نخواهد گرفت.
واقعیت پشت ماجرا چیست؟
آیا سد آبریز حذف شده است؟

مطالعات سد آبریز از سال 1390 شروع شده، و در سال 1396 به دلایل نامشخص به شرکتی در تهران سپرده شد. در همین موقع کار مطالعه سد بطور کامل متوقف شد.
مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار کبنانیوز گفت: مطالعات سد آبریز سال 90 با امضای بنده شروع شد، تا سال 1396 مطالعه سد ادامه داشت، این مطالعات از محل ردیف مطالعه نقاط مستعد دیم شهرستان کهگیلویه بودجه دریافت می کرد، سال 96 بدون اینکه کسی متوجه شود کافرمایی طرح از کهگیلویه و بویراحمد گرفته شد و به تهران واگذار شد. در تهران کارفرما نمی دانسته از چه محلی ادامه اعتبارات را تأمین کنند، چون در استان نبودند که از این کد استفاده کنند، بنابراین کار متوقف شد.
در یک فلش بک به سنوات گذشته، تاجگردون و عدل هاشمی نماینده شهرستان های گچساران و کهگیلویه برای اینکه کار از وقفه خارج شود، پروژه سد آبریز را بدون اخذ مجوز ماده 23 وارد لایحه بودجه کرده و در کنار طرح سد صیدون خوزستان، آبریز کهگیلویه را گذاشته و از این محل، کد دار شده است.
مصلح می گوید: مجلس یازدهم با شروع به کار خود تمام طرح های ایراددار و دارای تخلف را کنار گذاشت، به دلیل اینکه همین ایرادات گاهی موجب ابهامات بودجه ای و بی عدالتی در توزیع بودجه می شود.
پارسال حذف شد، اضافه کردند / امسال هم اضافه می شود 
وی با بیان اینکه همه ما باید قانون را قبول داشته باشیم و به آن احترام بگذاریم، افزود: 400 طرح ایراددار در چند سال گذشته، هر سال توسط دولت کنار گذاشته می شود، گفته می شود که اینها باید مجوز ماده 23 را اخذ کنند و بعد وارد لایحه بودجه شوند، اما دوباره در کمیسیون های مختلف مجلس اضافه می شوند و ردیف بودجه می گیرند. پارسال هم سد آبریز حذف شد و ما با آقای موحد هماهنگ کردیم و اضافه کردند. برای امسال هم، پریروز با آقای موحد تماس گرفتیم و با آقای حاج بابایی صحبت کردیم، و قرار شد که اضافه شود. این کار معمولی است که هر سال انجام می دهیم.
ما کارفرمای آبریز نیستیم!
دو خطای کلیدی درخصوص سد آبریز

مصلح گفت: دو خطای کلیدی درخصوص سد آبریز به وجود آمد، اول اینکه سال 1396 سد آبریز را از کارفرمایی استان کهگیلویه و بویراحمد به تهران انتقال دادند، دوم اینکه سد آبریز که در استان دارای کد بود، به تهران بردند و این کد حذف شد، الان کسانی که اینکار را کردند باید پاسخگو باشند!
وی با بیان اینکه اگر محکمه منصفی تشکیل شود، مقصران باید مشخص شوند، افزود: طرح انتقال آب به دیشموک را کلنگ زدند بدون اینکه ماده 23 داشته باشد و سال گذشته ما برای اولین بار در استان 3 مجوز ماده 23 گرفتیم، ماده 23 سد سرپری، ماده 23 انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج، ماده 23 انتقال آب شرب دیشموک و چاروسا. وقتی این ماده 23 را بگیرید مثل این هست که گواهینامه کار را دارید و طرح می تواند وارد لایحه بودجه شود.
 


کد مطلب: 474877

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/474877/گرد-خاک-اول-راه-تاجگردون-واقعیاتی-درباره-سد-آبریز-اولین-بار-گفته-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1