کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر فضای سیاسی حوزه انتخابیه شهرستان‌های گچساران و باشت؛

آیا جریان اصولگرایی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت دوباره حاشیه نشین می‌شوند؟

26 آذر 1402 ساعت 20:59

اصولگرایان گچساران و باشت در هشت سال دوره غلامرضا تاجگردون در حاشیه قرار داشتند و در دو سال نمایندگی مجلس سید ناصر حسینی‌پور نتوانستند خیلی به متن برگردند. عملکرد سید ناصر حسینی‌پور چندان چنگی به دل نمی‌زند و برخی از چهره‌های شاخص اصولگرایی حوزه انتخابیه گچساران و باشت و به ویژه اصولگرایان سطح استان کهگیویه و بویراحمد نیز انتقاداتی نسبت به این موضوع دارند. به نظر می‌رسد با این شرایط اصولگرایان گچساران و باشت دیگر نمی‌خواهند در حاشیه باشند و یا فقط نقش مشورتی در تحرکات انتخاباتی داشته باشند. فعل و انفعالات این جریان سیاسی در حوزه انتخابیه گچساران نشان می‌دهند که این بار اصولگرایان نمی‌خواهند فقط نقش مشورتی در تحرکات انتخاباتی اسفند 1402 داشته باشند.


در هشت سال دوره غلامرضا تاجگردون اصولگرایان گچساران و باشت  در حاشیه قرار داشتند و در دو سال نمایندگی مجلس سید ناصر حسینی‌پور نیز نتوانستند خیلی به متن برگردند. عملکرد سید ناصر حسینی‌پور چندان چنگی به دل نمی‌زند و برخی از چهره‌های شاخص اصولگرایی حوزه انتخابیه گچساران و باشت و به ویژه اصولگرایان سطح استان کهگیویه و بویراحمد نیز انتقاداتی نسبت به این موضوع دارند. اما حتی با این شرایط، اصولگرایان گچساران و باشت هنوز به حاشیه‌نشینی رضایت نداده‌اند و به نظر می‌رسد دیگر نمی‌خواهند در حاشیه باشند و یا فقط نقش مشورتی در تحرکات انتخاباتی داشته باشند. تعدد کاندیداهای اصولگرا و فعل و انفعالات این جریان سیاسی در حوزه انتخابیه گچساران نشان می‌دهند که اصولگرایان از میان دوره نیز رضایتی نداشته اند و می خواهند در تحرکات انتخاباتی اسفند 1402 نقش محوری داشته باشند.
یدالله مرادی، الاکس راهی، رستم مرزبان، غلامرضا پاکدل، سرهنگ قدرت‌الله بیعت‌اصل، علیمراد جعفری، سید قدرت حسینی‌بحرینی، اردلان زینل‌زاده، اکبر علیزاده، عزیزالله رحمانی، علی فولادی‌وندا و ده‌ها نفر دیگر به عنوان بزرگان اصولگرایی در سطح شهرستان‌های گچساران و باشت شناخته می‌شوند.
اما جریان اصولگرایی شهرستان‌های گچساران و باشت برای مقابله با غلامرضا تاجگردون باید گزینه‌های رأی آوری را به میدان بفرستند. سید قدرت حسینی‌بحرینی، سید ناصر حسینی‌پور، ریحان محمدپور، علیمراد جعفری، اردلان زینل‌زاده، محمدباقر شریفی، علی فولادی‌وندا و تعداد دیگری از کاندیداها با شناسنامه اصولگرایی برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس حوزه انتخابیه گچساران و باشت ثبت نام کرده‌اند و همگی آنها منتظر تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند.
به نظر می‌رسد که جریان اصولگرایی شهرستان‌های گچساران و باشت همانند گذشته آن همبستگی لازم را ندارند. آنها بر سر دو راهی انتخاب گزینه نهایی مانده‌‌اند. درباره تایید صلاحیت‌ها، حرف‌های ضد و نقیض زیادی در سطح جامعه شنیده می‌شود. اصولگرایان نمی‌دانند که کدام یک از گزینه‌هایشان از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند و شاید یکی از دلایل سکوت و کم‌تحرکی جریان اصولگرایی همین موضوع باشد؛ چرا که فعلاً وضعیت تأیید صلاحیت کاندیداها مشخص نیست. از طرفی عملکرد سید ناصر حسینی‌پور و شرایط او تا بعد از تایید صلاحیت‌ها، سران اصولگرایی شهرستان‌های گچساران و باشت را در یک وضعیت مبهم قرار داده و نشانه‌هایی از سردرگمی و اختلاف نظر در جریان اصولگرایی وجود دارد.
دایره انتقادات از جریان اصولگرایی بعد از انتخابات میاندوره و پیروزی سید ناصر روز به روز بیشتر شد و به نظر می‌رسد که حامیان «سید ناصر» در جریان اصولگرایی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر پرچم برادران حسینی نخواهد توانست اصولگرایان را گرد هم جمع کند حال چه به دلخواهشان، چه به اجبار.
اما چهره‌های جدیدی نیز حضور دارند که فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده‌اند. خبر‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که اصولگرایان تا رسیدن به وحدت کامل راه زیادی دارند. هر کدام از کاندیداها فعلاً جداگانه فاز انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند.
برخلاف سید قدرت حسینی‌بحرینی، سیذناصر حسینی‌پور، غلامرضا تاجگردون، تحرکات انتخاباتی برخی نامزدها مانند؛ محمدپور، جعفری، شریفی و دیگر نامزدها به‌گوش می‌رسد. در این میان ریحان محمدپور با قاعده‌مندکردن فعالیت‌های خود به دنبال همگرایی گروه‌های مختلف مردم  است و نشست‌هایش را مدار همگرایی و وحدت بیش از پیش مردم می‌داند. محمدپور به هیچ‌وجه قائل به دودستگی مردم نیست و او اعتقاد دارد که باید با همگرایی به دنبال آبادانی و توسعه منطقه باشد. محمدپور می‌دانند که تک‌روی‌ها و سهم‌خواهی مانع پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر شهرستان‌های گچساران و باشت شده و به همین خاطر بر استفاده از جریان نخبگانی و همگرایی همه گروه‌های مردمی تاکید دارد. او با جذب نیروهای جوان به دور خود پوسته‌های فرسوده و پوسیده گذشته را کنار گذاشته و یقیناً می‌تواند پرچم وحدت را به دست بگیرد و مسیر کارآمدی و توانایی را بدور از تبعیض، پارتی‌بازی و نورچشمی پروری طی کند. مردم رفتارهای تبعیض‌آلود و پارتی‌بازی‌ها و بکارگیری بی‌رویه نیروها در ادارات را فراموش نمی‌کنند و می‌دانند، بانی بکارگیری نیروهای فله‌ای در دستگاه‌های دولتی چه کسی بوذه است. ماجرای بکارگیری بی‌رویه و بی‌ضابطه نیروها آنقدر کش‌دار شد که برخی از مدیران وابسته به یکی از نمایندگان محکوم هم شدند. محمدپور قادر است که به فرزندان استان در سطح ملی رشد دهد و او این را می‌داند که با فتح سنگرهای مهم در پایتخت می‌تواند آورده بیشتری برای منطقه داشته باشد.
محمدپور با اتکا به‌اندیشه خردجمعی و همگرایی و همراهی جمعی از چهره‌های جوان مدت‌هاست در عرصه سیاسی حوزه انتخابیه گچساران و باشت فعال است. وی حضوری فعال و همراه با برنامه و استراتژی در این عرصه دارد و با ارایه برنامه و دیدگاه‌های خود و تعامل با رسانه‌ها توانسته است موج خوبی را با خود همراه کند. محمدپور به دلیل جایگاهی که در تهران دارد و شناختی که به ساختار اداری و اجتماعی تهرانی‌ها  دارد، یقیناً افق‌های بیشتری را برای خود ترسیم کرده و او می‌‌تواند در حد یک نماینده شایسته عمل کند.
باید منتظر ماند و دید در مدت زمان باقی مانده در گچساران و باشت چه اتفاق‌های سیاسی و انتخاباتی پیش خواهد آمد.
بعد از 8 سال نمایندگی تاجگردون، اصولگرایان در میان دوره شکست سختی از خودشان خوردند، اصولگرایان گچساران و باشت فقط به خاطر نام «حسینی ها» رأی و همه چیز خود را به صندوق سیدناصر ریختند، اما منش و عملکرد با نام و شهرت خیلی متفاوت است. حالا که چهره های جدیدی با عملکرد و رزومه خود وارد گود انتخاباتی شده اند، اصولگرایان باید تصمیم بگیرند که دست چه کسی را بالا می برند.


کد مطلب: 470461

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/470461/آیا-جریان-اصولگرایی-حوزه-انتخابیه-گچساران-باشت-دوباره-حاشیه-نشین-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1