کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی وضعیت انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون؛

نقشه اصولگرایان بویراحمد و دنا برای انتخابات ۱۴۰۲ / تردید اصلاح‌طلبان

1 آذر 1402 ساعت 10:37

در فاصله کمتر از 4 ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، جریان اصلاحات در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان مواضع مبهمی دارد اما کاندیداهای منتسب به جریان اصولگرایی در حالت فعالیت، ارزیابی و شناسایی نیروهای خود برای انتخابات بوده و در این بین نادر منتظریان، مهدی روشنفکر، غلام‌محمد زارعی و علی خرامین بیشتر از همه فعالیت دارند و گاهی کلیپی از رفتارهای انتخاباتی آنها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که بعضاً اعتراض دستگاه‌های ناظر بر انتخابات را در پی دارد.


در فاصله کمتر از 4 ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، جریان اصلاحات در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان مواضع مبهمی دارد اما کاندیداهای منتسب به جریان اصولگرایی در حالت فعالیت، ارزیابی و شناسایی نیروهای خود برای انتخابات بوده و در این بین نادر منتظریان، مهدی روشنفکر، غلام‌محمد زارعی و علی خرامین بیشتر از همه فعالیت دارند، گاهی کلیپی از کنش‌های انتخاباتی آنها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که بعضاً اعتراض دستگاه‌های ناظر بر انتخابات را در پی دارد.
به گزارش کبنانیوز، 174 نفر برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس سه حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد ثبت‌نام کردند. 65 نفر از آنها خود را برای رقابت در انتخابات مجلس حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون آماده کرده‌اند. هنوز هیچکس از استراتژی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خبر ندارد و به نظر می‌رسد تمام برنامه‌ریزی‌ها دَر پشتِ پرده‌ها انجام می‌گیرد. اصولگرایان سنتی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون به هر شکلی قصد عبور از روشنفکر را دارند. روشنفکر در انتخابات 98 نظر اصولگرایان را نپذیرفت و با بی‌اعتنایی به آنها راه خودش را رفت و با تکیه بر رأی مردم منطقه بویراحمد سفلی پیروز میدان شد. به همین جهت اصولگرایان قدیمی در این دوره نمی‌خواهند به این راحتی میدان را خالی کنند و قطعاً از هر تلاشی برای پیروزی کاندیدای مدنظرشان کوتاهی نمی‌کنند. اگر چه هنوز از ترکیب طیف‌های فکری و سیاسی در این انتخابات آماری در دست نیست، اما به نظر می‌رسد، تنور رقابت روز به روز در سه حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه بویراحمد در حال گرم شدن است.
شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دو تشکل اصلی در جریان اصولگرا هستند که در دوره‌های پیشین انتخابات شکل گرفته اند، ریاست شورای وحدت اصولگرایان را شیخ صفدر پناهی و مدیریت شورای ائتلاف را ستار هدایت‌خواه و خلیفه خلقی‌پور بر عهده دارند. این دو شورا بر خلاف رویه دوره‌های گذشته، فعالیت آشکارا برای انتخابات ندارند و اینگونه نظر می‌دهند که آنها چراغ خاموش و در سکوت در حال ارزیابی عملکرد کاندیداها هستند. بعضی هم می‌گویند که دل‌خوری و گلایه‌های بین برخی از سران این دو تشکل وجود دارد و سران این دو تشکل هنوز در باره انتخابات پیش‌رو سخنی نگفته‌اند و این سکوت آنها دال بر همان اختلاف نظرهایی است که شکل گرفته و شاید هم این سردی حاکم بر تشکل‌ها ناشی از وضعیت حاکم بر جامعه است و آنها منتظر دستورالعمل‌های مرکز هستند.
در مقطعی نادر منتظریان به عنوان کاندیدای نهایی جریان اصولگرایی مطرح شد که در شورای وحدت و دیگر تشکل‌های اصولگرایی مخالفت هایی نسبت به این موضوع بلند شد. 
اصولگرایان قدیمی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون راه سختی در پیش دارند، آنها رقیب سرسختی به نام روشنفکر را مقابل خود دارند. روشنفکر پایگاه قوی در بویراحمد سفلی دارد و در این مدت هم در بخشی از مناطق بویراحمد علیا برای خودش پایگاه رأی را به دست آورده و عبور از روشنفکر خیلی سخت به نظر می‌رسد. برنامه‌ریزان روشنفکر مرتب به روشنفکر داده و اطلاعات می‌رسانند و اجازه نمی‌دهند که دست روشنفکر در این رقابت خالی بماند. او قادر است که دوباره فضای بویراحمد سفلی را برای خود یکپارچه کند.
آمدن نستهن مقدم، علی خرامین و دیگر کاندیداهایی که به ستار هدایت‌خواه و جریان اصولگرایی ارادت دارند، بی‌دلیل و حکمت نیست و حتماً اصولگرایان نقشه‌ای برای انتخابات اسفند 1402 دارند! درباره اثری که نستهن مقدم بر انتخابات اسفند 1402 خواهد گذاشت، تحلیل و تفسیرهای زیادی وجود دارد، «مهدی روشنفکر» در جمع خبرنگاران به «مقدم» و «خرامین» طعنه زد و گفت: این دو قبلاً هم کنار رقبای من بودند. روشنفکر حضور «مقدم» و «خرامین» را خیلی جدی نگرفته و همچنان راه خودش را می‌رود.
در جریان اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد تاکنون موضع رسمی درباره انتخابات دیده نشده و ادامه همین وضعیت به نفع کاندیداهایی است که چهره معتدل‌تری از خود نشان می‌دهند. روشنفکر و زارعی دو کاندیدای هستند که از چند پاره‌گی اصلاح‌طلبان نفع می‌برند. بهرامی در این چند سال تلاش زیادی کرده که همه نیروهای اصلاح‌طلب و افرادی که به این جریان فکری نزدیک هستند را حول خود جمع کند. باید ببینیم که او تا چه اندازه در این مسیر موفق عمل کرده است.
روشنفکر با پس گرفتن حکم دستیار ویژه خود از آرمان بیگلری جوان اصولگرا و دادن این حکم به محسن فروزان اصلاح‌طلب، قطعاً به دنبال این است که از سبد آرای اصلاح‌طلبان منفعت زیادی ببرد. زمزمه‌هایی هر چند ضعیف از تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب در مخالفت با بهرامی شنیده می‌شود، اما با این وجود به نظر می‌رسد که «بهرامی» بیش از هر زمان دیگری وحدت حداکثری بین جریان‌های اصلاح‌طلب ایجاد کرده و او شانس بیشتری نسبت به دوره گذشته دارد. 
به نظر می‌‌رسد بی‌توجهی به انتخابات توسط جریان اصلاحات در استان کهگیلویه و بویراحمد حرف پُررنگی نباشد، اما استراتژی انتخاباتی این جریان هنوز در ابهام است و نظرات مختلفی در خصوص انتخابات در میان احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد. هر چه که هست، اگر اصلاح‌طلبان به میدان نیایند، شرایط برای بهرامی بسیار دشوار می‌شود. بهرامی کارآمدی لازم را در شهرداری یاسوج از خود نشان داد. او به‌ دلیل تجارب و حضورش در محیط دانشگاه و کارهای عمرانی و زیرساختی به‌خوبی می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند. مشارکت حداکثری جریان فکری اصلاح‌طلب می‌تواند کار را برای «بهرامی» تمام کند. او باید از همین الان این موضوع را به هوادارانش گوشزد کند. از طرفی حضور جدی اصلاح طلبان در گچساران نیز به نفع بهرامی خواهد بود.
در انتخابات اسفند ۹۸ جبهه اصلاحات در شهرستان‌های بویراحمد و دنا دست بهرامی را به‌عنوان کاندیدای نهایی بالا برد و اکنون نیز به نظر می‌‌رسد دستیابی به استراتژی واحد در این جریان کار ساده‌تری باشد، شاید هم نباشد.
 


کد مطلب: 469567

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/469567/نقشه-اصولگرایان-بویراحمد-دنا-انتخابات-۱۴۰۲-تردید-اصلاح-طلبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1