کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون استاندار خبر داد؛

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و مرکز تشخیص سرطان سینه در کهگیلویه و بویراحمد

16 شهريور 1402 ساعت 20:44

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز جامع تخصصی ژنتیک و مرکز تشخیص سرطان سینه در این استان راه اندازی می‌شود.


معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز جامع تخصصی ژنتیک و مرکز تشخیص سرطان سینه در این استان راه اندازی می‌شود.
به گزارش کبنانیوز، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری در نشست با جمعی از مسئولان در خصوص راه اندازی مرکز ژنتیک در استان با اشاره به اینکه بالا بودن آمار معلولان در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرده است گفت: جمعیت معلولان مستمری بگیر استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۸ هزار نفر است که سه درصد جمعیت این استان است.
جواد هاشمی مهر افزود: راه‌اندازی مرکز جامع تخصصی ژنتیک از ضروریات استان بوده و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است که به همت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه اندازی می‌شود.
وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی برای راه اندازی این آزمایشگاه از حمایت‌های همه مسئولان استانی برخوردار است و همه عوامل باید برای ریشه کنی بیماری‌های ژنتیکی پای کار بیایند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مرکز غربالگری سرطان در استان وجود ندارد، ادامه داد: نیازمند راه اندازی مرکز غربالگری سرطان زنان در سطح این استان نیز هستیم.
هاشمی مهر عنوان کرد: متاسفانه این استان در زمینه افزایش بیمار و شیوع سرطان جزء استان‌های پیشتاز است و باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص به صورت جهادی و هر چه سریعتر انجام شود.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری سرطان نیاز است موضوع استفاده از سموم در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و حوزه اقتصادی و جهاد کشاورزی به این موضوع بیش از گذشته نظارت کنند.
معاون استاندار بیان کرد: جهاد دانشگاهی ظرفیتی بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما به عنوان یک مرکز علمی تاثیرگذار بیش از پیش به مردم معرفی شود.
رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: جهاددانشگاهی ۱۱ سازمان، ۳۲ واحد، سه پژوهشگاه تحقیقاتی، یک پژوهشکده عمومی، ۳۰ پژوهشکده تخصصی و ۱۵۷ مرکز علمی کاربردی، سه پارک علم و فناوری، ۲۴ مرکز رشد و ۴۰ مرکز نوآوری در سراسر کشور دارد.
داود موسویان با اشاره به اینکه ۷۸ درصد معلولیت های استان مادرزادی است افزود: نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳ درصد بوده که این میزان در کشور ۱.۵ درصد است.
وی اضافه کرد: با وجود آمار معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه هیچ گونه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص در استان نداریم و خانواده های نیازمند به این خدمات مجبور هستند به برخی استان‌های همجوار مراجعه کنند.
رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سالانه حدود سه میلیارد تومان تنها بهزیستی استان در زمینه آزمایش های ژنتیک هزینه می کند که به آزمایشگاه های طرف قرار داد در استانهای خوزستان و فارس پرداخت می شود.
موسویان تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان برای رفاه حال مردم، اقدام به راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در شهر یاسوج کرده است و در صورت حمایت و بهره برداری از این مرکز تخصصی هزینه آزمایش ها کمتر از بخش خصوصی خواهد بود.
وی ادامه داد: مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی استان تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت کاری دارد، ساختمان آماده و برخی دستگاهها خریداری شده و با کمبود اعتبار مواجه شده ایم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: افتتاح و بهره برداری از مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی استان نیازمند ۷ میلیارد تومان اعتبار است که کمک مسئولان را میطلبد.
موسویان بیان کرد: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد جزء ۷ استان اول در زمینه آمار مبتلایان به سرطان سینه است این نهاد دنبال و پیگیر است که با همکاری و مشارکت پژوهشکده سرطان معتمد، مرکز تخصصی سرطان پستان زنان را در یاسوج راه اندازی کنیم که نیازمند همکاری استانداری و دستگاه‌های مربوطه هستیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و مرکز تخصصی سرطان سینه جهاد دانشگاهی همکاری لازم را خواهد داشت.
جاودان سیرتبا بیان اینکه برای هر مراجعه کننده به مراکز درمانی پرونده جامع برای پیشگیری تشکیل می دهیم افزود: سرطان در حال افزایش و بیشتر به دلیل مسائل ژنتیکی است.
گفتنی است که در این نشست مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم را در خصوص تمدید موافقت اصولی درمانگاه و آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی تا راه اندازی داشنع باشد.
همچنین دانشگاه علوم پزشکی با توجه به نبود فارغ التحصیل PhD ژنتیک انسانی در استان، موافقت و همکاری لازم را برای انتقال یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای استفاده به عنوان مسئول فنی درمانگاه و آزمایشگاه انجام دهد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 


کد مطلب: 466708

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/466708/راه-اندازی-آزمایشگاه-ژنتیک-مرکز-تشخیص-سرطان-سینه-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1