کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

آغاز مطالعات فنی سد پراشکفت در شهرستان بویراحمد

4 تير 1402 ساعت 19:34

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات فنی طرح سد و نیروگاه برقابی پراشکفت بویراحمد به عنوان یکی از سد‌های مهم مخزنی استان و کشور آغاز شد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات فنی طرح سد و نیروگاه برقابی پراشکفت بویراحمد به عنوان یکی از سد‌های مهم مخزنی استان و کشور آغاز شد.
آرش مصلح اظهار کرد: سد و نیروگاه برقابی پراشکفت با هدف کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه کبکیان، بهبود کشاورزی اراضی پایین دست، تنظیم کمی و کیفی جریان رودخانه برای طرح‌های پرورش ماهی، تأمین آب شرب بخش کبکیان و مناطق پاتاوه و روستا‌های مسیر، تولید انرژی برقابی و سازگار با محیط زیست و نیز توسعه گردشگری با حجم ۲۰۲ میلیون مترمکعب وارد فاز مطالعات فنی شد.
وی افزود: این سد از نوع بتنی و در صورت احداث باعث رونق تولید، اشتغال و تحول در منطقه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سد پر اشکفت بعد از گذشت سال‌ها از مرحله امکان سنجی با پیگیری مجموعه آب منطقه‌ای و همکاری مقامات استان با تقویت ردیف اعتبار مطالعاتی رسما وارد فاز مطالعات فنی مهندسی شده و یکی از مشاورین با تجربه ملی این مطالعات را انجام خواهد داد.
بنا بر این گزارش، سد کاملاً درون استانی و ۱۰۰ درصدی بهره‌مندی سد برای کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد علی رغم برخورداری از منابع قابل توجه آب و نفت با مشکلاتی نظیر بیکاری و به به تبع آن روند فزاینده مهاجرت جمعیت جوان روبروست.
برای مقابله با چنین چالش‌هایی می‌بایست مهم‌ترین شاخصه اصلی استان که منابع آب فراوان است را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس شرایط توسعه متوازن منطبق با شرایط معیشتی استان را به وجود آورد.
در این راستا برنامه‌های مهار آب‌های سطحی و زیرزمینی خروجی از استان و همچنین مدیریت و استفاده بهینه از از منابع آب مهار شده به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی توسعه مدنظر مدیران صنعت آب کشور و استان قرار گرفته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود.
این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.


کد مطلب: 463981

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/463981/آغاز-مطالعات-فنی-سد-پراشکفت-شهرستان-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1