کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سنگ‌اندازی در پروژه جاده کمربندی یاسوج / پیمانکار: اگر قرار باشد کارشناسان صنعت معدن تجارت اینگونه در پروژه سنگ‌اندازی کنند، پروژه را تعطیل می‌کنم / معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به معضلات پروژه ورود کند

29 فروردين 1402 ساعت 15:28

پروژه احداث جاده کمربندی یاسوج به دلیل عدم همکاری ادارات و سنگ اندازی ها در آستانه تعطیلی قرار گرفت.


پروژه احداث جاده کمربندی یاسوج به دلیل عدم همکاری ادارات و سنگ‌اندازی‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
به گزارش کبنانیوز، بیش از ۱۲ سال از شروع پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به جاده مرگ می‌گذرد، اما همچنان کار به کندی پیش می‌رود و این ۱۴ کیلومتر جاده هموطنان زیادی را به کام مرگ کشانده است. بر اساس اطلاعات پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ درصد تصادفات استان در این مسیر اتفاق می‌افتد و بیشترین امار مرگ و میر نیز مربوط به این چند کیلومتر است.
گفتنی است بخشی از این جاده آماده شده ولی هنوز بخش زیادی از احداث این جاده با معضلات و سنگ‌اندازی‌های فراوانی روبرو است.
سال گذشته نیز در پی عدم همکاری ادارات خدمات‌رسان پروژه تعطیل شد و این اتفاقات مسبوق به سابقه است. رسانه‌ها نیز بار‌ها به عدم همکاری‌ها پرداخته‌اند و تلاش زیادی برای فعالیت مجدد طرح صورت گرفته است. سال گذشته پس از تعطیلی پروژه، بازدید کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار وقت و جلسات برای حل معضل، نیز کاری از پیش نبرد.
پروژه در آستانه تعطیلی قرار گرفت
در برهه کنونی نیز پروژه جاده کمربندی یاسوج اصفهان به دلیل سنگ‌اندازی‌ها و مانع تراشی‌های اداره‌کل صنعت، معدن، تجارت در حال تعطیلی است.
اینکه چرا پروژه‌های راهسازی در در استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه با مشکل عدم همکاری مواجه بوده سؤالی است که باید از ادارات و دستگاه‌های اجرایی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار پرسید.
گفتنی است این پروژه بر اساس نقشه اداره راه و شهرسازی، مواد و مصالح جاده را بجای اینکه در محیط زیست ر‌ها کند و موجب خسارات به محیط زیست شود، به عنوان مواد بیس پروژه خود به سنگ شکن می‌برد و از آن مصالح بیس‌ریزی را تهیه و دوباره به پروژه برمی گرداند.   اما این موضوع موارد اعتراض و شکایت اداره کل صنعت، معدن تجارت را ایجاد کرده است.
این‌ها در حالی است که هیچ خاکبرداری از محیط اطراف صورت نگرفته و پیمانکار بر اساس نقشه و با حضور مشاور، در مسیر جادۀ خود خاکبرداری می‌کند و در سنگ شکن سیار، مواد بیس‌ریزی را تهیه و وارد پروژه می‌کند.
در همه جای کشور این عرف هست که پروژه عمرانی اجازه دارد سنگ شکن ببندد، کارخانه آسفالت داشته باشد و بعد از اتمام پروژه جمع کند.
در شرایطی که کشور در وضع اقتصادی خوبی به سر نمی‌برد، و هزینه‌های بارگیری مصالح طاقت‌فرسا است، چرا در فعالیت قانونی پروژه جاده کمربندی یاسوج سنگ‌اندازی می‌شود؟
سیدمهدی عدالت خواه پیمانکار پروژه جاده کمربندی یاسوج در جمع خبرنگاران و در تأیید وجود معضلات پروژه گفت: اگر قرار باشد کارشناسان صنعت معدن تجارت اینگونه در پروژه سنگ‌اندازی کنند، پروژه را تعطیل می‌کنم.
کریم روزبهان_ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد_ نیز گفت: پیمانکار باید حق دولت را پرداخت کند، او از انفال برداشت دارد و باید قانون را رعایت کند. این در حالی است که پیمانکار پروژه می‌گوید: زمانی می‌توان عوارض پرداخت می‌شود که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت معدنی به عنوان قرضه تحویل ما داده شده باشد. لذا من بر اساس نقشه خاکبرداری می‌کنم و مواد خاکبرداری شده در مسیر پروژه را در سنگ شکن از قبل پیش‌بینی شده را وارد می‌کنیم و مواد بیس‌ریزی را وارد پروژه می‌کنیم. بنده مجوز سنگ‌شکن که نگرفته‌ام و فروشی ندارم که بخواهم عوارض پرداخت کنم و از انفال هم برداشت ندارم بلکه همان میزان مواد خاکی که طبق نقشه خاکبرداری می‌شود را برای خود پروژه استفاده می‌کنم.
وی افزود: به جای اینکه مواد خاکبرداری شده را در طبیعت رها کنیم و چهره طبیعت بکر منطقه را زشت و نابسامان کنیم، آن را وارد سنگ‌شکن سیار می‌کنیم و استفاده می‌شود.
عدالت‌خواه تاکید کرد: اگر صنعت، معدن و تجارت بخواهد که دخالت کند، پروژه را تعطیل می‌کنم.


کد مطلب: 461226

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/461226/سنگ-اندازی-پروژه-جاده-کمربندی-یاسوج-پیمانکار-اگر-قرار-باشد-کارشناسان-صنعت-معدن-تجارت-اینگونه-کنند-تعطیل-می-کنم-معاون-عمرانی-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-معضلات-ورود-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1