کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عبدالمطلب نجاتبخش، شهردار چیتاب خبر داد

تندیس‌های فرهنگ غنی چیتاب در میادین شهر نصب می‌شوند

5 فروردين 1402 ساعت 22:12

شهردار چیتاب از تلاش برای تبدیل میادین شهر به تندیس‌های فرهنگی قوم لر خبر داد.


شهردار چیتاب از تلاش برای تبدیل میادین شهر به تندیس‌های فرهنگی قوم لر خبر داد.
به گزارش کبنا از چیتاب، عبدالمطلب نجاتبخش از جوانان دهه ۶۰ چیتابی فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران است که در سال ۱۳۹۹ از طرف شورای شهر بعنوان شهردار چیتاب برگزیده شد.
وی یکی از پرسنل فعال شهرداری چیتاب بود که به طور همزمان، مسئولیت‌های مختلف دیگری نیز در راستای طراحی شهری به عهده داشت.
نجاتبخش قبل از شهردار شدن در حوزه‌هایی چون منابع انسانی، عقد قرارداد‌های شهری، گردشگری و توسعه اقتصادی نیز فعالیت می‌کرد.
از نظر‌ایشان، چیتاب شهری باقدمت بالا و در عین حال، روبه پیشرفت به حساب می‌آید که در آن، باور‌های قدیمی و جدید در کنار یکدیگر، نگرش کلی مردم را تشکیل داده است.
شهردار چیتاب معتقد است در واقع، ساکنان شهر همزمان با حفظ باور‌های سنتی، در تلاش هستند خود را با پیشرفت‌های تکنولوژیک نیز وفق دهند و نگرشی باز نسبت به زندگی داشته باشند. او می‌گوید: پرسنل شهرداری چیتاب می‌کوشند توسعه اقتصادی- اجتماعی را مبتنی بر صنعت کشاورزی، خدمات، گردشگری و ساخت‌وساز پایدار برای شهروندان به ارمغان آورند.
شهردار چیتاب در نظر دارد بطور کلی همزمان با حفظ آئین سنتی منطقه، از خدمات مدرن شهری نیز برای بهبود هر چه بیشتر چیتاب تلاش کند که تا به امروز در حد و توان خود نمره قابل قبولی کسب کرده است.
شهردار چیتاب می‌گوید: چون منطقه چیتاب و کبگیان کوهستانی است و پرنده کبگ در برابر بیماری‌ها مقاوم بوده و ترجیح می‌دهد در نقاطی با رطوبت بالا زندگی کند و از قدیم الایام زیستگاهش در این منطقه بوده، نماد این پرنده را در ورودی شهر چیتاب مرکز بخش کبگیان نصب کردیم.
وی افزود تندیس شیرزن لر درکنارِ پازن کوهی نیز در میدان ولی عصر سه راهی چیتاب یاسوج محمدآباد نصب شد که نشان از اصالتِ زن‌های ایلیاتی در غیرت، شرأفت، وشجاعت دارد.
عبدالمطلب نجاتبخش با اشاره به خصیصه‌های نیاکان قوم لر در طایفه چیتابی، در مقیاس کار و تلاشِ عشایری، دلیری وجنگاوری، شاهنامه خوانی، نماد‌های دیگری از قبیل؛ مشک و مَلار، تندیس بلوط و نمادِ فردوسی و شاهنامه، را از دیگر برنامه‌های احتمالی نصب تندیس در میادین شهر چیتاب برشمرد و گفت: شهر چیتاب چون منطقه خوش آب و هوا، پرآب وگردشگر‌پذیری است باید فرهنگ غنی و اصیل کمرنگ شده آن در قالب تندیس مجسمه‌ای بر میدان‌های این شهر وَلو بصورت یادگار نصب شود تا دیگران هیبیت فرهنگ غنی قوم لر دراین منطقه را ببینند.
شهر چیتاب مرکز بخش کبگیان در ۳۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
-------------------------------
خبـرنگار: اسماعیل رسام


کد مطلب: 460228

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/460228/تندیس-های-فرهنگ-غنی-چیتاب-میادین-شهر-نصب-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1