تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۴۶۰۲۱۹
جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛

تنگه چیتابه یاسوج + فیلم

۴
۱
تنگه چیتابه یاسوج + فیلم
کبنا ؛تنگه چیتابه که گاه به آن چیتاوه هم می‌گویند در نزدیکی روستای تاریخی پراشکفت و در فاصله ۷۶ کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته است. روستای لرنشین پراشکفت قدمتی دیرینه دارد و آثار بدست آمده از حفاری‌های باستان‌شناسان در این روستا نشان می‌دهند که سابقه سکونت افراد در آن حتی به سال‌های قبل از ۱۱۰۰ شمسی برمی‌گردد. فعالیت اغلب اهالی روستا ماهی‌گیری، دام‌پروری و کشاورزی است.
به گزارش کبنا نیوز، رودخانه کبگیان که از میانه این روستا گذر کرده است به تنگه چیتاوه می‌رسد و در نهایت به رود کارون سرازیر می‌شود. قرارگیری این رود در میانه تنگه به همراه تصویر آسمان آبی و کوه‌های سنگی پر ابهت آن همگی جلوه زیبایی به تنگه چیتابه بخشیده‌اند.
چرا بازدید از تنگه چیتابه یاسوج را پیشنهاد می‌کنیم؟
طبیعت آن حیرت انگیز و کم ‌نظیر است
جنگل‌های انبوه آن دارای تنوع گیاهی بی‌نظیری است که در کمتر جایی پیدا می‌شود
در نزدیکی روستای تاریخی واقع شده است و امکان بازدید از آن را ممکن می‌سازد
ویژگی های طبیعی و گردشگری
تنگه چیتابه یاسوج دارای یکی از چشم‌نوازترین مناظر زیبا است که شامل کوه‌های بر افراشته، مناطق جنگلی و یک رودخانه پر جنب و جوش است که سد انتهایی آن امکان شنای دلچسبی را برای گردشگران منطقه فراهم کرده است. شرایط آب و هوایی مطلوب منطقه منجر به شکل‌گیری یکی از غنی‌ترین و متنوع‌ترین پوشش‌های گیاهی شده است. انوع گیاهان دارویی و درختان جنگلی کم‌یاب در حوالی این تنگه رشد کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به گیاهانی نظیر بنه، بلوط، سیسه، گیلاس کوهی، ریواس، قارچ، کارده، کنگر، کاسنی، خاکشیر و بومادران اشاره کرد.
  
گذرگاه‌های اصلی این تنگه آب روخانه است و اگر بخواهید زیبایی‌های سرتاسر تنگه را از نزدیک مشاهده کنید چاره‌ای جز گذر از آب رودخانه ندارید، از این باید خود را برای عبور از آب با پای پیاده آماده کنید و با کمک گرفتن از تجهیزات ضد آب بتوانید به راحتی از آب‌های سرد تنگه عبور کنید. علاوه بر آن به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی و تفریحی در حوالی تنگه، باید انتظار چالش‌های بین‌راهی را در این سفر داشته باشید و از قبل خود را برای آنها آماده کنید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دچار عارضه خاصی هستید و یا در بین همراهانتان فردی وجود دارد که دارای محدودیت جسمانی خاصی است توصیه می‌کنیم از رفتن به درون آب‌های رودخانه خودداری کنید. در نهایت سعی کنید در هنگام عبور از آب‌های رودخانه بصورت گروهی و با استفاده از طناب حرکت کنید و حتما نکات ایمنی را در طول مسیر رعایت کنید. داشتن یک کوله‌پشتی که حاوی لوازمی نظیر جلیقه نجات، آب معدنی، کاور ضد آب برای موبایل، جعبه کمک‌های اولیه، کلاه آفتاب‌گیر و خوراکی باشد نیز برای چنین سفری بسیار توصیه می‌شود.
چه زمانی برای سفر به تنگه چیتابه یاسوج مناسب تر است؟
آب و هوا در منطقه تنگه چیتابه معمولا معتدل است، اما از آنجا که دمای آب‌های رودخانه بسیار سرد هستند توصیه می‌شود در فصل‌های گرم سال به عبارتی تابستان و بهار به دیدن این تنگه چشم‌نواز بروید. از این طریق با وجود خنکی دلپذیر هوا کوهنوردی لذت‌بخش خواهد بود و شنا در رودخانه تنگه نیز آسان تر خواهد بود. علاوه بر آن درختان و گیاهان در این فصل‌ها سرسبزی خود را حفظ کرده‌اند و تنگه چیتابه در اوج زیبایی‌اش قرار دارد. در فصل‌های زمستان و یا پاییز احتمال یخبندان آب‌های رودخانه وجود دارد و آب‌تنی در سد این تنگه و همچنین گذر از مسیرهای آبی آن به دلیل سرمای سوزان آب بسیار دشوار خواهد بود. با این حال اگر در فصل‌های سرد سال به این منطقه سفر می‌کنید از قبل شرایط آب و هوایی را بررسی کنید و با در نظر گرفتن خطرات احتمالی در راه‌ها، تجهیزات کامل به همراه داشته باشید تا خاطره زیبایی از سفر به این جاذبه طبیعی برایتان رقم بخورد.

چطور به تنگه چیتابه یاسوج برویم؟
برای رفتن به تنگه چیتابه بهتر است ابتدا به یاسوج بروید و سپس در مسیر جاده‌ای این شهر با ماشین حرکت خود را به سمت تنگه آغاز کنید. بعد از رسیدن به یاسوج تقریبا یک ساعت و سی دقیقه مسافت تا تنگه پیش روی شما است. آخرین خروجی از شهر بلوار شهید ابوالحسن ولی پور است که بعد از عبور از آن لازم است به حرکت در مسیر جاده مقابل خود ادامه دهید و از پلیس راه یاسوج نیز گذر کنید. اکنون در مسیر اصلی قرار دارید و در جریان مسیر تعداد زیادی روستای تاریخی و باصفا وجود دارند که طی کردن مسیر سفر را لذت‌بخش خواهند کرد و می‌توانید در میانه راه با توقف کوتاهی از مناطق زیبای روستایی نیز دیدن کنید. بعد از گذشتن از روستاهای سه ریز و دارشاهی به یک دو راهی خواهید رسید که لازم است به سمت چپ بپیچید و به مسیر ادامه دهید تا کمی بعد از روستای سی لارستان بتوانید سد چیتابه را ببینید.
جاهای دیدنی نزدیک به تنگه چیتابه
فاصله تا روستای دره گودرزی: ۱ کیلومتر
فاصله تا روستای چشمه سیب دلی خمسیر: ۶ کیلومتر
فاصله تا روستای میرغضب: ۶ کیلومتر
فاصله تا روستای چشمه خرسی پیروزک: ۹.۲ کیلومتر
فاصله تا روستای چیتاب: ۱۱.۶ کیلومتر
نام شما

آدرس ايميل شما

گوه نورد
Iran, Islamic Republic of
تین برادر نویسنده، چرا لقمه زا دور سر خود می چرخاند، برادر من شما به جای این همه آدرس های پیچیده ، باعث سردرگمی بک توریست می‌شوید.
بطور کلی خودت هم معلوم نیست که جی نوشتی و حتی نتونستی ادای مطالب کنی.
برادر من شما آدرس را اینطوری مینوشتی؛ باسوج -- شهر چیتاب ، تنگ چیتابه( سد )
Iran, Islamic Republic of
شهرچیتاب
Iran, Islamic Republic of
عشق است چیتاب
دنا
Iran, Islamic Republic of
متا سفانه ادرس خودت هم بلد نبودی بنویسی فکر کنم خودت هم نرفتی
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
فایل های مرتبط
1