تاریخ انتشار
شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۴۶۰۲۱۰
براساس آمارهای رسمی اعلام شده؛

جاده های مرگ؛ رکورداران شدیدترین تصادفات

۰
جاده های مرگ؛ رکورداران شدیدترین تصادفات
کبنا ؛براساس آمارهای رسمی اعلام شده در 4 روز نخست امسال شدیدترین تصادفات در استان‌های فارس، کرمان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان به وقوع پیوسته است.
به گزارش کبنا، آخرین آمار مرگ و میرجاده ای درکشورکه توسط پلیس اعلام شده مروبط به 3 فروردین ماه است . ۳۸۵ نفر در تصادفات جاده ای فوت و ۷۱۰۰ نفر هم، مصدوم و مجروح شدند.به گفته سیدکمال هادیان فر؛ رئیس پلیس راهور فراجا روزانه ۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند و به همین میزان نیز، افزایش مصدوم داریم.  سرعت بیشترین عامل تصادفات اعلام شده و این مقام مسئول در پلیس می گوید :‌هنوز ۲۷ درصد از تصادفات ما مربوط به واژگونی وسیله نقلیه است.
امروز هلال احمر هم  اعلام کرده ، امدادگران هلال احمر تاکنون به بیش از ۳۰ هزار نفر در حوادث مختلف به ویژه تصادفات جاده‌ای، خدمات ارائه کرده اند. از جمله انتقال ۷۲۶ مصدوم به مراکز درمانی و رهاسازی ۲۰۶ مصدوم سوانح ترافیکی از درون خودروها صورت گرفته است.براساس این گزارش  طی ۹ روز از اجرای طرح امداد نوروزی در سطح جاده‌های کشور، ۵۱ درصد از عملیات امداد و نجات که توسط امدادگران انجام شده، مربوط به عملیات جاده‌ای بوده و در مقایسه با سال گذشته، حضور و مشارکت امدادگران جمعیت هلال احمر در طرح نوروزی، ۴۶ درصد افزایش داشته است.
. طی روزهای اخیر، در روز دوم فروردین بیشترین عملیات امداد و نجات انجام شده و بیشترین سوانح ترافیکی در خروجی‌های تهران به سمت مازندران و خروجی‌های اصفهان به سمت جنوب کشور اتفاق افتاده است.همچنین ، شدیدترین تصادفات در استان‌های فارس، کرمان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان به وقوع پیوسته است.
براساس پژوهشی که درخصوص تصادفات جاده ای انجام شده هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است. بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها ۱٫۳۵ میلیون نفر بوده به طوری‌که هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود.
 مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای به‌عنوان یکی از عوامل شایع مرگ در بسیاری از مناطق به ویژه کشورهای در حال توسعه در رده‌های سنی ۵ تا ۲۴ سال بیشترین آمار را دارد. کشورهای کم‌درآمد و متوسط، کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند. با این وجود، آن‌ها بیش از ۹۰٪ از کل مرگ و میرهای رانندگی را در بر می‌گیرند. از فاکتورهای مهم حوادث، شبکه‌های جاده‌‌ای آن کشورها و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و کمک‌های پزشکی است. برعکس، کشورهایی که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای را دارند، عمدتاً کشورهایی با درآمد بالا هستند که منابع لازم را برای حفظ جاده‌های خود در سطح استاندارد بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جاده‌ها دارند.
 بر اساس این گزارش کشورهای سن مارینو، مالدیو، ایالات فدرال میکرونزی، سوییس و نروژ در رتبه‌های ۱ تا ۵، یعنی کمترین میزان تلفات جاده‌ای را به‌خود نسبت داده و کشورهای جمهوری دومنیکن، زیمباوه، برونئی، سنت لوسیا و لیبریا به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۱ تا ۱۷۵ قرار داشته و بیشترین میزان تلفات را به خود نسبت داده‌اند. کشور لیبریا با نرخ برآورد ۳۵٫۹ مرگ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت بیشترین میزان تلفات جاده‌ای را در جهان دارد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰٫۵ مرگ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار داشته که رتبه خوبی نبوده و نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی در جهت کاهش این رتبه است.
آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران  یکی از پنج علت مهم مرگ و میر به‌شمار می‌رود.  
 سرهنگ ناصر قلی نیا، معاون عملیات پلیس راه فراجا درباره دلایل تصادفات جاده ای می گوید : در۸۰ درصد تصادفات عوامل انسانی سهیم هستند و عامل ۴۰ درصد تصادفات عدم توجه رو به جلو است از نظر علمی انسان ها برای اینکه در شرایط عادی عکس العمل درستی داشته باشند نیاز به نیم ثانیه زمان دارند که متاسفانه در زمان استفاده از تلفن همراه این زمان را به یک تا دو ثانیه افزایش می یابد و فرد نمی تواند عکس العمل خوبی داشته باشد و منجر به وقوع تصادف می شود.
وی تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ را از دیگر دلایل وقوع تصادفات می داند و می گوید: در سال ۹۳ تمام راه های کشور از حیث شناسایی نقاط حادثه خیز شناسنامه دار شدند و ۳ هزار و ۳۹۲ نقطه حادثه خیز و دارای تصادف شناسایی شدند که از این تعداد یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه ساز و پر تصادف و یک هزار و ۸۰۷ نقطه دارای تصادف با سهم بیش از ۳۰ درصدی در تصادفات شناسایی شدند. با توجه به اینکه رفع و اصلاح ساختار هندسی راه ها و نقاط حادثه خیز وظیفه سازمان راهداری است و پلیس وظیفه شناسایی نقاط را دارد، تا کنون تقریبا ۶۰۰ نقطه حادثه خیز رفع شده و تمام نقاط حادثه ساز آشکار سازی شده تا رانندگان رعایت نکات ایمنی را در این نقاط داشته باشند.
امیدوار تجریشی کارشناس مسائل راه و ترابری هم معتقد است : برخی از جاده های کشور به دلیل اینکه قیمت تمام شده پایین تری داشته باشد از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و عدم کیفیت جاده ها باعث ایجاد مشکلات و وقوع بسیاری از تصادفات شده است. وزارت راه و ترابری و راهداری نباید کیفیت جاده ها را فدای کمیت آن کنند و در نگه داشت جاده ها باید دقت و تلاش کنند و برای کاهش تصادفات در نقاط حادثه خیر علائم هشدار ایجاد کنند. سازمان راهداری برای کاهش تصادفات و ایجاد فرهنگ باید پیام های آموزشی را از طریق بروشورها و پیام های رادیویی به رانندگان گوشزد کند.
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس هم  در مورد چرخه معلول‌سازی و مرگ در جاده‌ها می گوید: متأسفانه در بسیاری از تصادفات که رخ می‌دهد برخی از رانندگان مقصر نبوده و به دلیل رفتار‌های ناایمن دیگر رانندگان و ناایمن بودن خودرو‌ها دچار سانحه و معلولیت می‌شوند. در هر تصادف سه رکن خودرو، جاده و راننده مؤثر است که در کشور ما متأسفانه خودروسازان در مورد ایمنی و کیفیت خودرو‌ها پاسخگو نبوده و نیستند که این مهم قابل‌پیگیری است و می‌توانیم خودرو‌های بخشنده‌ای در کشور داشته باشیم.
خالدی با تأکید بر اینکه در بسیاری از جاده‌های کشور اجازه تردد بسیاری از خودرو‌ها نباید داده شود و هر جاده‌ای برای تردد هر خودرویی جایز نیست می گوید: برخی جاده‌های کوهستانی نباید اجازه تردد خودروهای شهری مانند پراید داده شود.دلیل اغلب تصادفات سه عامل انحراف‌به‌چپ، تجاوز از سرعت مجاز و عدم مهارت رانندگی در کنترل وسیله نقلیه است.باتوجه‌به آمار سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار کشته در تصادفات و هزینه ۵ میلیاردی برای هر نفر کشته مردم باید تصادفات را جدی بگیرند؛ ولی متأسفانه امسال شاهد افزایش آمار تصادفات هستیم و این افزایش به دلیل عدم رعایت خود مردم و کیفیت پایین خودرو‌ها است.
فرزین کریمی، مدرس تصادفات  هم  در مورد علل تصادفات جاده‌ای می گوید:  بی احتیاطی در رانندگی، صحبت کردن با تلفن همراه، استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی و رعایت نکردن فاصله مجاز از جمله دلایل تصادفات است که کاهش این خطا‌ها نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.
سرهنگ سیاوش محبی، جانشین پلیس راهور فراجا هم بر ضرورت داشتن خودرو‌های ایمن تاکید دارد و می گوید: متاسفانه برخی از خودرو‌های تولید داخل و خودرو‌های نو شماره و خودرو‌هایی که دو سال از تولید آنها می‌گذرد در اولین برخورد در تصادفات منفجر و یا از رده خارج می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر متاسفانه خودرو‌ها و جاده‌های ما بخشنده نیستند می گوید: نباید با کوچکترین خطای کاربر، راننده جان خود را از دست بدهد. تصادف و تردد با هم ارتباط دارند و در چندین سال اخیر ترددها افزایش یافته است ولی خودرو‌ها استاندارد لازم را ندارند و جاد‌ها نیز از ایمنی لازم برخوردار نیستند.
جانشین پلیس راهور فراجا با بیان اینکه وضعیت آمار جان باختگان تصادفات نگران کننده است می گوید: هر چه مدیریت موثر و خوب برای کاهش تصادفات عقب بیفتد عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. در حال حاضر هر نیم ساعت یک نفرجان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهد و به ازای هر فوتی ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح در اثر تصادفات وجود دارد.
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات تهران هم ‌ در مورد آسیب شناسی تصادفات جاده‌ای می گوید: در ایام نوروز با توجه به خلوتی معابر تهران، برخی شهروندان تمایل به تجربه رانندگی با سرعت بالا را دارند که این امر موجب می‌شود در ایام نوروز اغلب تصادفات با شدت بالا و یا واژگونی خودرو‌ها در ساعات پایانی شب رخ دهد. یکی دیگر از علت وقوع تصادفات در تهران در ایام نوروز عدم آشنایی با مبادی شهری و دنده عقب رفتن و... است که توصیه می‌شود مسافران به محض ورود به شهرهایی که با مبادی آن آشنایی ندارند از برنامه‌های مسیریاب استفاده کنند، مهمترین علت تصادفات در شهرها و جاده‌ها عدم توجه رو به جلو است که این عدم توجه به جلو به دلیل وسیعی از علت‌ها اعم از خستگی، خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه، سرعت ایجاد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه صحبت کردن با تلفن همراه از مهمترین دلایل تهدید رانندگان در جاده‌ها است ادامه می دهد: هموطنان باید توجه داشته باشند که در زمان وقوع تصادفات رانندگی از مثلث هشدار و اعلام خطر برای جلوگیری از تصادفات ثانویه استفاده کنند و به هیچ وجه مصدومین و سرنشینانی که دچار آسیب شده‌اند را حرکت ندهد و برای از دست ندادن زمان‌های طلایی نجات مصدومین هر چه سریعتر با شماره ۱۱۰ پلیس جهت هماهنگی با نیروهای امدادی و فوریتهای پزشکی تماس بگیرند.
رئیس اداره تصادفات تهران با بیان اینکه بر اساس تحلیل آمار تصادفات ده ماهه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ علت تامه تصادفات تصمیم گیری رانندگان است می گوید: تصادف یک نوع اتفاق نیست بلکه انتخاب است و این فرد است که به عنوان راکب موتور سیکلت، راننده خودرو یا عابر پیاده نوع تردد و نوع رفتار خود را انتخاب می‌کند. در تهران ۴۳ درصد متوفیان تصادفات عابران پیاده هستند که اغلب به جای عبور از پل عابر پیاده تردد غیر ایمن و عبور از بزرگراه‌ها را انتخاب کرده و این خطای انسانی باعث وقوع تصادفات شده است.
جوانبخت در ادامه بر ضرورت مهربان بودن جاده و راه تاکید داشته یادآور می شود متاسفانه جاده‌های کشور ما نامهربان هستند که توصیه می‌شود رانندگان در رانندگی دقت لازم را داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1