کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا در گفت‌‌وگو با مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد بررسی کرد

پاسخ شجاعی به ابهامات پیرامون میوه شب عید کهگیلویه و بویراحمد / تا این لحظه 160 تن از سیب و پرتقال وارد بازار کهگیلویه و بویراحمد شد / سال گذشته دولت هزینه هنگفتی در کهگیلویه و بویراحمد ضرر کرد

29 اسفند 1401 ساعت 22:58

شجاعی با اشاره به وضعیت بازار در این روزها تصریح کرد: بازرسی‌های روزانه از لحظه خروج از سردخانه تا لحظه توزیع در بازار انجام می‌شود.از 260 تن میوه تا الان چیزی حدود 160 تن فروش رفت. 


میوه شب عید در استان کهگیلویه و بویراحمد مدیریت متفاوتی را تجربه کرد. سال گذشته دولت در میوه شب عید این استان 5 میلیارد تومان ضرر کرد. در مدیریت میوه شب عید امسال کمتر حرف و حدیث بود. به‌طوریکه میوه شب عید به روستاها هم رفت. شهرستان‌های بهمئی، لنده، گچساران، بویراحمد، کهگیلویه، باشت و سایر شهرستان‌ها از میوه شب عید برای تنظیم بازار استفاده کردند، به جزو شهرستان چرام و آنهم به دلیل اینکه در این شهرستان کسی متقاضی نبود. برخی اینگونه بیان می‌کردند که میوه شب عید در استان‌های دیگر به مراتب ارزان‌تر از استان کهگیلویه و بویراحمد بود. از طریق جستجوگرهای اینترنتی به‌راحتی می‌توان قیمت میوه سایر استان‌های دیگر را متوجه شد.در استان تهران سیب زرد 29 هزار تومان، سیب قرمز 27 هزار و 500 تومان و پرتقال والنسیا 23 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. برای پاسخ به بعضی از ابهامات با علی‌‍‌بخش شجاعی_ مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد_ گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
علی‌بخش شجاعی_مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا درباره میوه شب عید، گفت: در راستای طرح تنظیم بازار میوه شب عید امسال، اتفاق جدیدی رخ داده و برخلاف سال‌های گذشته که دولت تأمین کننده میوه شب عید بود و تمام هزینه‌های مربوط به میوه شب عید اعم از تأمین، حمل، نگهداری، سبد، تخلیه، بارگیری، سود فروشنده و... را دولت متقبل می‌شد؛ اما امسال به عنوان یک تجربه جدید به بخش خصوصی واگذار شده است.
علی‌بخش شجاعی درباره تأمین میوه شب عید گفت: در همین راستا ما هشتمین جلسه را پشت سر گذاشتیم. در جلسه دوم اتحادیه‌های مباشر را مشخص شدند و علی‌رغم مکاتبات با میدان میوه تره‌وبار استان کهگیلویه و بویراحمد و صنف میوه فروشان استان، چنانچه  آمادگی تأمین میوه شب عید را داشته باشند، بخشی از میوه مورد نیاز استان را تأمین کنند.
وی افزود: میدان میوه و‌ تره بار گفتند می‌توانند همکاری داشته باشند؛ اما نقدینگی ندارند.
شجاعی گفت: در جلسه‌ای که در کمیته راهبری میوه شب عید در استانداری برگزار شد. در ابتدا میزان 80 تن سیب و 100 تن پرتقال تصویب و سپس کمیته تنظیم بازار این تناژ  را به 100 تن سیب و 160 تن پرتقال تغییر دادند. بر اساس نیاز کارشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد و نسبت به سایر استان‌ها این تناژ مصوب گردید و با اصرار استاندار و پیگیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تناژ میوه شب عید که مردم در ایام پایان سال و شروع سال جدید با کمبود میوه مواجه نشوند که میدان میوه و تره بار بخشی از این مقدار را متقبل شد؛ اما بنا به دلایلی نتوانستند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند.
وی افزود: هرچند در توافق‌نامه قید شده بود در صورت تأمین تسهیلات اتحادیه مباشر موظف به نأمین میوه‌اند تا این لحظه هیچ تسهیلاتی به اتحادیه ها پرداخت نشد اما به دلیل ارتباط و رایزنی اتحادیه و مکاتبات استاندار با وزیر جهادکشاورزی در رابطه با میوه شب عید کمکی به استان شد تا پرتقال را به صورت اعتباری خریداری کنیم و سیب را که از قبل به صورت مستقیم از باغداران استان کهگیلویه و بویراحمد خریداری کرده بودیم و در سردخانه نگهداری کردیم.
 مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: دو اتحادیه مباشر به مدت 18روز در جیرفت حضور پیدا کردند و پرتقال با کیفیت را وارد استان کردند.  تا این لحظه 160 تن از محصول ما وارد بازار شده است. توزیع میوه شب عید تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
شجاعی با اشاره به قیمت میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قیمت میوه در استان ما نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است. به دلیل رفاه حال مشتری جلوی سردخانه نیز سورت میوه انجام می‌شود که میوه بی کیفیتی به دست مردم نرسد درحالی که در دیگر استان‌ها این اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه داد: پرتقالی که در میدان میوه و تره‌بار و بازار یا دوره‌گردها عرضه می‌شود محلی و تامسون است که در دیگر استان‌ها با قیمت 17 هزار تومان با عنوان میوه شب عید توزیع می‌شود در حالی که دوره‌گردها پرتقال‌های تامسون را 19 تا 20 هزار تومان می‌فروشند و پرتقال والنسیا بین 35 هزار تومان تا 37 هزار تومان است.
شجاعی بیان کرد: ما طبق دستورالعمل باید 10 درصد پایین‌تر از قیمت بازار میوه شب عید را عرضه کنیم که تقریبا 32 درصد زیر قیمت بازار میوه شب عید را عرضه می‌کنیم.
وی درباره عدم اسقبال برخی شهرستان‌ها از میوه شب عید گفت: ما قبل از اجرای طرح، با فرمانداران شهرستان‌ها، جهاد کشاورزی و ادارات تعاون روستایی در شهرستان‌ها مکاتبه کردیم که کمیته راهبری میوه شب عید در شهرستان‌ها تشکیل شود؛ فقط در شهرستان چرام علی‌رغم مکاتبات انجام شده همکاری نکردند و اگر همین امروز بخواهند این آمادگی را داریم. 
وی درباره خرید سیب از باغداران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 175 تن سیب برای اولین بار از استان کهگیلیویه و بویراحمد خریداری شد و درجه بندی شدند. درجه یک برای شب عید و درجه دو و سه در انبارها نگهداری شد. در فصل برداشت سیب قیمت سیب به شدت افت پیدا کرد؛ اما با ورود اتحادیه‌ها به این مسئله با قیمت بسیارخوبی سیب‌ها از باغدار و به صورت مستقیم توسط تعاون روستایی خریداری شد.
وی افزود: به نسبت سال گذشته 60 درصد کاهش محصول داشتیم؛ اما سعی کردیم نهایت رضایت را بین تولیدکنندگان داشته باشیم. حضور ما در بازار باعث ایجاد رقابت و فروش به نفع باغدار شد. 
شجاعی با اشاره به وضعیت بازار در این روزها تصریح کرد: بازرسی‌های روزانه از لحظه خروج از سردخانه تا لحظه توزیع در بازار انجام می‌شود.از 260 تن میوه تا الان چیزی حدود 160 تن فروش رفت. 
وی با اشاره به مشکلات میوه شب عید در سال گذشته، اظهار داشت: سال گذشته یک جا 32 تن میوه معدوم شده بود؛ اما امسال با نظارت مستقیم و باززرسی‌های مداوم از هدررفت محصول جلوگیری کردیم.
وی افزود: در سال گذشته طبق اسناد موجود هزینه هنگفتی، زیان دولت از میوه شب عید در استان بود، شما این را در دیگر نقاط کشور نیز در نظر بگیرید. به عنوان یک تجربه جدید توزیع میوه شب عید به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها واگذار شد که اتحادیه‌ها سعی کردند میوه خوب با قیمت مناسب را به بازار عرضه کنند. اگر چه طبق دستورالعمل قیمت میوه شب عید باید کمتر از ده درصد از قیمت بازار باشد اما حتی تا سی درصد کمتر از قیمت بازار توزیع کردیم.
علیرضا فرخیانی_ مدیرعامل اتحادیه‌‌های تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد_ نیز در ادامه تاکید کرد: هدف ما خدمات رسانی مطلوب و رضایت‌مندی مردم استان است.
وی افزود: با استعلام از استان‌های کشور استان ما پایین‌ترین قیمت سیب درختی را لحاظ کرده است.


کد مطلب: 460022

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/460022/پاسخ-شجاعی-ابهامات-پیرامون-میوه-شب-عید-کهگیلویه-بویراحمد-این-لحظه-160-تن-سیب-پرتقال-وارد-بازار-سال-گذشته-دولت-هزینه-هنگفتی-ضرر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1