کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انباشت و ریختن زباله‌ها چهره ورودی‌های یاسوج را مخدوش کرده است

در آستانه عید نوروز؛ ورودی یاسوج پُر از زباله / سرمایه‌گذار کارخانه بازیافت زباله یاسوج را فسخ قرارداد کرد

18 اسفند 1401 ساعت 14:32

در آستانه عید نوروز 1402 قرار داریم و طبق روال همیشگی خانه‌تکانی و آماده کردن شهرها برای پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی یکی از فرهنگ‌های اصیل و آداب مردم مهمان‌نواز ایران اسلامی است. استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های چهار فصل همواره یکی از مقاصد نهایی مسافران و گردشگران نوروزی است. شهر یاسوج مرکز پایتخت طبیعت ایران در حالی که باید برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده شود، متأسفانه ورودی این شهر از سمت شیراز پُر از زباله است و کسی هم رسیدگی به این وضعیت را برعهده نمی‌گیرد.


در آستانه عید نوروز 1402 قرار داریم و طبق روال همیشگی خانه‌تکانی و آماده کردن شهرها برای پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی یکی از فرهنگ‌های اصیل و آداب مردم مهمان‌نواز ایران اسلامی است. استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های چهار فصل همواره یکی از مقاصد نهایی مسافران و گردشگران نوروزی است. شهر یاسوج مرکز پایتخت طبیعت ایران در حالی که باید برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده شود، متأسفانه ورودی این شهر از سمت شیراز پُر از زباله است و کسی هم رسیدگی به این وضعیت را برعهده نمی‌گیرد.
به گزارش کبنا، یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران که مرکز ورود گردشگران و مسافران بسیاری در ایام مختلف سال به ویژه نوروز است باید در تمامی زمینه‌ها سرآمد باشد اما انباشت و ریختن زباله‌های شهری در ورودی‌های یاسوج چهره زیبای شهر را مخدوش کرده و وضعیت نامناسبی را رقم‌زده است.
بار‌ها، مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده‌اند که ورودی و خروجی شهر‌های استان زیبنده این استان با طبیعت و آب و هوای منحصر بفرد آن نیست و اغلب اوقات در شهر یاسوج مرکز استان، در ورودی‌های شهر هر دو طرف جاده آشغال انباشته شده است.
مشاهده این وضعیت توسط مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیبنده پایتخت طبیعت ایران نیست و در ذوق هر بیننده‌ای می‌زند. بوی تعفن و مشمئز‌کننده‌ای که ناشی از انباشته شدن زباله‌ها متصاعد می‌شود، هر رهگذری را آزار می‌دهد و این وضعیت چهره شهر را نامطلوب و محیط سبز و آب و هوای خنک منطقه را آلوده کرده است.
رسالت نخست شهرداری و دهیاری‌ها کار زیباسازی است و اعتبار یا هزینه‌ای هم اگر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد برای نظافت خرج شود اما گویی چندان این مهم در یاسوج معروف به پایتخت طبیعت ایران رنگ واقعیت ندارد.
مدیریت و رسیدگی به وضعیت پسماند‌ها یکی از شاخص‌های توسعه در استان‌ها و کشور‌های توسعه یافته است در حالی که نظافت شهر یاسوج در ورودی‌ها و خروجی‌های این شهر، وضعیت نامطلوب و نامناسبی دارد.
زباله‌ها نه تنها باعث تولید بیماری، تعفن و زشتی چهره شهر می‌شود بلکه می‌توانند به وسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا زیان‌های فراوانی را به بار آورند، جمع‌آوری، حمل و نقل و دفع این مواد بایستی به طریقی باشد که تأثیر خطرات ناشی از آن‌ها در سلامتی انسان به حداقل ممکنه کاهش یابد.
بنابراین ساخت کارخانه بازیافت به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی شهر یاسوج همواره در دهه‌های اخیر از خواسته‌های شهروندان به ویژه کنشگران محیط زیست و متولیان حوزه سلامت بوده است.
پیشگیری از پراکنده شدن زباله‌ها، کاهش حجم زباله‌ها با بازیافت و جلوگیری از نفوذ شیرابه آنان به آب‌های زیرزمینی از مزایای اجرای این طرح بوده که با ایجاد آن ورودی‌های شهر هم از شر زباله‌ها خلاص می‌شوند.
کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج داستان درازی دارد به گونه‌ای که اوایل دهه ۷۰ دوپشته دشتروم برای دفن زباله‌های شهر یاسوج انتخاب و پس از سال‌ها کش و قوس فراوان فاز نخست آن شهریورماه امسال افتتاح شد، تا زباله‌های این شهر دیگر تهدیدی برای شهروندان نباشد اما تنها پس از دو ماه کار کردن کارخانه تعطیل شد.
سرانه تولید زباله، روزانه هر فرد در یاسوج یک کیلو و ۲۵۰ گرم بوده درحالی که میانگین کشوری ۶۰۰ گرم است و روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن زباله در شهر یاسوج و حومه تولید و برای دفن به سایت دوپشته دشت روم منتقل می‌شود.
دوپشته دشتروم یکی از مناطق بکر شهرستان بویراحمد است که در دهه ۷۰ به صورت موقت برای دفن زباله‌های شهر یاسوج انتخاب شد و پس از چندی، این نقطه از دشتروم به مکان دائمی دفن زباله‌ها تبدیل شد.
بار‌ها توسط مسئولان استانی تأکید شده است که وضعیت مدیریت پسماند در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است و خواهان ایجاد کارخانه بازیافت زباله شده‌اند زیرا بدون کارخانه بازیافت در استان، منابع آبی و جنگلی در معرض خطر قرار می‌گیرد.
بازیافت یکی از فعالیت‌های تأثیرگذار در حفظ محیط زیست محسوب می‌شود که می‌تواند به بهبود اقتصاد کشور کمک زیادی کند.
بازیافت مواد قدیمی و استفاده شده و تبدیل آن‌ها به محصولات قابل استفاده مجدد، امکان پر شدن محل‌های دفن باله را به شدت کاهش می‌دهد و در نتیجه به کاهش آلودگی زمین و آب کمک می‌کند.
پس از سال‌ها چشم انتظاری بالاخره کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج در شهریورماه امسال با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید تا زباله‌های این شهر که با عنوان طلای کثیف خوانده می‌شود دیگر تهدیدی برای شهروندان نباشد اما دیری نپایید پس از حدود ۲ ماه تعطیل شد.

این کارخانه در نشست ستاد قضایی رفع موانع تولید و امنیت اقتصادی استان هم هفته گذشته بررسی شد و اعلام شد که در شهریور ماه گذشته به صورت صوری و عدم تکمیل زیرساخت‌های توسعه آن از قبیل آب، برق، گاز و تلفن افتتاح شد.
کارخانه‌ای که‌امید می‌رفت با راه‌اندازی آن، علاوه بر جلوگیری از خطر‌های زیست محیطی زباله در سطح دو پشته‌ی دشت روم منبع درآمدی برای اشتغال و کارآفرینی باشد.
محل انباشت زباله‌های شهر یاسوج در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ مورد بازدید جمع زیادی از مسئولین قضایی و اداری استان قرار گرفت و با تأکید مقامات قضایی شهرداری یاسوج اما نحوه جمع‌آوری زباله تولیدی در شهر یاسوج و انتقال آن با کم و کاستی‌هایی مواجه هست.
عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری یاسوج و عدم انجام تعهدات شهرداری این شهر موجب شد تا مدیر کارخانه درخواست فسخ قرارداد را کتبی به شهرداری یاسوج تحویل دهد.
حسن نگین تاجی_ رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد_ در خصوص کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج، اظهار کرد: چنانچه اختلالی در ادامه تکمیل این کارخانه رخ دهد موجب خواهد شد که شاید ۵۰ سال دیگر راه‌اندازی آن به تأخیر افتد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولید زباله و پسماند در این استان بالاتر از میانگین کشور است و مهمترین چالش در حوزه محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد پسماند است.
اسلام جاودان خرد افزود: باید ورودی شهر‌ها و روستا‌های استان بصورت دوره‌ای توسط فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و راهداری پاکسازی شوند.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی استان در زمینه مدیریت پسماند ضعیف عمل می‌کنند.
روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله در شهر یاسوج تولید می‌شود که این میزان ۲ برابر سرانه کشوری است اما کارخانه بازیافت یاسوج برای یک ظرفیت ۴۰۰ تنی زباله در روز راه‌اندازی شده است.
شهردار یاسوج در خصوص وضعیت زباله‌ها ورودی شهر یاسوج گفت: ساماندهی ورودی شهر یاسوج در حوالی پلیس راه یاسوج به شیراز بر عهده دهیار منطقه است.
نستهن مقدم افزود: در این رابطه شهرداری یاسوج وظیفه‌ای ندارد و با توجه به در پیش بودن نوروز می‌طلبد این منطقه از زباله پاکسازی شود.
وی پیش‌تر تأکید کرده بود که شهرداری برای فصل بهار خدمات زیادی انجام داده که برای نمونه، قریب ۲۰ هزار بوته‌های فصلی را در حال کاشت دارد که امسال از لحاظ کاشت گل از همه سال‌ها جلوتر است و تقریباً بلوار‌های اصلی شهر گل‌های فصلی برای فصل بهار کشت شده است.
یکی از محاسن کارخانه بازیافت یاسوج تفکیک از مبدا زباله، کاهش تولید زباله و حفاظت از منابع طبیعی از جمله جنگل، آب و مواد معدنی است.
علاوه بر آن، در فرایند بلند مدت این کارخانه اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم دیده شده است و با اجرای طرح تفکیک از مبدا و محل‌های خرید زباله اشتغالزایی بیشتر از این تعداد خواهیم داشت.
با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم می‌طلبد فکر اساسی برای جمع‌آوری و ساماندهی زباله‌ها در ورودی شهر یاسوج شد، چنانجه کارخانه بازیافت یاسوج احیا شود تمامی این زباله‌ها در مبادی ورودی جمع‌آوری خواهند شد.
حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه‌های مردم‌شناسی چون پوشش‌ها و گویش‌های محلی و آوا‌ها و نوا‌های محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
تا پیش از همه‌گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه‌های این استان دیدن می‌کردند که هر سال نیز افزایش می‌یافت.


کد مطلب: 459550

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/459550/آستانه-عید-نوروز-ورودی-یاسوج-پ-ر-زباله-سرمایه-گذار-کارخانه-بازیافت-فسخ-قرارداد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1