کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارشناس فیزیک بهداشت پرتوهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد:

بالا بودن میزان سرطان پوست در کهگیلویه و بویراحمد

2 اسفند 1401 ساعت 8:40

کارشناس فیزیک بهداشت پرتوهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: مردم برای جلوگیری از مشکلات پوستی در روزهاي برفی باید نکاتی مدنظر داشته باشند.


کارشناس فیزیک بهداشت پرتوهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: مردم برای جلوگیری از مشکلات پوستی در روزهاي برفی باید نکاتی مدنظر داشته باشند.
به گزارش کبنا، علی مکارمی، گفت: با توجه به بارش برف و پوشیدن مناطق وسیعی از استان از این نعمت خدادادی و  بالا بودن میزان سرطان پوست و کاتاراکت در استان ، بایستی توجه ویژه و رعایت الزامات حفاظت پرتوئی در برابر اشعه UV خورشیدی بطور جد مد نظر قرار گیرد
وی تصریح کرد:  کسانیکه قصد رفتن به پیست اسکی یا محیط‌های بیرون در این فضای برفی را دارند حتما از عینک‌آفتابی استاندارد دارای یو وی و‌ پلاریزه، کلاه لبه دار و کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنند‌.
وی بیان کرد: کریستال‌های برف عین آینه، اشعه UV خورشیدی را علاوه بر تابش مستقیم به چشم و پوست شما اسکتر و بازتابش می‌کند و باعث تشدید کاتاراکت و آفتاب سوختگی و احیانا سرطان پوست می‌گردد
مهندس مکارمی افزود: در افراد سفید پوست و بورها بعلت پایین بودن ملانین (رنگدانه پوستی) که عین سپر حفاظتی جهت جلوگیری از نفوذ اشعه به درون لایه‌های عمقی عمل می‌کند آسیب پذیری بیشتری وجود دارد.
وی بیان کرد: اشعه UV خورشید حتی در سایه درخت یا وسایل دیگر در محیط بیرون  به میزان ۵۰ درصد بازتاب و پرتوگیری صورت میگیرد و به همین میزان از ابرهای سبک نیز می‌گذرند
وی ادامه داد: معمولا بعد از ۱۵ دقیقه مواجهه با اشعه آفتاب بویژه در ارتفاعات، پوست شروع به قهوه ای یا تیره شدن می‌کند که این امر بواسطه واکنش ملانین(رنگدانه) و رسیدن به سطح پوست جهت جلوگیری از نفوذ اشعه خورشیدی بدرون لایه های داخلی صورت می‌گیرد.
علی مکارمی، بیان کرد: به نوعی مشابه گلبولهای سفید بعنوان مقابله با عوامل پاتوژن عمل می‌کنند و عیار حفاظتی کرم‌های ضد آفتاب بر مبنای همین ۱۵ دقیقه هست مثلا ضد آفتاب با عیار ۳۰درصد یعنی ۳۰ ×۱۵=۴۵۰ دقیقه میتواند از پوست محافظت نماید اما بهتر است بعلت کم شدن خواص فیزیکی شیمیایی ، ضد آفتاب با گذشت زمان، تقریبا هر ۴ ساعت تکرار شود.
وی عنوان کرد: در استفاده از عینک آفتابی توجه شود از عینک مرغوب و مطمئن با UV 400 با توجه به طول موج اشعه خورشیدی و ترجیجا پلاریره و با رنگ تیره یا قهوه ای استفاده شود دیگر رنگها بیشتر جنبه مد و زیبایی دارند.
مکارمی در پایان با بیان اینکه سلامتی بالاترین نعمتی است که باید مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: راه ساده تست کردن عینک ضد آفتاب، گذاشتن آن روی یک عینک  فتوکرومیک و قراردادن چند دقیقه‌ای جلوی نور آفتاب است که اگر عینک فتوکرومیک تیره شد یعنی عینک آفتابی قلابی و غیر استاندارد است.


کد مطلب: 458764

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458764/بالا-بودن-میزان-سرطان-پوست-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1