کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محرومیت‌هایی که یکی پس از دیگری برداشته شد

41 سال پس از انقلاب در کهگیلویه و بویراحمد

20 بهمن 1401 ساعت 13:39

 همزمان با طلیعه آغازین چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی ساکنان دیار کهگیلویه و بویراحمد، شکوه سازندگی پس از انقلاب بهمن ۵۷ که ثمره اقدامات زیربنایی دولت‌های خدمتگزار بویژه دولت جهادی و انقلابی سیزدهم می‌باشد را به تماشا نشسته و احساس می‌کنند.


 همزمان با طلیعه آغازین چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی ساکنان دیار کهگیلویه و بویراحمد، شکوه سازندگی پس از انقلاب بهمن ۵۷ که ثمره اقدامات زیربنایی دولت‌های خدمتگزار بویژه دولت جهادی و انقلابی سیزدهم می‌باشد را به تماشا نشسته و احساس می‌کنند.
به گزارش کبنا، گرچه محرومیت‌های تاریخی گذشته بر مردمان سلحشور خطه قهرمان پرور کهگیلویه و بویراحمد موجب شده که برغم توجه حداکثری مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب تاکنون، هنوز شاهد نارسایی‌هایی در نقاط مختلف و دور افتاده استان باشیم ولی مقایسه شرایط کنونی با قبل از انقلاب بخوبی حکایت از بروز شکوه و بالندگی و تفاوت ۱۰۰درصدی میزان بهره‌مندی این استان از امکانات زندگی با قبل انقلاب بهمن ۵۷ دارد.
رویکرود محرومیت زدایی نظام جمهوری اسلامی که نشات گرفته از انقلاب مردمی و فرهنگی بهمن ۵۷می باشد پس از چند دهه آثار مبارکش را با کاهش نسبی فاصله زندگی مناطق دور افتاده و کم برخوردار از امکانات ابتدایی با مناطق برخوردار و در واقع مراکز برخی از استان‌های بهره‌مند از رفاه گذشته نیز بخوبی نشان می‌دهد.
در سایه سبک نوین زمامداری پس از انقلاب، این روز‌ها بخوبی شاهدیم که برخلاف دوران طاغوت،  مردمان دورترین نقاط میهن اسلامیمان از امکانات زیرساختی آب، برق، گاز و تلفن بهره‌مند هستند و زمینه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار هم تا اندازه‌ای در اغلب این مناطق دور افتاده فراهم شده و موجبات ماندگاری و یا حتی مهاجرت‌های معکوس از شهر به روستا‌ها را بدنبال داشته است.
عمده شاخص‌های توسعه یافتگی کهگیلویه و بویراحمد طی۴۴سال پس از انقلاب در حوزه‌های زیربنایی و روبنایی رخ داده و این تحولات ساختاری موجب شده که نه تنها از شدت محرومیت‌ها کاسته شود بلکه به رفاه عمومی نسبی در این استان کمک شود.
شاخص‌های توسعه در حوزه‌های زیرساختی از جمله حمل و نقل، آبرسانی، گازرسانی، برق‌رسانی، عمران روستا‌ها، ساخت مسکن، گسترش چتر بهداشتی و درمان، تسهیل و گسترش آموزش و پرورش، رشد صنعتی در قالب هزاران طرح عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را در ریل توسعه قرار داده و می‌توان گفت که در مقایسه با قبل از انقلاب به لحاظ امکاناتی و اقدام‌های انجام گرفته از مرز صفر به ۱۰۰رسیده‌ایم.
 شرایط دشوار سواد‌آموزی در قبل از انقلاب ۵۷در کهگیلویه و بویراحمد
به گفته مسئولان در سال ۱۳۵۹ کهگیلویه و بویراحمد با ۲۸درصد باسوادی یکی از محروم‌ترین مناطق کشوربه لحاظ سواد بوده که از پای در آوردن دیو بی‌سوادی در این استان با تلاش دوچندان و برنامه‌ریزی لازم نزدیک به تحقق است.
فرهنگسازی برای سوادآموزی در مناطق محروم، ایجاد زیرساخت‌های سوادآموزی در مناطق دوردست، راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی را می‌توان از جمله اقدام‌های پس از انقلاب برای ریشه کنی بی‌سوادی در استان کهگیلویه و بویراحمد و رشد شاخص باسوادی برشمرد.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعیت باسواد استان در سال ۱۳۵۵، به میزان۲۸. ۸ درصد بود، اما با پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی باسواد کردن مردم در دستور کار قرار گرفت که طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، نرخ باسوادی استان به ۹۵. ۲ درصد رسیده است.
محرومیت کهگیلویه و بویراحمد از مراکز آموزش عالی در قبل از انقلاب
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ هیچ مرکز آموزش عالی در استان وجود نداشت وای هم اکنون به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۲۰ مرکز آموزش عالی در حوزه‌های دولتی، خصوصی و پزشکی فعالیت دارد.
علی شهابی نسب افزود: هم اکنون ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های این استان در حال تحصیل هستند که هفت هزار نفر از این تعداد در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند که با توجه به نقش نیروی انسانی متخصص در توسعه این افراد می‌توانند سرمایه‌ای برای آینده کهگیلویه و بویراحمد باشند.
 نهضت مدرسه‌سازی پس از انقلاب ۵۷
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده، گفت: ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.
سید رضا حسینی نیک افزود: اینک بیش از سه هزارو واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد این در حالی که تعداد مدارس این استان در دوران قبل از انقلاب اسلامی را ۲۷۰ مدرسه در قالب ۶۷۵ کلاسه درس با ۲۳ هزار و ۶۲۵ متر مربع بوده است.
وقتی نعمت روشنایی به سیاه چادر‌های عشایری می‌رسد
قبل از انقلاب اسلامی سهم ناچیز ساکنان بیشتر مناطق دور افتاده کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق و روشنایی تنها ۳۰روستا بود و ساکنان حدود ۲هزار روستا و مناطق عشایری از فانوس‌های نفتی برای روشنایی استفاده می‌کردند که به برکت انقلاب اینک حدود هزارو ۸۰۰روستا از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند و مناطق عشایری استان نیز با برخورداری از پنل‌های خورشیدی از برق رایگان بهره‌مند شده‌اند.
 شکوه سازندگی انقلاب ۵۷ در دیار سرافراز کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم
اما حالا به برکت انقلاب اسلامی دیگر خبری از چراغ‌های نفتی و تاریکی در استان کهگیلویه و بویراحمد، حتی روستا‌های سخت گذر آن نیست و برق هم اکنون بخشی از زندگی روزمره همه شده است.
مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: تعداد مشترکین برق استان پیش از انقلاب ۱۸ هزار نفر بوده‌اند و پس از انقلاب به ۲۸۸ هزار مشترک رسیده است.
محمد مرادی افزود: تعداد روستا‌های برقدار شده قبل از انقلاب ۳۰ روستا بوده و پس از انقلاب به یک هزار و ۷۹۸ روستا رسیده است و قبل از انقلاب هیچ نیروگاه مقیاس کوچک خورشیدی در استان وجود نداشته اما اکنون ۸۵ مزرعه تولید برق وجود دارد.
وی تأکید کرد: طول شبکه فشار متوسط ۱۰۶ کیلومتر بوده که اکنون به پنج هزار و ۶۰۴ کیلومتر رسیده و طول شبکه فشار ضعیف هوایی توزیع ۶۲۶ کیلومتر بوده اما اکنون به سه هزار و ۷۲۳ کیلومتر رسیده است. یرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: قبل از انقلاب تعداد ترانسفورماتور‌های توزیع هم ۸۸ مورد بوده و حالا ۹ هزار و ۷۲۴ دستگاه است و انرژی مصرفی در ان دوران ۴۶ هزار و ۷۵۳ کیلو وات ساعت بوده و اکنون به هزار و ۶۴۱میلیون کیلو وات ساعت رسیده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته یک هزار پنل خورشیدی به استان اختصاص یافت و همگی میان عشایر توزیع شد.
فضل الله آذرفر افزود: یک هزار و ۱۱۰ پنل خورشیدی در سال جاری به عشایر این استان واگذار می‌شود که بخش عمده‌ای از آن‌ها وارد استان شده‌اند.
وی ادامه داد: این پنل‌ها (سامانه‌ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا بوده که روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین خواهد کرد.
 شکوه سازندگی انقلاب ۵۷ در دیار سرافراز کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم
سد‌سازی واژه ناآشنا در کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب
مدیرکل آب منطقه‌ای کهگلویه و بویراحمد ضمن تشریح اقدامات انجام گرفته درحوزه سد‌سازی در این استان پس از انقلاب، گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چیزی به عنوان سد در استان نداشتیم و هم اکنون ۲ سد شاه قاسم و کوثر در حال بهره‌برداری هستند و سد چم شیر هم اکنون در مرحله آبگیری است.
آرش مصلح تأکید کرد: همچنین سد بزرگ دیگری چون تنگ سرخ، در حال احداث و قرار است عملیات اجرایی سد سقاوه در سال جاری آغاز شود.
با توجه اینکه کهگیلویه و بویراحمد با میانگین سالیانه ۵۸۰ میلی‌متر باران و بارش‌های سیلابی نیازمند کنترل سیلاب برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی و همچنین مدیریت آب برای زمان خشکسالی است.
وی تأکید کرد: تولید برق، تبدیل زمین‌های دیم به آبی، تأمین آب سالم و کنترل سیلاب از حداقل مزیت‌های این سازه‌های بزرگ آبی است.
توسعه راه‌های ارتباطی زمینه ساز خروج از بن بست کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جاده آسفالت در استان وجود نداشت گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه، ۸۷۰ کیلومتر راه اصلی و چهار هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شده که منجر به فراهم شدن زمینه مسافرت آسان‌تر برای مردم و در واقع خروج از بن بست ارتباطی این استان شده است.
شهابی نسب تأکید کرد: وجود ۲ فرودگاه در شهر‌های دوگنبدان و یاسوج از دیگر زیرساخت‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به در دست ساخت بودن ۳۴ طرح بزرگ راهسازی به ویژه محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت افزود:‌امید است وضعیت راه‌های ارتباطی استان در آینده بهبود یابد.
چشم انداز روشن صنعت در کهگیلویه و بویراحمد به یمن انقلاب
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حالی که در پیش از پیروزی انقلاب تنها یک واحد صنعتی در بخش غیرنفتی در استان فعالیت داشت شمار واحد‌های صنعتی استان به ۵۲۸ مورد رسیده است.
به گفته شهابی نسب کارخانه قندیاسوج تنها واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در نیم قرن پیش بوده است بوده اما اکنون کارخانه‌هایی با پنج هزار نیروی انسانی برای تولید محصولاتی چون سیمان، گیاهان دارویی، مواد غذایی و بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.
شهابی نسب با یادآوری در مرحله پایانی پتروشیمی گچساران، برنامه‌ریزی به منظور تکمیل پتروشیمی دهدشت و منطقه ویژه اقتصادی گچساران تأکید کرد: چشم انداز آینده صنعت استان روشن است.
وی با اشاره به ابلاغ پرداخت یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وام‌های تکلیفی به تولیدکنندگان و همچنین پیش‌بینی ۹۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به بانک‌های استان ابراز کرد:‌امید است وضعیت اشتغال صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم بهبود یابد.
توسعه زیرساخت‌های اولیه
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها بخش‌های محدودی از شهر‌های دوگنبدان، یاسوج و دهدشت و ۱۸ روستای استان از زیرساخت‌های آب آشامیدنی بهره‌مند بودند در زمان حاضر ۹۹. ۶ درصد جمعیت شهری و ۹۲ درصد از جمعیت شهری از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شده‌اند.
شهابی نسب اظهار کرد: در شرایطی که کمتر از نیم قرن پیش ۱۰ درصد از شهرنشینان کهگیلویه و بویراحمد از روشنایی و برق بهره‌مند بودند هم اکنون ۱۰۰ درصد مردم مناطق شهری وروستایی استان از نعمت برق بهره‌مند هستند.
دسترسی به گاز به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم زندگی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی محدود به بخش‌هایی از شهر نفتخیز دوگنبدان بود اما هم اکنون ۱۰۰ درصد ساکنان شهری و ۹۰ درصد از جمعیت روستایی از این نعمت بهره‌مند هستند.
دستاورد‌های حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پس از انقلاب
استان کهگیلویه و بویراحمد زمانی از کمترین امکانات و تجهیزات برخوردار بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی دستاورد‌های بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی استان در حوزه مواد غذایی فراهم کند.
کشاورزی در استان به صورت سنتی و به صورت روزمرگی و معیشتی برای خانواده‌ها بوده ولی اکنون کشاورزی استان به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده و می‌توان این ادعا را داشت که در بخش کشاورزی استان انقلاب شده است.
آمار موجود نشان می‌دهد سرجمع تولیدات این استان قبل از انقلاب تنها ۱۰ تن بوده که اکنون سالیانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با آغاز انقلاب اسلامی روند محرومیت زدایی‌ها در عرصه‌های مختلف آغاز شد که پیشرفت‌ها در عرصه کشاورزی بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است.
سید علی معتمدی پور اظهار کرد: تعداد ادوات کشاورزی استان در قبل از انقلاب ۹۱۰ مورد بوده که اکنون به ۱۶هزار و ۹۰۰ مورد رسیده و ضریب مکانیزاسیون در استان قبل از انقلاب کمتر از ۰. ۱ اسب بخار در هکتار بوده و اکنون به ۱. ۷۲ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: قبل از انقلاب سطح زیر کشت باغات تجمعی ۲ هزار و ۶۳۰ (هکتار) بوده که پس از انقلاب به ۴۱ هزار هکتار رسیده است به گونه‌ای که رشد ۱۶ برابری نسبت به قبل داشته و برای ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قبل از انقلاب ایجاد واحد‌های گلخانه‌ای صفر (هکتار) بوده که پس از انقلاب به ۴۵ هکتار رسیده و اکنون در دولت سیزدهم ۱۳۶ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در استان ایجاد شده است.
معتمدی پور تأکید کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی و سطح زیر کشت اراضی شیبدار نیز قبل از انقلاب صفر بوده است اما اکنون به ترتیب ۷۱۰ هکتار و ۱۰ هزار و ۸۹۰ هکتار رسیده‌اند که جهشی تصاعدی داشته است.
صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد مولود انقلاب
به گفته معتمدی پور هیچ مزرعه پرورش ماهی در استان پیش از انقلاب وجود نداشته اما اکنون ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد و برای ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در استان اشتغالزایی کرده است.
همچنین تولید ماهی صفر بوده و حالا به ۲۰ هزار تن و تولیدو تکثیر بچه ماهی به ۲۰میلیون قطعه رسیده است و این استان با تولید حدود ۲۰ هزار تن تولید آبزیان رتبه سوم کشور در تولید آبزیان سردآبی را داراست.
 شکوه سازندگی انقلاب ۵۷ در دیار سرافراز کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم
در این گزارش تنها به گوشه‌ای از اقدامات زیرساختی انجام گرفته در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مصادیق پرداخته شد چرا که گفتن اقدامات پرشمار در این نقطه از کشورمان که نمونه‌ای از کار‌های صورت گرفته در دیگر نقاط میهنمان را گوشزد می‌کند در قالب این مقال کوتاه نمی‌گنجد.
بیان تنها بخشی از اقدامات انجام گرفته پس از انقلاب اسلامی در مناطق مختلف کشور بویژه مناطق کم برخورداری چون کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که این انقلاب که با شعار محوری توجه به کوخ نشینان پا به عرصه جهان معاصر قدم نهاد در این حوزه توانسته به این شعار جامه عمل بپوشد و در ادامه راه هم بالنده‌تر از گذشته می‌توان به سازندگی و‌امید به آینده بهتر‌امیدوارتر بود.
گرچه به قول فرهنگی بازنشسته کهگیلویه و بویراحمدی برخی‌ها با نادیده گرفتن این خدمات زیرساختی به دنبال سیاه نمایی و خالی کردن دل مردم از موفقیت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این ایران اسلامی هستند ولی قطعاً وجود این همه آثار و برکات با وجود وارونگی اطلاع‌رسانی‌های آگاهانه، باز روز به روز خود را بهتر نشان می‌دهد چرا که مردمان نقاط کم برخوردار روند کار‌های انجام گرفته را لحظه به لحظه با جسم و جان خود لمس و احساس می‌کنند.


کد مطلب: 458180

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458180/41-سال-انقلاب-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1