تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۴۵۸۰۸۶
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

اگر ایران به روسیه موشک بالستیک بدهد، انگیزه اروپا و امریکا برای احیای برجام بسیار کمتر خواهد شد / فکر میکنم تهران این موضوع را متوجه شده است

۰
اگر ایران به روسیه موشک بالستیک بدهد، انگیزه اروپا و امریکا برای احیای برجام بسیار کمتر خواهد شد / فکر میکنم تهران این موضوع را متوجه شده است
کبنا ؛لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، از دست کشیدن نسبت به تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران امتناع می‌کند، حتی در شرایطی که تهران به روسیه در جنگش علیه اوکراین کمک می‌کند.
به گزارش کبنا؛ در ادامه این مطلب آمده است: او گفت: «تا آنجا که من می دانم، جایگزینی برای این توافق برای جلوگیری از اتمی شدن ایران وجود ندارد».
بورل که گاهی اوقات به دلیل سخنرانی های صریح خود با دردسر مواجه شده است، اصرار دارد که نقش او به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات مانع از تحت فشار قرار دادن تهران بر سر اقداماتش در داخل یا خارج از کشور نیست. او مرتب با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت می کند.
وی می گوید: «ببین، می‌توانم آخرین گفتگویم با امیرعبداللهیان را به شما بگویم: مجازات اعدام را متوقف کنید. سرکوب را متوقف کنید... اگر به این راه ادامه دهید، هر نوع توافق سیاسی را غیرممکن خواهید کرد.»
مقامات آمریکایی پاییز گذشته هشدار دادند که ایران قصد دارد موشک بالستیک به روسیه تحویل دهد. در اواسط ژانویه، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که ایران «اکنون در حال بررسی» فروش صدها موشک به روسیه است.
بورل هشدار داد که انجام این کار "بسیار زیادی روی خواهد بود" اما او فکر می کند که تهران اکنون این را متوجه شده است. برخی از دیپلمات های غربی می گویند که به نظر می رسد در داخل ایران بحث هایی در مورد اینکه چه باید کرد وجود دارد.
بورل درباره فروش موشک های ایران به روسیه گفت: «باید بگویم که هر بار که با ایرانی ها صحبت می کنم، آنها اصرار دارند که این کار را انجام نمی دهند.»
وی با اشاره به برجام گفت: «اما باید به آنها توصیه کنم، اگر این کار را انجام دهید، همه چیز از جمله برجام بسیار دشوارتر خواهد شد».
بورل، یکی از سیاستمداران ارشد حزب سوسیالیست در اسپانیا، رک و پوست کنده می گوید که با توجه به نوع برخورد دولت ایران با اعتراضات و حمایت تهران از روسیه، نمی‌داند حتی اگر ایران از خواسته‌های خود عقب بنشیند، واشنگتن با احیای توافق هسته‌ای موافقت خواهد کرد یا خیر.
بورل گفت که اگر ایران گام دیگری در کمک نظامی خود به روسیه بردارد، انگیزه اروپا و آمریکا برای احیای توافق "بسیار کمتر خواهد بود."
نام شما

آدرس ايميل شما

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1