تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۹
کد مطلب : ۴۵۷۶۹۱
یادداشت

دستورالعمل صحیح نصب و نگهداری سیستم های اطفاء حریق و کپسول آتش نشانی

۰
دستورالعمل صحیح نصب و نگهداری سیستم های اطفاء حریق و کپسول آتش نشانی
کبنا ؛سید علی جلالفرد کارشناس ارشد مهندسی تجهیزات پزشکی در پی حادثه انفجار کپسول آتش نشانی در بخش آی سی یو بیمارستان امام سجاد یاسوج نوشت:

سیستم های اطفاء حریق ( کپسول آتش نشانی )
نگهداری و شارژ مجدد این کپسول آتش نشانی می بایست توسط افراد آموزش دیده که انواع مناسبی از ابزار و مواد شـارژ مجـدد، روغن هـا و بخش های جایگزین پیشنهادی سازنده را در دسترس دارند، انجام شود. بازرسی کپسول ها باید به صورت ماهانه انجام گیرد.
بازرسی کپسول آتش نشانی شامل یک بازبینی سریع است که کپسول در دسترس بوده و عمل خواهد کرد و اطمینان از اینکه خاموش کننده کاملاً شارژ بوده و قابل عملکردن میباشد و مشاهده اینکه در محل معرفی شده قراردارد و همچنین عمـل نکـرده اسـت و اشـکال فیزیکی در آن رؤیت نمی شود.
نگهداری کپسول ها شامل بازبینی کامل و دقیق است و اطمینان از اینکه کپسول آتش نشانی بطور ایمن و موثری عمل خواهد کرد. این عمل شامل بررسی دقیق، تعمیر اساسی یا جایگزینی کپسول خواهد بود.
دستورالعمل های بازرسی کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی باید در محل مشخص شده قرار گیرد. دسترسی و مشاهده کپسول نباید مسدود شده یا با مانع همراه باشد.
دستورالعمل های عملکرد نوشته شده روی صفحه مشخصات هر کپسول باید خوانا و شفاف باشد.
هرگونه خرابی فیزیکی قابل مشاهده، خوردگی، نشتی یا مسدود شدن نازل ها باید مورد توجه قرار گیرد.
قرائت فشارسنجها وقتی که در رنج عملکرد نیستند، باید مورد توجه قرار گیرد.
پرسنلی که بازرسی ها را انجام می دهند باید این بازرسی ها را جهت اعمال اصلاحی مورد لزوم برای آن خاموش کننده مربوطه ثبت نمایند. در پایان هر ماه تاریخ بازرسی انجام شده توسط کارکنان باید ثبت شود.
دستورالعمل های نگهداری کپسول ها
عملیات نگهداری کپسول آتش نشانی می بایست در فواصل سالانه یا هر وقت که شرایط خاصی بوسیله عمل بازرسی کپسـول ها ارائـه شـده باشد، انجام شود.
خاموش کننده های از نوع عاملAFFF(کف) می بایست حداقل هر ۵ سال یکبار جایگزین شوند. هر شش سال یکبار خاموش کننده های تحت فشار که هر ۱۲ سال یکبار نیاز به آزمایش هیدرواستاتیکی دارند باید خـالی شـوند و
تحت دستورالعمل های نگهداری قرار بگیرند.
خاموش کننده های خارج از سرویس برای نگهداری یا شارژ مجدد می بایست بوسیله خاموش کننده یـدکی بـا همـان نـوع و نـرخ خاموش کنندگی یکسان جایگزین شوند.
سیستم دی اکسیدکربن
دستورالعمل های آزمون و نگهداری سیستم های اطفاء حریق می بایست مطابق نظر سازنده انجام گیرد. این دستورالعمل باید شامل آزمون های اولیـه تجهیزات و همچنین بازرسی های دورهای و دستورات نگهداری سیستم باشد.
هرگاه بازرسی های دوره ای ایجاب نماید آزمون های تخلیه مناسب باید انجام شود. بین آزمون ها و بازرسی های منظم و از پیش تعیین شده سرویس، سیستم باید توسط افراد صلاحیت دار، مورد بازرسی بصری قـرار بگیرد.
حداقل هر شش ماه یکبار، کلیه سیلندرهای پر فشار می بایست وزن شوند و وزن و تاریخ آخرین آزمون هیدرو استاتیکی یادداشـت شود.
سیلندرهای تحت فشار استفاده شده در سیستم های اطفاء حریق اگر بیش از پنج سال از تاریخ آخرین آزمون گذشته باشد نبایـد بدون آزمون هیدرواستاتیکی شارژ مجدد شود. بطور پیوسته و بدون تخلیه شدن، سیلندرها می توانند برای حداکثر ۱۲ سـال از تـاریخ آخرین آزمون هیدرواستاتیکی در سرویس باقی بمانند. در پایان ۱۲ سال آنها باید تخلیه شده و قبل از برگشـت بـه سـرویس مجـدداً مورد آزمون قرار گیرند.در هر زمانی که محفظه سیلندر افت وزنی بیش از ۱۰ درصد نشان بدهد، می بایست مجدداً پر شده و جایگزین گردد.
در سیلندرهای کم فشار، حداقل هر یکماه گیج های سطح مایع می بایست مشاهده گردد و اگر افت بیش از ۱۰درصد نشان را داد، می بایست مجدداً پر شود مگر آنکه حداقل گاز مورد نیاز را همچنان تامین نماید.
سیستم های آبپاش
بمنظور اطمینان از اینکه این سیستم ها در زمان وقوع آتش سوزی به شکل مناسبی عمل خواهند کرد، مـی بایسـت بطـور مـوثری مراقبت و نگهداری شوند. این سیستم ها می بایست توسط افراد آموزش دیده و بصورت دوره ای سرویس و آزمایش شوند.
دستورالعمل های عملکرد و نگهداری می بایست در دسترس بوده و توسط کارکنان مطالعه شود. هر هفته، می بایست بازرسی های منظم انجام گیرد و تجهیزات باید بصورت چشمی برای خرابی های قابل مشاهده همانند شکسـت یا از دست دادت بخش ها، بارگذاری نازل ها یا سایر تعمیرات بازبینی شود.
پیش بینی های لازم برای اطمینان از تهیه آب و اینکه همواره سیستم در شرایط عملکرد کامل می باشد، می بایست در نظر گرفته شود.
صافی ها، بجز صافی های مربوطه به هر نازل، می بایست بعد از هر عملکرد یا آزمایش جریان بازرسی شوند و اگر لازم باشـد تمیـز شود. بازرسی ها و تمیزکاری های معمول می بایست بطور سالیانه انجام شود.
همه لوله کشی ها می بایست در فواصل منظم برای تعیین شرایط و تخلیه مناسب آزمایش شوند. فواصل بازرسی ها به شرایط محلی بستگی دارد ولی نباید از یکسال بیشتر باشد.
آزمایش جریان می بایست حداقل هر ۵ سال یکبار انجام شود. شیرهای کنترلی و تجهیزات آشکارساز اتوماتیک می بایست هر سال توسط کارکنـان بـا تجربـه آزمـایش شـوند. آشکارسـازهای گازهای قابل اشتعال می بایست حداقل هر سه ماه یکبار توسط کارکنان صلاحیت دار آزمایش شده و کالبیره گردند.
دستگاه ها و شیرهای قطع دستی شامل شیرهای کشویی نوع Y.S.O و شیرهای عمل کننده می بایست حداقل هر سال یکبار عمل کنند.
همه نازل ها می بایست برای قرارگیری در موقعیت مناسب، بارگذاری خارجی و خوردگی بازرسی شوند و اگر نیاز باشـد در فواصـلی که از ۱۲ ماه بیشتر نباشد، تمیز شوند. ممکن است شرایط محلی یک چنین بازرسی ها و تمیزکاری هایی را در فواصل کمتر ایجاب نماید و ممکن است بازرسی داخلی نیاز باشد. بعد از هر عملکرد، نازل های اسپری باید باز شده و نازل و صفحه آن تمیز گردد.
جا دارد اینجانب به خانواده های جانباخته در بیمارستان امام سجاد یاسوج تسلیت گفته و از خداوند منان برای کسانی که دچار حادثه شده اند شفای عاجل خواهانم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

پیمان جبلی رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته است: از قرار اطلاع ...
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
پایان دلار توافقی

پایان دلار توافقی

نرخ توافقی دلار از بازار ارز ایران حذف شد و سرانجام بانک مرکزی قیمت‌های بازار آزاد را ...
1