کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در دوره پهلوی؛

مصاحبه‌ای که منجر به ناپدید شدن «فرماندار کهگیلویه و بویراحمد» شد

4 بهمن 1401 ساعت 17:06

عبداله صفاری فرهنگی دوران پهلوی، نویسنده و از مفسران تاریخ انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هفت سال از عمر خود را در دوران پهلوی به شغل معلمی سپری کرده است می گوید: کهگیلویه وبویراحمد در دوران پهلوی یکی از تلخ ترین دوران تاریخ را به خود دیده است.


عبداله صفاری فرهنگی دوران پهلوی، نویسنده و از مفسران تاریخ انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هفت سال از عمر خود را در دوران پهلوی به شغل معلمی سپری کرده است می‌گوید: کهگیلویه وبویراحمد در دوران پهلوی یکی از تلخ‌ترین دوران تاریخ را به خود دیده است.
به گزارش کبنا، صفاری افزود: با توجه به اینکه کهگیلویه وبویراحمد در دوران پهلوی در سال ۱۳۵۵مجوز استانی شدن را گرفته بود در آن زمان حتی یک وجب آسفالت در این استان وجود نداشت.
به نقل از ایرنا وی با اشاره به وعده‌های عملی نشده سران پهلوی در خصوص این استان تصریح کرد: در جشن ۲۵۰۰ ساله رژیم شاهنشاهی، پهلوی دوم اعلام کرد که ایران را به دروازه تمدن وصل خواهد کرد این آرزو با توجه به فقر و محرومیت کل کشور هیچ رنگ عملی به خود نگرفت.
وی اضافه کرد: فریدون ابراهیمی فرمانداری وقت کهگیلویه و بویراحمد با توجه به وضعیت محرومیت استان در یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که در قلب ایران یک منطقه‌ای بکر و محروم به نام کهگیلویه و بویراحمد تازه کشف شده است.
صفاری تصریح کرد: ابراهیمی در این مصاحبه اعلام کرد که محرومیت کهگیلویه و بویراحمد با حرف‌ها و عده‌های رژیم پهلوی برای اتصال به دروازه تمدن بشری تناقض دارد.
وی گفت: بعد از این مصاحبه فرماندار وقت و سابق کهگیلویه و بویراحمد ناپدید شد و معلوم نشد که چه بر سر آن آمد.
این نوسنده اضافه کرد: داد و ستد مردم کهگیلویه و بویراحمد در آن زمان با توجه به کمبود زیرساخت‌ها و محرومیت تنها از طریق شهر بهبهان انجام می‌شد.
صفاری ادامه داد: مردم کهگیلویه وبویراحمد مجبور بودند جاده سخت گذر و خاکی تنگ تکاب به بهبهان را برای تأمین نیاز‌های اولیه زندگی خود پیاده و گاه با ماشین طی کنند.
وی تصریح کرد: این مسیر در آن زمان با توجه به تعداد تصادفات منجر به فوت به یک قتلگاه برای مردم استان کهگیلویه وبویراحمد نیز تبدیل شده بود.
به گفته صفاری در این ایاب و ذهاب سخت و خطرناک بازاریان بهبهانی هر سالی که میزان بارش‌های الهی خوب بود مایحتاج اولیه مردم کهگیلویه وبویراحمد را بصورت قرضی ارائه می‌دادند.
وی اضافه کرد: سالی که میزان بارندگی برای کشاورزی مناسب نبود بازاران از فروش اجناس قرضی با توجه به مشکلات مالی خوداری می‌کردند.
صفاری با تأکید بر مقایسه دوران رژیم پهلوی با انقلاب اسلامی از سوی جوانان گفت: مردم کهگیلویه و بویراحمد شکم گرسنه خود را از طریق گیاهان کوهی و درختان بلوط سیر نگه می‌داشتند.


کد مطلب: 457513

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457513/مصاحبه-ای-منجر-ناپدید-شدن-فرماندار-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1