تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۵۷۴۳۵
آیا پل بیدانجیر مانعی برای سد آبریز کهگیلویه خواهد شد؟

پل بید انجیر منافاتی با سد آبریز ندارد

۱
۰
پل بید انجیر منافاتی با سد آبریز ندارد
کبنا ؛ روز‌های اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اخباری مبنی بر ایجاد یک پل در روستای «بید انجیر» بر روی رودخانه مارون در حوالی مخزن سد آبریز منتشر شده که احداث پل به عنوان مانعی برای ساخت سد آبریز مطرح شده و واکنش‌های زیادی در استان و خارج از استان داشته است.
به گزارش کبنا، رودخانه پرآب و خروشان مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است و تنها رودخانه استان است که تمام آورد آن از داخل استان سرچشمه می‌گیرد.
سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود با داشتن امتیاز‌های هیدرولوژی، ژئوتکنیکی و منابع آبی موجب کنترل سیلاب‌های مخرب و تحول در کشاورزی منطقه خواهد شد.
دغدغه مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سال‌ها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت‌های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.
کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد لذا سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان‌شناسی و فنی گرفت.
اخیراً خبر‌های متفاوتی در خصوص کلنگ زنی پل روستای بید انجیر منتشر شد که اذعان دارند این پل به معنای پایان رویای ساخت آبریز است اما معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می‌گوید: پل بید انجیر در یک ساله اخیر مطالبه مردم بوده است و فرماندار، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان پیگیر احداث این پل بودند.
کیامرث حاجی‌زاده افزود: سد آبریز هم مطالعات آن در دست انجام است و در همین حال یک پل مربوط به شرکت نفت واقع در مسیر سد چم شیر باید برداشته می‌شد و با پیگیری‌های انجام شده با موافقت شرکت نفت این پل به بید انجیر انتقال یافت.
وی ادامه داد: سال هاست که ۲۰ روستای محروم منطقه آبریز و بید انجیر در شهرستان کهگیلویه و چرام سال‌های زیادی است برای عبور از رودخانه خروشان مارون از وسیله‌ای سنتی بسیار خطرناک به نام گِرگِر استفاده می‌کنند و حتی چند نفر از این وسیله پرت شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این پل فلزی دارای پیچ و مهره است و کلنگ زنی این پل با استعلام از آب منطقه‌ای استان صورت پذیرفته است چنانچه سد احداث شود قابل برداشتن است.
حاجی‌زاده عنوان کرد: ایجاد این پل برای جا به جایی مصالح در ساخت سد آبریز نیاز است و منافاتی با احداث سد آبریز ندارد.
آخرین وضعیت سد آبریز کهگیلویه
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد آبریز کهگیلویه مجوز‌های لازم از جمله زیست محیطی پدافند غیر عامل باستان‌شناسی تخصیص آب را اخذ نموده است.
آرش مصلح افزود: مطالعات شبکه آبیاری اراضی هدف انجام و در حال نهایی شدن است.
وی تأکید کرد: هم اکنون اقدامات طراحی مؤلفه‌های سد شامل بدنه تونل سازه‌ها نیروگاه در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: طراحی یک سد و نیروگاه آن نیازمند طی فرآیند‌های لازم است و از جمله عملیات ژئوتکنیک که حفاری‌های ژئوتکنیکی بوده نیز انجام شده است.
پل بیدانجیر
مشخصات سد آبریز
عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تأکید وزیر نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.
مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.
بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.
سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش‌بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.
سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.
سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.
پل بیدانجیر
ایرنا در پایان گزارش نوشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸. ۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.
تحقق عدالت رویکرد غالب دولت مردمی سیزدهم است و تحقق آن در تمامی حوزه‌ها به وِیژه حوزه تأمین منابع آبی پایدار ملموس است و‌امید است با وفاق و همدلی این سد تأثیر‌گذار در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود تا مردم از نعمت آب در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند و زمین‌های تشنه شهرستان‌های این استان سیراب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پرستار
Iran, Islamic Republic of
اخرین تیر فتنه محمد موحد و معاونت عمرانی استاندار که اصالتی خوزستانی دارد برای حذف سد آبریز
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1