کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر ازمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشریح کرد:

تهدید جان انسان ها با استفاده بی رویه سموم شیمیایی / مغفول ماندن رصد محصولات کشاورزی در استان

3 بهمن 1401 ساعت 8:22

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی، مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بررسی های مختلف نشان دهنده این است که باقیمانده سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی موجب بیماری های مختلف شده و در کشور های مختلف برای مقابله با این معضل برنامه های گوناگون ارائه شده است.


مدیر ازمایشگاه کنترل کیفی، مواد عذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بررسی های مختلف نشان دهنده این است که باقیمانده سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی موجب بیماری های مختلف شده و در کشور های مختلف برای مقابله با این معضل برنامه های گوناگون ارائه شده است.
به گزارش کبنا، دکتر امیر پیکر امروز دوشنبه (3 بهمن ماه 1401) افزود: با توجه به افزایش جمعیت جهان، تولید بیشتر محصولات کشاورزی، امری اجتناب ناپذیر بوده و در این میان تقاضا برای استفاده از سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی، با تقاضای بیش از اندازه ای مواجه شده است.
وی اذعان کرد: مصرف یک کیلو کود شیمیایی میتواند تولید محصولات کشاورزی را به بیش از ۵ برابر افزایش دهد. در این میان چگونه میتوانیم یک کشاورز و یا یک تولیدکننده را مجاب کرد که استفاده بی رویه ای از این محصولات نداشته باشد؟ چرا که اکثریت در مرحله نخست به دنبال تولید بیشتر و به تبع آن سود بیشتر خواهند بود.
پیکر اظهار داشت: مصرف بیش از حد مجاز از سموم و آفت‌کش‌ها می‌تواند بر روی یک سیستم و عضو خاص بدن تاثیر بگذارد و در نهایت سلامتی انسان را تعریف کند.

وی تاکید کرد: سموم شیمیایی تنها آفت‌کش نیستند بلکه زیست کش وزندگی کش هستند که اغلب منجر به ایجاد سرطان های گوناگون می گردد.ژن درمانی یا استفاده از محصولات تراریخته یکی از راه های کاهش استفاده از سموم و آفت کش ها است در این روش با استفاده از برخی ژن ها که در طبیعت وجود دارند و دستکاری ژنتیک محصولات کشاورزی، مقاومت آن ها را در مقابل آفت ها را افزایش می دهد. اما بحث استفاده از محصولات تراریخته یا دستکاری ژنتیکی به همین راحتی نیست و برخی از کشورها به دلیل تاثیرهای ناشناخته در مقابل استفاده از این محصولات مقاومت می کنند.
پیکر گفت: یکی از راه های پیشنهادی برای بکارگیری محصولات تراریخته استفاده از این محصولات به صورت غیر مستقیم است. بدین صورت که مثلاً از این مبحث در تهیه نهاده های دامی استفاده کرده و در نهایت از گوشت و فراورده های دیگر آن ها استفاده می شود . در هر صورت طرفداران این نظریه ها کماکان همدیگر را نقد کرده و هرکدام تبعات استفاده از این روش در افزایش بهره‌وری را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.
وی افزود: می توان گفت که در استان ما به دلیل مصرف بیش از حد و غیر اصولی سموم و آفت کش ها، این امر یک تهدید جدید در سلامت محصولات کشاورزی و در نهایت سلامت افراد به حساب می‌آید. متاسفانه به دلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم جهت تشخیص و آنالیز سموم و آفت کش های گیاهی در استان، بحث رصد و پایش این محصولات در استان مغفول مانده و مجبور به استفاده از ظرفیت استان‌های همجوارهستیم.
مدیر ازمایشگاه کنترل کیفی، مواد عذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: امید است با پیگیری و جدیت مسئولین استانی این زیرساخت‌ها در سطح استان ما نیز فراهم شده تا مردم بتوانند از خدمات آنها بهره‌مند گردند.


کد مطلب: 457418

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457418/تهدید-جان-انسان-استفاده-بی-رویه-سموم-شیمیایی-مغفول-ماندن-رصد-محصولات-کشاورزی-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1