تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۵۶۷۵۳

بلاتکلیفی‌ برجامی؛ تحریم‌های پهپادی | همه تحریم‌ها علیه ایران از شهریور تا دی ۱۴۰۱

۰
بلاتکلیفی‌ برجامی؛ تحریم‌های پهپادی | همه تحریم‌ها علیه ایران از شهریور تا دی ۱۴۰۱
کبنا ؛آمریکا در روزهای اخیر ۷ فرد ایرانی را در ارتباط با «عرضه پهپاد به روسیه» در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
به گزارش کبنا، روزنامه همشهری نوشت:
بلاتکلیفی آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) در قبال مذاکرات برجامی در شرایطی ادامه دارد که آنها همچنان درحال فضاسازی پیرامون قابلیت‌های پهپادی جمهوری‌اسلامی و همکاری‌های دفاعی – نظامی تهران و مسکو هستند.
 بر همین اساس هم بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در آخرین اقدام تحریمی خود علیه ایران، در روزهای اخیر با صدور بیانیه‌ای، ضمن تکرار ادعاهای اثبات ‌نشده اعلام کرد اسامی چند نفر ایرانی را در ارتباط با «عرضه پهپاد به روسیه» در فهرست تحریم‌ها قرار داده ‌است؛ اقدامی که بیش ‌از هر چیز نشانگر رویکردهای متناقض و سردرگمی دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا در قبال جمهوری ‌اسلامی است.
زمزمه مذاکره پس‌از ناامیدی از آشوب‌ها
دولت‌های غربی در هفته‌های اخیر و پس از ناامیدی از ادامه آشوب‌ها در ایران، از یک‌سو پیام‌هایی با محتوای تمایل برای ادامه گفت‌وگوها تا دستیابی به نتیجه روشن ارسال می‌کنند و از سوی دیگر در رسانه‌ها از «پلن بی» دم می‌زنند. در شرایطی که به اذعان مقام‌های ایرانی، طرف آمریکایی در هفته‌های اخیر در پیام‌های خود برای ادامه مذاکرات برجامی ابراز تمایل کرده ‌است، اما با وجود این، فرافکنی مقام‌های کاخ‌سفید در مواجهه با جمهوری ‌اسلامی همچنان ادامه دارد و واشنگتن می‌کوشد بیش ‌از گذشته تهدید عدم‌تمرکز بر گفت‌وگوهای برجامی را در سطح رسانه‌ها برجسته‌سازی کند.
موج جدید فرافکنی‌ها
برهمین اساس هم بود که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرد اینگونه القا کند که کشورش دیگر بر احیای برجام متمرکز نیست؛ رویکردی که با پیش‌کشیدن اهرم ناکارآمد «پلن بی»، افزایش فشارها بر جمهوری ‌اسلامی را در دستورکار قرار داده ‌است. در این میان «استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین» همچنان به ‌عنوان محور جوسازی‌ها علیه تهران، از سوی دولت‌های غربی بوده است؛ فضاسازی‌هایی که جمهوری ‌اسلامی بارها درباره آن توضیحات شفافی ارائه کرده و خواستار ارائه اسناد معتبر و دقیق با هدف بررسی موضوع از سوی ایران شده، اما پاسخ متقنی از سوی طرف‌های مدعی و به‌ویژه اوکراین دریافت نکرده ‌است.
نگرانی‌های کاخ سفید
با وجود این اما طرف آمریکایی به فضاسازی در این زمینه ادامه می‌دهد و سخنگوی کاخ ‌سفید در نشست‌ خبری اخیر خود، بار دیگر بر نگرانی واشنگتن از روابط دفاعی رو به تعمیق ایران و روسیه تأکید کرد. کارن ژان پی‌یر همچنین اعلام کرده ‌است که آمریکا به‌دنبال راه‌هایی است تا بتواند با اعمال تحریم، رایزنی با شرکت‌های خصوصی و کنترل‌های صادراتی، جلوی ساخت پهپاد از سوی ایران را بگیرد.
بهانه‌های ناشیانه
در مقابل اما نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین به ادعاهای کشورهای غربی درباره حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داد و آن را «بهانه‌ای ناشیانه» از سوی این کشورها برای توقف مذاکرات رفع تحریم‌های وین ارزیابی کرد. میخائیل اولیانوف در توییتی در این زمینه نوشت: «ادعاها درباره عرضه پهپاد -از سوی ایران به روسیه- بهانه‌ای ناشیانه برای توقف مذاکرات وین درخصوص برجام است. به ‌نظر می‌رسد آمریکا و 3 کشور اروپایی برای حرکت به سمت پلن‌بی وسوسه می‌شوند.»

نام شما

آدرس ايميل شما

سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
1