کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد:

صدای مردم؛ گلایه‌ها و نظرات مردم درباره اداره امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد/ آذرفر: این حرف‌ها تهمت و افترایی بیش نیست / با اجرای شدن ارز ترجیحی قیمت جو آزاد شد / توضیحات آذرفر در باره نحوه توزیع آرد و عاملیت موشمی زیلایی

17 دی 1401 ساعت 14:07

پایگاه خبری کبنانیوز در نظر دارد به‌صورت دوره‌ای، گلایه‌ها، مطالبات و انتقادات شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد را به گوش مسئولین برساند و دستگاه‌های مربوطه را موظف به پاسخ‌گویی و البته عمل در مورد گزارش منتشر شده نماید.


 مقدمه:  پایگاه خبری کبنانیوز در نظر دارد به‌صورت دوره‌ای، گلایه‌ها، مطالبات و انتقادات شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد را به گوش مسوولین برساند و دستگاه‌های مربوطه را موظف به پاسخگویی و البته عمل در مورد گزارش منتشر شده نماید.  در این گزارش از مجموعه صدای مردم، مطالبات و گلایه‌های مردم استان از اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 ادامه مطلب برخی مطالبات مردمی درباره وضعیت عشایر و انتظارات عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از اداره کل امور عشایر است(منبع این مطالبات، بخشِ صدای مردم در سایت کبنا نیوز است.)

به گزارش کبنا، این سووالات به شرح زیر است.
1- آقای نماینده؛ جواب ما عشایر بدبخت که دوسال پول جو دادیم و آزاد فروختند را چه کسی باید بده؟! دام ما تلف شده دو سال پول دادیم. سهمیه و حق جوی ما را آزاد فروختند، الان چطور کیلویی 15 تومان جو بخریم؟!!
2- به ما حواله کنسانتره دادند؛ ولی هرچه ما رفتیم رئیس میگه عشایر سهم نداره!! آقای استاندار از چه کسی پیگیری کنیم؟ پول جو دادیم میگن جو نیست.
3- خواهشمندیم مسوولین کاری کنند. حداقل پول جو ما را بدن دوسال گذشت.
4- کبنای عزیز پیگیری کنید! چه بر سر اداره امور عشایر آمده خیلی نیرو به عنوان راننده و انباردار جذب میکنه بدون مدرک و  فقط اقوام!
5- از مسوولین دلسوز نظام خواهشمندیم پیگیری کنید؛ دام ما عشایر تلف شده؛ جو، نهاده و خدمات نداریم. 
6-  سلام؛ چرا کسی از مسوولین، کمک به ماها عشایر بدبخت نمی‌کند؟! چرا در حوزه مارگون فقط ده‌شیخ پاتاوه باید جو و کنسانتره دریافت کنند؟!!
7- چرا نهاده به نرخ دولتی به امور عشایر و اتحادیه و کارخانه خوراک اتحادیه داده می‌شود؛ ولی آنها به نرخ آزاد آن هم به خارج استان می‌فروشند و کسی هم جوابگو نیست، بروید از دلالان فارس و کازرون بپرسید، بازرسی استان کجاست؟
8- لطفا در باره نحوه توزیع کنستانتره عشایر شفاف توضیح دهید.
9- یک کسی از اداره مور عشایر یاسوج بازرسی کند.
پیرو این سوالات از مجموعه صدای مردم کبنانیوز با فضل‌الله آذرفر_ مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تماس برقرار کردیم. وی در در پاسخ به سوالات بخش صدای مردم، اظهار داشت: ارز ترجیحی یک‌باره و در کل کشور اجرا شد. بدون اینکه ما اطلاع قبلی داشته باشیم. تعاونی‌ها و اتحادیه امور عشایری هم طبق روال همیشگی از قبل هزینه جو را گرفتند و بعد که این قانون اجرایی شد به عشایر اعلام کردند که بیایند پولشان را تحویل بگیرند زیرا جو به قیمت آزاد فروخته می‌شود.
وی افزود: با اجرایی شدن این طرح جدید ممکن است عده‌ای از مردم تصور کنند تخلف صورت گرفته در حالی‌که اینطور نیست و برای توزیع جو، کنسانتره و هرگونه نهاده دامی هیچ مشکی نداریم و اتفاقا فراوان است و هر عشایری مراجعه کند تحویل خواهد گرفت؛ ولی به نرخ آزاد.  حتی تسهیلات بانکی به ارزش یازده میلیارد نیز برای عشایر در نظر گرفته شده و ما اعلام کردیم به بانک‌ مراجعه کنند و وام‌ را دریافت کنند؛ اما هیچ‌کدام  اقدام نکردند.
 مدیرکل امور عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی پیرامون قوم‌ و خویش بازی در اداره‌کل عشایر، گفت: مصداق خویش‌وقوم ما را بگویند تا ما ثابت کنیم. این حرف‌ها تهمت و افترایی بیش نیست. اگر کسی موردی این‌چنینی دیده مصداق را بگوید تا پاسخ دهیم. هیچ بی عدالتی و اقوام‌بازی در کار نیست.
آذرفر در ادامه گفت: در منطقه موشمی زیلایی یک‌سری اختلافاتی بین مردم روستا وجود داشت و همچنین منطقه موشمی به سه موشمی علیا، وسطی و سفلی تقسیم می‌شود به همین خاطر عده‌ای درخواست عاملیت جدید برای موشمی سفلی دادند و ما پذیرفتیم. دادن عاملیت جدید که جرم نیست و اتفاقا یک قدم مثبت برای رفاه حال مردم است. آرد و سوخت نیز به اندازه وجود دارد. معیار  ما برای توزیع آرد خانوار نیست بلکه فرد است. هر فرد در ماه 12کیلوگرم سهمیه آرد دارد و ما بر اساس تعداد افراد هر خانوار آرد را توزیع می‌کنیم. 
وی در ادامه گفت: برای از بین رفتن تنش‌ها و تبعات اجتماعی در روستا عاملیت جدید دادیم. آرد و سوخت هم تحت نظر عامل توزیع می‌شود و هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است. هرچند لیست زیلایی مشکلاتی داشت و عده‌ای که ساکن یاسوج یا لردگان بودند هم سهمیه آرد می‌گرفتند حالا راستی‌آزمایی شده و لیست تصحیح شد. اعضای لیست جدید فقط عشایر است و هیچ بی عدالتی و تخلفی وجود ندارد.


کد مطلب: 456637

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/456637/صدای-مردم-گلایه-ها-نظرات-درباره-اداره-امور-عشایر-استان-کهگیلویه-بویراحمد-آذرفر-این-حرف-ها-تهمت-افترایی-بیش-نیست-اجرای-شدن-ارز-ترجیحی-قیمت-جو-آزاد-توضیحات-باره-نحوه-توزیع-آرد-عاملیت-موشمی-زیلایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1