کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پس از فراز و نشيب هاي فراوان؛

بوی توافق به مشام می رسد

12 دی 1401 ساعت 9:09

پس از فراز و نشيب هاي فراوان بار ديگر روند احياي برجام در دستور کار طرفين قرار گرفته است و بر همين اساس وزيرخارجه ايران با سفر به عمان و انتقال پيغام رئيس جمهوري به پادشاه عمان، اين روند را به شکلي جدي تر کليد زد.


پس از فراز و نشيب هاي فراوان بار ديگر روند احياي برجام در دستور کار طرفين قرار گرفته است و بر همين اساس وزيرخارجه ايران با سفر به عمان و انتقال پيغام رئيس جمهوري به پادشاه عمان، اين روند را به شکلي جدي تر کليد زد.
به گزارش کبنا به نقل از آرمان امروز، پس از اين سفر بود که برخي رسانه هاي اسرائيلي اذعان کردند که مقامات اسرائيلي در رايزني با مقامات آمريکا به اين نتيجه رسيده اند که احياي برجام اولويت اول آمريکاست. در همين خصوص تل ‌‌‌آويو بر اين باور است که آمريکا علاقه‌‌‌ مند به امضاي توافق هسته‌ ‌‌اي با ايران است و پيش ‌‌‌بيني مي‌‌‌ شود پس از سفر گروسي به تهران، اين امر شکلي جدي تر به خود گيرد.
از سوي ديگر در داخل آمريکا نيز تحولاتي در حال رخ دادن است که به نظر مي رسد گام هايي در راستاي احياي برجام در هفته هاي آينده است. شنيده مي شود که پرونده احياي برجام از وزارت خارجه آمريکا گرفته شده و قرار است تا کاخ سفيد مستقيما در خصوص آن تصميم گيري کند.
همچنين سطوح نظامي در آمريکا امضاي توافق هسته ‌‌‌اي با ايران را تأييد مي‌ ‌‌کنند زيرا حفظ امنيت شاهراه انرژي جهان امروز به اصلي اساسي براي آمريکا بدل شده که با احياي برجام آسان تر تحقق مي يابد.
بوی توافق به مشام می رسد
علي بيگدلي، تحليلگر ارشد مسائل سياست خارجي در اين خصوص مي گويد: بحث انرژي و قيمت آن براي دولت بايدن بسيار تعيين کننده است زيرا مي تواند به شکلي جدي نتايج انتخابات 2024 آمريکا را تحت الشعاع قرار دهد. بر همين اساس و در راستاي جلوگيري از درگيري در منطقه خليج فارس بايدن مشخصا به دنبال احياي برجام است تا از منطقه تنش زدايي شکل گيرد. برجام يکي از اولويت هاي مهم دولت آمريکاست و قطعا آن را پيگيري مي کند.
وي افزود: آمريکا امروز رقابتي جدي با چين دارد و از سوي ديگر نيز همچنان تقابل با روسيه را دنبال مي کند و بر همين اساس تمايل ندارد تا وارد فاز سومي از درگيري شود زيرا اساسا اين امري سخت و دشوار است و ترجيح مي دهد در حوزه خاورميانه با ديپلماسي، تنش ها را کاهش دهد. غرب تا به امروز توانسته تا حدودي بحران انرژي را کنترل کند اما اگر برجام احيا نشود و تنش ها در خاورميانه بالا گيرد، قطعا کار آمريکا و اروپا در حوزه تامين انرژي دشوار مي شود. 
بيگدلي ادامه داد: مشخصا رکن اساسي در مذاکرات آمريکاست و اين که آن ها تمايل دارند تا برجام احيا شود نشانه بسيار خوبي است. امروز در ايران نيز ديگر شخص مهمي مخالف احياي برجام نيست و همين امر مي تواند کمک کند تا مذاکرات با قوت و با جديت پيش رفته و در آينده نزديک توافق شکل گيرد اما برجام رکن سومي نيز دارد و آن اروپاست و ايران بايد در اين برهه زماني به شکلي دل اروپا را نيز به دست آورد. 
اين تحليلگر مسائل سياست خارجي خاطرنشان کرد: در دوره دموکرات ها و با توجه به تحولات اخير در شرق اروپا مشخصا نمي توان ميان اروپا و آمريکا فاصله انداخت و بايد فکري در اين روزها براي موضع گيري هاي تند آلمان کرد تا روند احياي برجام با سرعت بيشتري جلو رود. برجام امروز نياز ضروري ايران و آمريکاست و مشخصا راهي جز توسل به اين پروژه ندارند. احياي برجام براي بايدن يک امتياز بزرگ خواهد بود که مي تواند پيروزي در انتخابات 2024 را به او هديه دهد. مشخصا دست آوردهاي حوزه سياست خارجي نيز در انتخابات آمريکا موثر است و بايدن بي تفاوت نسبت به اين مساله نيست. 
بيگدلي تصريح کرد: از سوي ديگر روسيه و چين وارد منطقه خاورميانه شده اند و آمريکا نمي خواهد در اين منطقه تاثيرگذاري خود را از دست بدهد و تلاش مي کند تا با احياي برجام و آرام کردن منطقه نشان دهد که همچنان قهرمان اصلي خاورميانه است. آمريکا براي تبديل شدن به اسطوره ايجاد آرامي در خاورميانه نياز دارد تا به ايران نزديک شود و در اين عرصه بهترين راه احياي برجام است. امروز درست است که صرفا آلمان موضع بدي در خصوص برجام گرفته است و ديگر کشورهاي اروپايي خيلي جدي در اين خصوص صحبت نکرده اند اما مشخصا آلمان نيز تاثيرگذار است و بايد به شکلي به آن ها اطمينان داده شود.  امروز ديپلماسي پنهاني به نظر مي رسد ميان ايران و اتحاديه اروپا نيز شکل گرفته است تا اين مسائل حل و فصل شود.
از ابتدا نيز حفظ اتحاديه اروپا در اين مقطع زماني بسيار مهم بود زيرا با وجود اين که زير چتر آمريکا قرار دارند اما مشخصا مي توانند تاثيرگذاري خاص خود را نيز داشته باشند. ايران بايد علاوه بر اين در حوزه ديپلماسي نيز تغييراتي ايجاد کند تا در روند احياي برجام اين بار موفق باشد و از اين بحران عبور کند. بر همين اساس مشخصا امروز سفر وزيرخارجه ايران به عمان، سفر آتي گروسي به تهران، ديدار با مقامات اروپايي و اذعان مقامات آمريکايي به اين که برجام همچنان اولويت اول آن هاست، نشانه هايي هستند که توافق را در دسترس قرار داده و عملا بوي احياي برجام به مشام مي رسد.

 


کد مطلب: 456471

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/456471/بوی-توافق-مشام-می-رسد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1